FabricLive.42 - Freq Nasty
23 september 2008
OrganisatieFabricLive
ArtiestFreq Nasty
LabelFabric Records
Genres: Breaks/Dub-Step/Electro-House

Darin McFayden aka Freq Nasty loopt al heel wat jaartjes mee in de zogeheten nu-skool breaks sector. Hij debuteerde in 1997 met een release op het Botchit & Scarper label – het label waarvoor hij tot het eind van de jaren '90 diverse singles en zijn debuutalbum verzorgde. In 2001 verhuisde Freq Nasty naar het bekende Skint label – het thuis van bijvoorbeeld Fatboy Slim. Via Skint verscheen vervolgens in 2003 zijn tweede album: "Bring Me The Head Of Freq Nasty" genaamd. Na die tijd werd het tamelijk stil rondom de producer Freq Nasty.

Als samensteller en mixer van compilaties heeft Freq Nasty een naam hoog te houden, want liefhebbers van breaks zullen zijn in 2002 verschenen "Y4K - Next Level Breaks" (via Distinctive Breaks verschenen) mixcompilatie nog vers in het geheugen gegrift hebben staan. Dat Freq Nasty de nieuwste "FabricLive" – deel 42 uit de reeks – heeft samengesteld en gemixt, zal veel mensen daarom deugd doen. Op "FabricLive 42" laat McFayden op een niet mis te verstane wijze horen waar hij als DJ/producer anno 2008 voor staat.

"FabricLive 42" is een enorm energieke mix met rauwe ‘bassline driven’ muziek binnen de marge dub-step, breaks, electro-house en mengvormen hiervan. De electro ingrediënten moet je vooral zoeken in de hoek van de 4/4 housetracks op labels als Finger Lickin' en Lot49 – geen Sneakerz house dus! McFayden's hip-hop roots horen we ook duidelijk terugkomen in de mix, net als subtiele ragga/dub/reggae specerijen (ragga, doelend op het vocale aspect van diverse gekozen tracks). Net als Noisia's mix voor Fabric – die qua tempo grotendeels hoger ligt – wordt je middels krachtige, doch doeltreffende klanken in beweging gehouden. Dit is stoere muziek die op een gemengd podium tijdens een popfestival helemaal niet misplaatst zou zijn.

De mix begint direct aantrekkelijk met in de beginfase een track als “Peacemaker” van Freq Nasty vs. Propa Tings – een dansvloermonster van de buitencategorie! De ‘shock driven’ breaks met een snoeiharde echo snare en onrustig hobbelende basslines brengen liefhebbers van breaks in opperste extase! Deze track wil je het liefst op een grote installatie horen om maximaal te kunnen genieten! Ook het via Big Dada – sublabel van Ninja Tune – verschenen “House Music” van Cadence Weapon is een uiterst plezierige track, waarbij een cross-over tussen stoere ghetto-house met hip-hop gezocht wordt. Deze combinatie klinkt niet als de hip-house van eind jaren '90, maar meer als de Baltimore sound die momenteel hot/herontdekt is (maar ook al begin jaren '90 ontstond). En check ook die soepele breaks tijdens het toegankelijk klinkende “Thunder Gutter (Dub)” van Epydemix, waarbij loodzware basslines worden afgewisseld met rockende gitaarklanken. De hip-hoppers van KRS One zijn door de mengtafel van Freq Nasty gegaan en hun klassieker “Sound Of The Police” is veranderd in een gedreven breaks knaller, waarbij het gevoel van het origineel behouden is gebleven! Soms gaat Freq Nasty ‘over the top’ met tamelijk irritante tracks als het ‘bleepy’ “Lower State Of Consciousness” van ZTT, dat boordevol chipsounds en andere high frequency geweld zit! Het blijft echter bij een zeer beperkt aantal ‘missers’ cq. zwakke momenten.

In de breedte is “FabricLive 42” een mix geworden die vooral om (loodzware) basslines en (electro) bass-synths draait. Freq Nasty zorgt met zijn selectie/mix voor een uiterst divers en dansbaar resultaat, waarbij zo nu en dan subtiele, sfeerbepalende elementen zijn toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het sferische “How You Like Me Know?” van The Beat Monkeys in de Rico Tubbs remix (pas geleden verschenen via Aquasky’s 777 label) – één van de hoogtepunten tijdens de mix wat mij betreft. Ook Freq Nasty vs. Heavyweight Dub Champion’s dub-steppy “Snared” is een lust voor het oor, waarbij stringpads worden begeleid met oldschool synths! Zoals je zult begrijpen is Freq Nasty’s mix voor Fabric het midtempo antwoord op de recente “FabricLive” editie door de Hollandse jongens van Noisia, waarop overwegend ruige, uptempo drum & bass te vinden is. Freq Nasty onderstreept nog maar eens zijn status als top DJ/ producer, nu met een bredere muzikale output als ooit te voren. Het wachten is op zijn nieuwste album!

