Jeff Mills - Man From Tomorrow

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
Jeff Mills - Man From Tomorrow
19 maart 2015
ArtiestJeff Mills Site
Dat Jeff Mills niet vies is van kunstzinnige uitstapjes wisten we al. Zijn repertoire bulkt van de eigenzinnige, soms zeer ontoegankelijke stukken techno en ook zijn cv bevat meerdere creatieve projecten. Denk aan de samenwerking met het Montpellier Philarmonic Orchestra of de soundtrack voor de films "Metropolis" en "The Three Ages". Zelf figureren in een film is hem ook niet vreemd, want in 2004 brengt hij ons "The Exhibitionist". Een film waarbij hij vanuit meerdere kanten gefilmd werd tijdens diverse optredens achter de draaitafels.

Daarnaast is hij in Frankrijk een veel gevraagd man om voor de muzikale invulling te zorgen voor de meest uiteenlopende projecten. Van de tentoonstelling 'Diaspora' tot soundtracks voor films voor het Cinematheque de Francaise & Cite de la Musique in Parijs. Naast zijn culturele bijdrage is en blijft Jeff Mills ook nog altijd de dj en techno-producer zoals we hem kennen. Met een overvolle agenda vol gigs die toch nog ergens de tijd vandaan tovert om ons te verblijden met zijn muziek.

Zijn nieuwste project is een 40 minuten durende beschouwing over hoe hij de 'toekomst' ziet. Samen met de Franse cineaste Jacueline Caux heeft Jeff een korte experimentele film gemaakt genaamd "Man from Tomorrow". Deze voornamelijk uit zwart-wit beelden bestaande film bevat naast de experimentele techno van Mills ook een aantal korte monologen van Jeff. Uitspraken waarin hij zijn gedachten uit over uiteenlopende onderwerpen en situaties, zoals hij denkt hoe die in de toekomst zouden kunnen zijn.

Survival is realy the meaning of living.

In the new world the thirst for progress outgrows moral logic and understanding.

Even succes is not measured by what one has, but now it's all about what one knows or one believes to be true.

Live is a story already written.

Music was never the problem. The problem was how we think music should be.

Humans have many limitations.

Hoe hij het allemaal precies bedoelt, is voor iedereen om zelf te interpreteren. Hoe ontwikkelt "de mens" zich en wat voor consequenties brengt dat met zich mee? Hoe dan ook, het komt neer op een hoop filosofie en inlevingsvermogen als je zou kunnen kijken naar een tijd hier al dan niet verder vooruit.

De zwart-wit beelden bevatten een spel van licht, donker en schaduw, out of focus en abstracte beelden en in combinatie met de indringende techno van Mills vormen ze zowel een fascinerende als soms ronduit saaie impressie. Om ervoor te zorgen dat je als kijker volop in de film gezogen wordt, is besloten dat Jeff pas na zo'n 17 minuten begint te praten en dan nog zijn 't vaak zeer korte monologen. Hierdoor krijgt zijn muziek wel ruimschoots de ruimte om je te hypnotiseren en je gedachten alle kanten op te laten gaan.

Deze DVD is aan de korte kant, maar dat is misschien maar goed ook. Aan de ene kant een heel fascinerend project, aan de andere kant zeker geen materiaal om eens op je gemak met een biertje in de ene hand en een schaal popcorn in de andere te bekijken. Het is eerder een aanmoediging om eens stevig na te denken over bepaalde onzekere onderwerpen en je eigen visie erop los te laten, zoals Jeff dat hier ook gedaan heeft.

Over de muziek kunnen we kort zijn. Dat dient hier een doel in combinatie met de beelden. En Jeff Mills kennende heeft hij diverse sfeervolle en anderzijds abstracte stukken techno gecomponeerd, die ook heel goed los van de beelden te beluisteren zijn. Dus als je de dvd zat bent, kun je altijd nog met een biertje in je hand en een bak popcorn in de andere de bijgeleverde full length bonus cd beluisteren. Natuurlijk met koptelefoon op om volledig doordrongen te raken van de klanken.

Score: 78/100

DVD
– 4 hoofdstukken