Fabric 39 - Robert Hood

Organisatie | FabricLive |
Artiest | Robert Hood |
Label | Fabric Records |
Niemand minder dan de schepper van minimal techno, Robert Hood, heeft achter de Fabric draaitafels plaats genomen en trakteert ons op het Detroit geluid zoals we dat van hem gewend zijn.
Introductie De voormalige “Minister of Information” van het Underground Resistance collectief, oftewel Robert Hood, kan gezien worden als de schepper van minimal techno. Toen de huidige minimalisten nog bezig waren hun eerste woordjes te leren, was Hood al bezig met het mixen van zijn eigen demo’s. Aangezien hij niemand kon vinden om wat politieke lyrics te MC-en was hij op zichzelf aangewezen. Al snel werd dit opgepikt door Mike Banks en Jeff Mills. Gezamenlijk combineerde ze politieke statements met experimentele beats en Underground Resistance was geboren. Dit bood Hood de mogelijkheid zijn eigen sound te ontwikkelen en vele UR releases later besloten Jeff Mills en Robert het label Axis op te zetten. Hiervoor verhuisde ze in 1992 naar New York en begonnen samen meer housey en abstracte LP’s uit te brengen. Robert Hood zorgde eigenhandig voor een keerpunt in de techno met zijn ‘Minimal Nation’ LP. “Music for the progressive”, zoals in het vinyls staat geëtst, dekt de lading volledig want Hood introduceerde een nieuw minimaal geluid dat nog niet eerder was gehoord. In 1994 introduceerde Robert Hood het M-Plant label om dit geluid een podium te geven. 14 jaar na dato is Robert Hood nog steeds actief. Na verschillende releases op M-Plant, Peacefrog en andere labels is hij in 2005 begonnen met een nieuw concept, Hoodmusic genaamd op Music Man records. Daarnaast is hij ook nog steeds actief als DJ en mocht daarom vorig jaar niet ontbreken bij het Detroit weekend van Awakenings. Aangezien Robert Hood het volgende zegt over de huidige Fabric CD is het te hopen deze net zo zal knallen als zijn sets: CD Een vluchtige blik op de tracklist laat zien dat hij veel eigen werk heeft geselecteerd. Met tracks als “Who Taught You Math” (3) en “School” (13) is dit geen straf. Vanaf het begin af aan is het hypnotische minimalisme goed hoorbaar, “X-Factor” (4) van Pacou en zijn eigen “Strobe Light” (5) zijn hier goede voorbeelden van. Ook onze eigen Joris Voorn is vertegenwoordig met “Fever (Rephrased)” (7) en kenmerkt zich vanwege het voorstuwende hypnotische geluid. Dan March’s “Sundune” (9) is iets meer bombastisch van aard maar valt prima op zijn plaats in de mix. Met tracks als “Skin Deep” (12) van Jeff Mills, “Informant” (16) van DJ Skull en Pacou’s “All It Takes” (18) borduurt Hood rustig verder op het hypnotische minimalistische geluid waarom hij bekend staat. Er komen een hoop bekende tracks voorbij zoals Solid Decay’s “Legalize” (21), New Energy” (25) van Scorp en UK Gold’s “Agent Wood” (26). Bij de Los Hermanos remix van Robert Hood’s “Still Here” (27) en “Pulp Funktion 2” (28)van John Thomas bereikt de mix zijn hypnotische hoogtepunt. Vooral “Pulp Funktion 2” kenmerkt zich vanwege het zuigende en stuwende geluid. Op abrupte wijze gooit Hood het roer om met het melodieuze “The Greatest Dancer” (29). Ondanks het meer bombastische karakter van de track pas het perfect in de mix. Middels Hood’s recentste creatie “And Then We Planned Our Escape” wordt op ontspannen wijze de aftocht ingezet. Gedurende de mix zijn er enkele ‘elements’ (2, 10, 14, 22, 32) langsgekomen die bestonden