1. Saul Williams - Not In Our Name
  2. Santogold Vs Switch & Freq Nasty - Creator
  3. Freq Nasty Vs Propa Tings - Peacemaker
  4. Madox - Duckalicious [Baobinga's Thugalicious Remix]
  5. Leon Jean-Marie - Bring It On [Rusko's Granny Smasher Remix]
  6. Reso - If You Can't Beat Em
  7. Cadence Weapon - House Music
  8. L-Vis 1990 - Change the Game
  9. ZTT - Lower State of Consciousness [Original Munich Version]
  10. Rob Sparx - 2 Faced Rasta [Reso Remix]
  11. Lee "Scratch" Perry Vs. The Moody Boyz - God Smiled [Remix]
  12. Tayo - March of the Soundbwoyz
  13. Freq Nasty - Come Let Me Know [A cappella]
  14. Baobinga feat. DJ Nasty - State of Ghetto Jackin
  15. Epydemix - Thunder Gutter [Dub]
  16. Backdraft feat. Sporty-O - Living Like a Hustler
  17. KRS One - Sound Of Da Police [Freq Nasty Breakbeat Bacon Mix]
  18. The Beat Monkeys - How You Like Me Now? [Rico Tubbs Gangsters Mix]
  19. Buraka Som Sistema - Kaslemba Wegue Wegue (Reso's Aguadente Mash Mix)
  20. Freq Nasty Vs Heavyweight Dub Champion - Snared (Freq's Donkey Kong Mix)
  21. TRG - Oi! Killa !
  22. Freq Nasty Vs Bassnectar [Dub] - Viva Tibet
  23. Radioclit Vs No Surrender - Godda Get It
  24. Nate Mars Ft. Jahdan - Above & Beyond Dem

14 opmerkingen

looks tasty
weer een kwalitatief goede release van Fabric (Y)
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Deze mix rockt echt hard. Topper (y)

Vooral TRG - Oi! Killa!, en Leon Jean-Marie - Bring It On (Rusko; Granny Smasher remix)
ben benieuwd vanavond even downen

Werkzaam bij SEKOIA
09. ZTT - Lower State of Consciousness [Original Munich Version]

:lief:

een misser?.. no way!
Fabriclive, toch wel één van de vetste cd-lijnen die er is.
Deze zeker ook toevoegen bij de andere 41, ik kan inmiddels een koekblikken-winkel openen.

Uitspraak van bakaYaro op vrijdag 26 september 2008 om 22:37:
Deze zeker ook toevoegen bij de andere 41, ik kan inmiddels een koekblikken-winkel openen
Heb je ze allemaal origineel? :O
Dat is wel vet B)
Fabric is echt goed bezig idd... Eens kijken of deze net zo vet zijn als die van Noisia en Mark Farina :respect:
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 september 2008 om 08:45:
Heb je ze allemaal origineel?
Dat is wel vet

Gogogadget Amazon.co.uk
Ze kunnen aardig wat koekjes bij de koffie eten van het geld dat ze maandelijks aan mij verdienen.
Hoezo wordt je niet gewoon lid van Fabric? 7,50 per maand, alle fabrics thuis, back catalogue voor 6 euro ex verzendkosten. Dat is er vanuitgaande dat je ook echt behoefte hebt aan de normale fabric cds.

Ben benieuwd naar deze.
Woah, dat wist ik niet eens!
Maar, Fabric zeg je, valt Fabriclive daar ook onder (op de site staat wel dapper "a new Fabric cd every month)? Want zijn toch 2 losstaande series, even though its from the same club.
Ik ben pas bij Fabriclive 40 ingestapt aan de hand van de resentie die me toch wel erg nieuwsgierig maakte (was wel al bekend met wat los werk van Noisia). Toen alles van Amazon afgehaald (en nu dus ook nog lang niet alles geluisterd). Samen met wat dingen als LFO, Atomic Hooligan, Ils, Skream, e.d.
Thanks for the tip though, ga het zeker even in het achterhoofd plaatsen.
Artiest Neh'kron
Uitspraak van rickus op zaterdag 27 september 2008 om 11:57: