Ibiza Lounge volume 3

door , gepubliceerd op , waardering: 40/100
Ibiza Lounge volume 3
18 juni 2018
OrganisatieCloud 9 Music Site
Dat Cloud 9 Dance niet alleen maar hardstyle en hardcore verzamelaars uitbrengt is al langer bekend. Van zomerse compilaties als "Summerdance" tot de trancy "A State of Trance"-Yearmixen, er is van alles te vinden in hun assortiment. Zo ook de "Ibiza Lounge"-serie, waarvan de eerste 2 delen reeds in 2011 en 2014 verschenen zijn. Waren die eerste twee edities nog een dubbel cd, nu moeten we het doen met een enkel schijfje met 25 min of meer aan elkaar geplakte tracks.

De cd begint met een aantal bekende deuntjes, waaronder "Catch & Release (Deepend Remix)", "Sonnentanz" en "One Day (Vandaag)" beiden uit 2012, gevolgd door "Are you with me" uit 2015.
Op zich allemaal leuke nummertjes, maar voor een cd uit 2018 toch een beetje achterhaald. Je kan niet zeggen dat er in de tussentijd niks beters uitgekomen is in het easy chill/electronic/downtempo-genre. Ook "Firestone", de Svek-Remix van Laurent Garnier's "The Man with the Red Face" en Jody Wisternoff Remix van "Saltwater" vallen een beetje in het net-niet groepje. Het feit dat al deze plaatjes ook nog eens zwaar ingekort zijn, helpt ook niet mee aan die ultieme lounge ervaring. Zit je net lekker in een melodielijn, wordt de volgende plaat er niet al te subtiel aan geplakt. Van mixen is niet echt sprake.
De opvolgende nummertjes bevatten steevast hetzelfde stramien, een gitaar-loopje, een piano-stukje of wat harmonisch getingel begeleid door een al dan niet hese zangeres, die haar stembandjes probeert te verrekken alá Mariah Carey met een gevoelig cq zielig liedje. Allemaal erg lieflijk en vooral saai en voorspelbaar. De eerste plaat die ons weer een beetje doet opveren is "How deep is your Love"....maar het blijkt een cover van Dakota en niet het origineel van Calvin Harris. De rechten konden zeker niet gecleard worden (??).
En zo blijft het allemaal maar 'mwah' wat er op deze cd staat. Gelukkig breng Eelke Kleijn nog het vrolijke lijflied van de 'kuilen-gravende-Duitser' "Ein Tag am Strand" waardoor het zomerse karakter van deze cd toch nog even benadrukt wordt. Daarna gaan we weer enigszins een paar versnellingen terug met nummers die net zo goed in de playlist van Sky-Radio hadden kunnen staan. Behoorlijk zoetsappig en een hoog hitjes gehalte.
Na een behoorlijk saai stuk waarbij alleen "Alpenglow", "Crazy", "Lines" en "Guava" positief opvallen, proberen de samenstellers het geheel nog wat energiek af te sluiten met "Summer on You" van Sam Feldt & Lucas & Steve. Op zich een aardig plaatje, maar in dit geval komt het gewoon neer op een reanimatie om je terug te halen uit het voorportaal van de schijndood. Het lijkt meer op een laatste reddingspoging om de luisteraar toch te verleiden om te blijven luisteren tot het toch wel heel erg bittere eind.

Bij lounge denk je in eerste instantie aan St Germain, Gare du Nord, Thievery Corporation, Buscemi, Tosca, Alex Cortiz, Kruder & Dorfmeister en de cd's van Monte La Rue en Supperclub. Iconisch en tot heden ten dage kwaliteit om een puntje aan te zuigen. Helaas gelden voor de hedendaagse Lounge-compilaties kennelijk andere regels, maar met een piano- of fluit-sampletje maak je nog geen lounge. Het is hooguit een poging tot zomerse dance die al dan niet de hitparade haalt omdat het lekker in het gehoor ligt.
Dit derde deel uit de Ibiza Lounge serie had beter niet uitgebracht kunnen worden. De poppy en veel te korte liedjes en remixen, die weinig toevoegen aan de originele versies, zijn hooguit geschikt als achtergrond ruis tijdens een bbq of wellicht bij de beachclub. Maar een beetje club heeft dan al lang de originele en betere versies van de beste liedjes van deze compilatie in z'n playlist. Of er staat een echte DJ.
Dan nog even de titel. Ibiza? Er had net zo goed Hoek van Holland of Scheveningen op het hoesje kunnen staan, want het echte lome zomerse gevoel, zoals op de oude "Café del Mar"-serie is ver te zoeken. Deze compilatie is leuk voor de avontuurlijke Sky-Radio luisteraar die eens wat anders wil dan Celine Dion en Coldplay, maar niks voor de doorgewinterde dance-fanaat. Die wil niet gezien worden met deze compilatie.

1. Matt Simons – Catch & Release (Deepend Remix)
  2. Lost Frequencies - Are You With Me
  3. Klangkarussell – Sonnentanz
  4. Kygo feat. Conrad – Firestone (Live Acoustic Version)
  5. Laurent Garnier – The Man With The Red Face (Svek Remix)
  6. Bakermat – Vandaag (One Day)
  7. Haevn – Finding Out More (EDX's Acapulco At Night Remix)
  8. Chicane feat. Moya Brennan – Saltwater (Jody Wisternoff Remix)
  9. Alexander Popov – When The Sun (Manu Zain Remix)
  10. Lady Dandelion – Shotgun
  11. My Indigo- Someone Like You
  12. Dakota - How Deep Is Your Love
  13. Eelke Kleijn – Ein Tag Am Strand
  14. Claire Guerreso & Deepend – I'm Just A Skipping Stone
  15. Sebastian Davidson – Alpenglow
  16. DJ Shah feat. Nadja Nooijen – Over & Over (Acoustic Mix)
  17. Bedroom Culture – How Do You Do
  18. Mister And Mississippi – Headlights
  19. Nina Den Hartog – Bodies In The Sun (Kenn Colt Remix)
  20. Lost Frequencies & Zonderling – Crazy
  21. Melosense – Lines
  22. Tunnelvisions - Guava
  23. Planet Of Sound - We Are Together
  24. Paul Mayson – Letting You Go
  25. Sam Feldt × Lucas & Steve feat. Wulf – Summer On You

Stemresultaat: waardeloos

geweldig0
zeer goed0
goed0
ok0
voldoende0
onvoldoende0
slecht0
zeer slecht0
waardeloos1100%

Terechte score, de hele cd is mosterd na de maaltijd.

Dan nog even de titel. Ibiza? Er had net zo goed Hoek van Holland of Scheveningen op het hoesje kunnen staan, want het echte lome zomerse gevoel, zoals op de oude "Café del Mar"-serie is ver te zoeken.

Komt een nieuwe Cafe Del Mar zeer binnenkort:-)
Bij lounge denk je in eerste instantie aan St Germain, Gare du Nord, Thievery Corporation, Buscemi, Tosca, Alex Cortiz, Kruder & Dorfmeister en de cd's van Monte La Rue en Supperclub. ''

Zo! echt wel die eerste supperclubs SG en IDT verzamelaars waren super, Yonderboy, Paul Legere