uit ritmepatronen, met “Element 12” (32) sluit Robert Hood de mix op solide wijze. Conclusie Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, het betreft hier erg oude tracks. Afgezien van de vijf ‘elements’ zijn alleen enkele tracks afkomstig van zijn laatste release het recenste materiaal op deze CD. Het merendeel van de nummers stamt uit de periode 2001-2005, met sommige uitschieters uit eind jaren 90. Hierdoor is de CD voor de Detroit en Hood fans weinig nieuws onder de horizon en kan het misschien wat tegenvallen. De mensen die wat minder bekend zijn met de sound van Robert Hood krijgen op deze Fabric CD het perfecte overzicht van een typische Robert Hood DJ-set. Dat houdt een prima gemixt geheel in met als kracht dat er niet één of twee hoogtepunten zijn maar een continue drive die je van het eerste tot het laatste moment doet dansen. Een tip voor de minimalisten die willen weten waar de huidige minimal vandaan komt. Score: 75/100
http://www.myspace.com/hoodrob
http://www.fabriclondon.com
http://www.discogs.com/artist/Robert+Hood
“M-Plant kind of borrowed from the sound I was using from Axis and really expanded on that sound. I had developed this “grey area” sound - what I mean by that is that in Detroit, even when the sun is out, there’s something in the atmosphere. The sky has a grey haze over it. It’s got to be something from the industrial factories there. I’d never really heard a sound like that before and it came from a Roland Juno - it was a chord sound that really went along with my depiction of what Detroit was at that time. A lot of buildings were abandoned and there was a lot of lifelessness in the city, especially downtown. The M-Plant, in minimalism, kind of reflected that. I remember thinking of Detroit like a museum. You know, like a work of art standing still, suspended in time.”
“this mix has to be about the club, I’d like to be dancefloor orientated and to take the listener on a trip.”
http://www.myspace.com/hoodrob
http://www.fabriclondon.com
http://www.discogs.com/artist/Robert+Hood
Tracklist
- Monobox - Silicone Fingers
- Element 9
- Robert Hood – Who Taught You Math
- Pacou – X-Factor
- Robert Hood – Strobe Light
- Marco Lenzi – Taboo – Molecular
- Joris Voorn – Fever (Rephrased)
- Fab G – Bust The Vibes (Real Disco Mix)]
- Dan March – Sand Dune
- Element 3
- Diego – Mind Detergent (Robert Hood Remix)
- Jeff Mills – Skin Deep
- Robert Hood – School
- Element 23
- John Thomas – Mr. Funk
- DJ Skull – Informant
- Scorp – One Side
- Pacou – All It Takes
- Phase – Mass
- UK Gold – Agent Wood (Adam Beyer Remix)
- The Economist – Caught In A Dream
- Element 7
- Robert Hood – Side Effect
- Mion- Drop The Filter
- Scorp – New Energy
- UK Gold – Agent Wood (Original Mix)
- Robert Hood – Still Here (Los Hermanos Remix)
- John Thomas – Pulp Funktion 2
- Robert Hood – The Greatest Dancer
- Low Life – Exclamation
36 opmerkingen
top cd.
Met deze uitspraak ben ik het deels niet met je eens. Als je deze cd luistert kan je vrijwel geen connectie leggen tussen de platen op de cd en hedendaagse minimal. Ik kan mensen adviseren deze "grey area" set (Robert Hood at Mezz Breda Holland 29-12-2007 deel 1 en Robert Hood at Mezz Breda Holland 29-12-2007 deel 2) te luisteren of te kijken op http://www.discogs.com/label/M-Plant. Verder een goede recentie 
Een tip voor de minimalisten die willen weten waar de huidige minimal vandaan komt.

