Sneijder – Everything Changes

Sneijder – Everything Changes

door , gepubliceerd op , waardering: 65/100
Genre: trance
Dat bedankje aan John O'Callaghan in het boekje van zijn debuutalbum zegt veel over de dankbare Andrew Liggett, beter bekend als Sneijder. De Noord-Ier had waarschijnlijk nooit de status die hij nu heeft vergaard gekend, mocht JOC zijn tracks zo'n 5 jaar geleden niet opgepikt hebben. Andrew is vooral hem daar bijzonder dankbaar voor. Sneijder werd altijd gesteund door de kale Ier en groeide hierdoor al snel uit als JOC's protegé. En dat kun je ook verschrikkelijk goed horen aan zijn sound gekenmerkt door mooie en zweverige en optillende trance melodieën. Sneijder is een van de trance artiesten die zijn eigen stempel weet te drukken bij voornamelijk het maken van remixen voor anderen uit de scene. Die zijn vrijwel altijd ijzersterk. Interessant is het dus om eens te checken hoe sterk de beste man staat met zijn debuutalbum, getiteld 'Everything Changes'.

Everything Changes
In het interview dat laatst op deze site verscheen weten we dat Andrew met die Nederlands aandoende artiestennaam een passie heeft voor (Nederlands) voetbal en muziek. Hardcore muziek verleidde hem als jonge DJ in het verleden meerdere malen om naar ons landje te komen. Anno nu is Andrew is kalmer vaarwater geraakt en is het dus grotendeels trance dat de klok slaat.

'Everything Changes' is naar eigen zeggen zijn persoonlijke reis door het leven tot nu toe. Maar eigenlijk gaat deze verder, gezien we op dit 13 tracks tellend debuut niet alléén zijn bekende sound en hits horen. Vanzelfsprekend is er een mooi plekje gereserveerd voor de bekende, recente vocale klappers als 'Be With You' (met Karen Kelly) en 'Love Of My Control' (met Christina Novelli), maar ook succesvolle samenwerkingen met nauwverwante collega dj/producers als Giuseppe Ottaviani ('Nero') en The Noble Six ('Question Mark'). Naast deze verplichte invulling is ook de ietwat meer experimentele en ongeslepen kant van de Noord-Ier de moeite waard. De donkere techno toon in 'Collision Course' (met Nick Callaghan) is gewoon ronduit vet te noemen, ook al is het nummer in een tikkeltje te laag bpm te horen. Het minimalistische 'Low Orbit Ion' is de meest uit de toon springende productie met minimale en verrassend eenzijdige beat lijn waarbij alleen een luie synth nog even voor een extraatje zorgt. Dé knaller van het album vind je op het eind. '#Acid' is een regelrechte dansvloer banger die met zijn techtrance karakter, acid elementen, pakkende opbouw en weergaloze drop model staat voor de trance sound die vandaag de dag aan populariteit aan het winnen is.

Versnijden met Sneijder
Al met al klinkt het bovenstaande relaas alsof we te maken hebben met een zeer geslaagd debuutalbum. En we mogen stellen dat dat inhoudelijk ook gewoon zo is. Alleen is de uitvoering nogal aan de slordige kant, gezien het verzamelde werk gewoon los aangeboden wordt en dus niet even fijntjes aan elkaar gemixt is. In het begin vinden we wat radio edits en daarna veelal volledige nummers. En ook op dit album merken we aan het wat abrupte einde van de openingsplaat wat voor een beperkt medium de compact disk is. Deze kleine ongepolijste en slordige eindjes maken het dan toch een debuut dat waarschijnlijk na een enkele luisterbeurt stof gaat happen in je cd-rek en dat is gewoonweg a pity.

Score: 65/100

1. Remember Me (Breaks Mix)
  2. The Only Place (Chill Out Mix) (with Katty Heath)