Fabric 96 mixed by DVS1

door , gepubliceerd op , waardering: 84/100
Fabric 96 mixed by DVS1
18 december 2017
ArtiestDVS1
Fabric blijft goed om zich heen kijken. Al jaren lang wisselen zij zowel bekende als opkomende en bijna vergeten artiesten af, waardoor je eigenlijk nooit weet wat je te wachten staat. Zelfs als de dj een reputatie om u tegen te zeggen heeft, is het altijd weer de vraag wat hij of zij voor Fabric op een schijfje heeft laten persen. Artistieke vrijheid staat hoog in het vaandel bij de Londenaren en dat brengt een hoop creativiteit met zich mee. Of een dj nu besluit om maar 15 tracks te gebruiken of er een mix bestaande uit 40 cuts uit perst, altijd krijgen zij de ruimte om hun visie op techno, electronic dance en aanverwante stromingen te etaleren op de manier waarop zij dat willen. Niet iedere mix is even spannend of intrigerend, maar kwalitatief gezien zit Fabric altijd op een stabiel niveau. En kennelijk doen ze dat dusdanig goed dat de serie zo ondertussen richting de 100ste release gaat.
Als we kijken naar de afgelopen releases in de reguliere Fabric-serie, dan zullen namen als Call Super en Soul Clap misschien wat minder bekend ogen, daarentegen zijn Nina Kraviz, Steffi en Roman Flügel namen die al jaren hoge ogen gooien bij het publiek. Ook de volgende persoon in de rij heeft een goede reputatie. Zowel als DJ als producer wordt zijn naam geroemd en prijkt hij op menig verzamelaar en podcast-tracklist. We hebben het hier over Zak Khutoresky oftewel DVS1 (Devious One), één van de stoerste namen binnen de scene en altijd garant voor een portie stevige techno waarbij Detroit-invloeden en experimentele uitspattingen geen uitzondering zijn. Tracks als "Polyphonic Love", "Evolve", "Black Russian" en "Submerge" zijn daar mooie voorbeelden van. Mixtechnisch is hij een vakman en toch zien we zijn naam niet vaak terug als het gaat om compilaties en mix-cd's. Zijn laatste mixen dateren alweer uit 2012 en staan bekend als de "Electric Deluxe Podcast 063"en "CLR Podcast 159". Vlak daarvoor in 2011 verscheen ook zijn eigen label Hush met daarbij het sublabel Mistress Recordings, waarop DVS1 behalve zelf (op Hush) ook anderen een platform geeft om diverse vormen van elektronische dance en techno uit te brengen. Daar waar DVS1 op Hush behoorlijk abstracte techno uitbrengt, zo divers zijn de releases op Mistress.
De nieuwste mix van Fabric brengt dan ook een hele reeks vooral gloednieuwe releases van beide labels met zich mee, aangevuld met een hoop mooie tracks van jongens als Neel, Psyk, Mike Gervais, Jeff Mills, Luke Slater aka Planetary Assault Systems, Truncate en Anthony Rother.
Wat vooral opvalt, is dat Zak voor zijn eigen label Hush ook een lijstje gelouterde artiesten als ROD, Steffi, Oscar Mulero, Steve Bricknell, Dustin Zahn en Mark Broom heeft weten te strikken.
Naast alle grote namen mogen we ook de nieuwere producers Border One, Doubt, Gabriella Vergilov en Strain niet vergeten te noemen. De oplettende technofan zal nu zo ongeveer half kwijlend van verlangen boven zijn laptop hangen als de cd al dan niet al in de cd-speler zit.