laatste aanpassing
Robert Hood is zeker wel minimal te noemen, het grote verschil met villalobos en co. is dat Hood (z'n tracks) op hoog tempo draait en flink beukt!
laatste aanpassing
Met deze uitspraak ben ik het deels niet met je eens. Als je deze cd luistert kan je vrijwel geen connectie leggen tussen de platen op de cd en hedendaagse minimal.
de rest is gewoon techno
..het meeste kende ik wel en draait ie vaker. ondanks dat blijft het lekker om te horen
Maar ik begrijp je punt, het heeft weinig weg van de huidige minimal. Toch adviseer ik minimal liefhebbers dit ook eens te luisteren, hiermee is het wel begonnen in '94!
Vaag... De mensen
De trax ( zelfs hoe deze benoemd worden
)
De feesten ( die er al nauwelijks zijn ) Echt, ik ben 3 x op een minimal feest geweest met en zonder drugs..
Maar ik snap het gewoon niet, hoe je dit mooi kan vinden.. Kan er totaal NIET op los gaan, en dat is zeker een vereiste op een party.. Sfeer is meestal ook ver te zoeken (n)
De trax ( zelfs hoe deze benoemd worden

De feesten ( die er al nauwelijks zijn )
Maar ik snap het gewoon niet, hoe je dit mooi kan vinden..
Vaag...De mensen
De trax ( zelfs hoe deze benoemd worden )
De feesten ( die er al nauwelijks zijn )Echt, ik ben 3 x op een minimal feest geweest met en zonder drugs..
Maar ik snap het gewoon niet, hoe je dit mooi kan vinden..Kan er totaal NIET op los gaan, en dat is zeker een vereiste op een party..Sfeer is meestal ook ver te zoeken

laatste aanpassing
Eigenlijk zijn alleen de tracks van Hood zelf de echte minimale nummers.
dit is oldskool minimal
Het begrip "minimal" is sinds de laatste paar jaren, beetje gelijk met het microhouse of clickhouse.
Maar ik snap het gewoon niet, hoe je dit mooi kan vinden..
Ben het met prod!gy eens!!!!
De z.g.minimal is lekker voor thuis of op het werk,maar niet om op los te gaan,prima muziekie hoor maar laten we het niet groter maken dan het is.volgens mij bestaat deze sound al jaren en jaren!(ouwe lul)ben zowiezo niet van het labelen van muziek wat maakt het allemaal uit???al die stijlen.....lekker belangrijk!!!
DANCE DANCE DANCE!!!!!
De z.g.minimal is lekker voor thuis of op het werk,maar niet om op los te gaan,prima muziekie hoor maar laten we het niet groter maken dan het is.volgens mij bestaat deze sound al jaren en jaren!(ouwe lul)ben zowiezo niet van het labelen van muziek wat maakt het allemaal uit???al die stijlen.....lekker belangrijk!!!
DANCE DANCE DANCE!!!!!
z.g.minimal
laatste aanpassing
Om Hood nou te bombarderen tot de Schepper van minimal is me iets te kort door de bocht. Dan zie je toch de Duitse mannen van het eerste uur over het hoofd, zoals Mike Ink, Thomas Brinkmann en Wolfgang Voigt. Hoods rol is zeker niet te onderschatten, maar er hebben meer lieden hun gietertje leeggegoten op de wortels van minimal. Vooral in Duitsland, wat dan wel weer logisch is.
laatste aanpassing
Fabric.. Superclub!
Het begrip "minimal" is sinds de laatste paar jaren
Dan zie je toch de Duitse mannen van het eerste uur over het hoofd, zoals Mike Ink, Thomas Brinkmann en Wolfgang Voigt.
laatste aanpassing
Uitspraak van Hi-hat Clap op maandag 7 april 2008 om 11:39:Dat scheld woord "minimal" mag je bij hood echt niet noemen!
Detroit is de naam!
ziet er goed uit
donateur
Vandaag eindelijk de cd voor het eerste geluisterd en ik ben er erg over te spreken
Lekker die oude sound, warm en swingend
Wat betreft de vergelijking Robert Hood en minimal door de reviewer, ik kan me hier deels wel in vinden. De minimal van tegenwoordig klinkt natuurlijk heel anders, maar het werk van Hood heeft zeker vaak wel een minimalistisch karakter. Alleen vind ik deze cd daar juist geen goed voorbeeld van. Dit is meer swingende techno vind ik 



Robert Hood zou niet eens de stichter willen zijn van 'het grote herhalings techno bijverschijnsel 'minimal'... Begrijp me niet verkeerd; er wordt al tientallen jaren minimalistische muziek gemaakt, waarvan sommigen heel goed en sommigen heel slecht zijn. Artistiek gezien wordt het minimaal gebruik maken van de middelen vaak gezien als essentieel, maar dat gaat natuurlijk niet op voor deze 'zijweg'. Het is wel lekker om op te gaan in een dj-set met het idee dat het -uber-essentieel is, met allerlei mensen die dat ook vinden. Ik zie het gros van de 'minimal'producties niet als een ontwikkeling binnen het technogenre, niet als essentieel dus, maar als een saaie, luie herhalingsoefening om erna te kunnen verkondigen dat ze hebben bijgedragen aan iets dat ze zelf als essentieel hebben gekroond.De uitbraak van de -Do it yourself -'producertjes' is bye the way een blok aan het been van het toch al verdwaalde minimalmannnetje.
Wat Robert Hood heeft kunnen toevoegen aan zijn tracks is persoonlijkheid! Hood maakt Techno. Net zoals Richie Hawtin Techno maakt en draait. Get Real!
Muziek moet je verrijken, je wilt toch dansen, spacen en vieren dat je met z'n allen uit je dak kan gaan. The same shit all over again remains shit! Iedereen mag trouwens vinden wat hij/zij wil over Robert Hood zijn cd, maar kap met die verwijzing naar het ge-minimal van nu.
Wat Robert Hood heeft kunnen toevoegen aan zijn tracks is persoonlijkheid! Hood maakt Techno. Net zoals Richie Hawtin Techno maakt en draait. Get Real!
Muziek moet je verrijken, je wilt toch dansen, spacen en vieren dat je met z'n allen uit je dak kan gaan. The same shit all over again remains shit!
laatste aanpassing