Ben Liebrand - Iconic Groove

Ben Liebrand - Iconic Groove
6 oktober 2015
ArtiestBen Liebrand Site
LabelSony/BMG
Ben Liebrand's biografie brengt ons terug tot in 1976, toen Ben op zijn 16 jarige leeftijd begon met draaien. In 1983 kreeg hij zijn eigen radio show bij Radio Veronica "in the mix". Vanuit deze show ontstonden de compilatie cd's "Grandmix", die elk jaar verschenen. In 1998 begon Liebrand bij Radio 538 met een zelfde soort show, waaruit ook weer diverse "Grand Mixes" voortkwamen. In 2004 verhuisde hij terug naar Radio Veronica, waar hij sindsdien een 2 uur durende show aan elkaar draait. Tegenwoordig zijn er naast zijn cd's ook zelfs tassen, t-shirts, telefoon hoesjes, kunst (jawel u leest het goed, kunst!) en andere gadgets van deze icoon te krijgen.

Iconic Groove
Met 'Iconic Groove' verschijnt er weer een album van Ben Liebrand zelf. Hij neemt ons mee door het weekend, vanaf het moment om je klaar te maken, het tripje naar de club toe, de mensen die je ontmoet tot aan sluitingstijd. De opening van de eerste cd begint vriendelijk met een stukje piano en bass gitaar. Waarna de vocals ons meenemen voor de start van het weekend en de groove melodie er in komt.
De eerste nummers doen een beetje disco aan, we gaan terug naar de jaren 70. Je krijgt bijna zin om je oude wijde pijpen broek en glitter shirt uit de kast te halen als je deze cd opzet.

De tracks 'We Are The Night', 'Get On Up' en 'Don't Stop' verwachten van ons dat we op staan en mee gaan swingen op de muziek. Echter zit er een lounge melodie in, die ervoor zorgt dat ik lekker met mijn cocktailtje aan de kant blijf zitten en relaxt mee ga op de muziek. Voor 'Boogie' kom ik dan echt van de loungebank af. Een swingende melodie, snellere bassline en fijne vocals die me dwingen om op te staan en op de dansvloer te komen voor de boogie. In 'VIP Pass' krijgen we een relaxt nummer met mooie saxofoon begeleiding. In 'Sunrise' en 'To The Venue' worden we begeleid door groovy house muziek, zonder vocals waardoor het wel een beetje lang duurt. Schijnbaar is de discotheek waar we naar toe gaan erg ver weg.

De tweede cd begint met een mysterieuze intro, waarna 'Into The Light' ons meeneemt naar het dance genre. In 'Dancer' gaan we dan lekker grooven, met 'Mister DJ' en 'Discotheque' gaat de cd verder richting house. Met 6 minuten per nummer, zijn sommige songs wel lang, waaronder bijvoorbeeld 'All The Way'; waar de vocal wel een beetje opdringerig wordt, doordat hij een ja of nee afdwingt van de dame. De muziek wordt wel opzwepend en we housen verder totdat 'Closing Time' met een rustige en relaxte sounds aangeeft dat het weekend alweer voorbij is.

Al met al wel lekkere cd's om in je auto aan te zetten als de zon schijnt en je vrolijke, groovy house muziek uit je boxen wilt horen. Er komen veel stijlen in voor, welke allemaal anders zijn opgebouwd met gebruik van de nieuwste sounds. Lange nummers om in de stemming te komen voor het weekend, als achtergrondmuziek bij je vrijdagmiddag borrel, maar niet perse om op te dansen.

1. Weekend feat. James "D-Train" Williams
  2. We Are The Night feat. James "D-Train" Williams
  3. Get On Up feat. Caroline Dest