96
DVS1 opent zijn mix geniaal met "For all Minkind". Iedereen die last heeft van mentale afwijkingen als raciale kortzichtigheid, vreemdelingenhaat, xenofobie een aanverwante stoornissen, moet maar eens goed luisteren naar deze track, met de master speech der speeches uitgesproken door Charlie Chaplin, uit "The Great Dictator". Na meer dan 79 jaar is deze tekst nog steeds actueel en een duidelijke boodschap om onze ogen open te houden. Na het lange intro breekt Zak de mix open via de abstracte geluiden van Gabriella Vergilov en Kirill Mamin. DVS1 neemt ons mee naar zijn techno-wereld. Een wereld die vol wonderlijke wendingen zit. De hypnotiserende 'koe-bel'-achtige percussie van "Border One – Curve" is eigenlijk het enige echt karakteristieke element wat opvalt in de eerste minuten van de mix, maar als je goed luistert, hoor je dat de eerste 3 a 4 platen nauwkeurig door elkaar gehusseld zijn en naadloos door elkaar lopen. Dat zal de rest van de mix niet anders zijn.
Met "DJ Surgeles – Absorbed" wordt de bassline tijdelijk wat aangedikt, maar nog tot "Sirko Műller – Our Blood" blijft het abstract wat de klok slaat. En ineens zijn daar dan de volle synthesizerklanken, die van een dansvloer één kolkende massa kunnen maken. Neem daarbij een in intensiteit toenemende percussie en drukkende sfeer en je begrijpt, dat als je nog stil zat, dat vanaf nu uitgesloten is. DVS1 kent tevens zijn klassiekers. "Jeff Mills – Fly Guy", afkomstig van de "Purpose Maker Compilation" uit 1996, is ondertussen al zo'n 21 jaar oud en past nog prima tussen de hedendaagse platen. Het is de opmaak naar Maan aka Psyk (Manuel Anós), die ons voor de tweede keer in deze mix op een reeks zeer abstracte melodielijnen trakteert.
Een plaat die er echt tussenuit springt is het golvende "Set me Free" van Mike Gervais. Deze track sloopt dansvloeren. Na een korte doch intense overgang brengt DVS1 de nieuwste release van ROD, "Duchi Kaal". Kale scherpe synths die vanuit een diepe echoput omhoog resoneren, zorgen voor een nieuwe bewegings-impuls. Dit gaat de nodige euforische momenten brengen, waarna de holle klanken van Kirill Manin samen met de percussie en drums van Mark Broom worden ingemixt. Dit is de opmaak naar een rammend en stuiterend vervolg van "Henning Baer – Code Buster", één van de meest intense tracks uit Zak's mix. Na deze eruptie is het zaak de mix vakkundig weer uit te mixen en af te bouwen. Dat wordt onder andere gedaan met de toevoeging van het meer harmonieuze "Strain – Theory" en rustige "d-56m – Question Authority". Aan electro-koning Anthony Rother en techno-meester Jeff Mills de eer om deze mix gezamenlijk af te sluiten. Anthony weet als geen ander rollende electro-klanken met acid te vermengen, waarbij het lijkt alsof je in een oude Oost-Duitse fabriek de laatste functionerende computers af ziet sterven na een fatale 404-Error. Aan Jeff Mills om met het uit 1996 stammende "Dancer" de rij te sluiten. "Break it down"!

Na enkele wat minder uitgesproken releases brengt Fabric met DVS1 weer een diepe en abstracte mix die bij tijd en wijlen flink los gaat. De nadruk ligt op elektronische en dynamische klanken die je voortdurend op het puntje van je bureaustoel laten wippen, die onderhuids wegkruipen en je kippenvel op je armen geven. Tegen het neurotische aan, maar ook subtiel en uitermate geraffineerd in elkaar overlopend, waardoor het nergens irritant wordt. Sterker nog, voor je het weet word je volledig de mix ingezogen. Het is bijna onmogelijk om het eind van de ene plaat te onderscheiden van het begin van de andere, waardoor de mix aan je voorbij vliegt. Met een hoop nieuwe releases en enkele klassiekertjes maakt DVS1 een boeiende en gevarieerde mix, ongeveer vergelijkbaar met de "Unknown Landscape Compilaties" van Pole Recordings.

Te koop bij Fabric London

1. Unknown Artist - For All Mankind
  2. Gabriella Vergilov - Boring Shit [Thema]