26 november 2014
FeestQlimax
ArtiestNoisecontrollers Site
LabelsBe Yourself Music
Q-dance
LocatieGelreDome Site
Qlimax is al jaren één van de paradepaardjes van Q-dance. Afgelopen zaterdag was het weer een groot feest in de Arnhemse GelreDome, al de nodige jaren de thuisbasis van Qlimax. Uiteraard hoort er bij een feest als Qlimax natuurlijk ook een mixcompilatie. In navolging van onder andere Technoboy, Psyko Punkz en Code Black is het nu de beurt aan Bas Oskam, beter bekend als Noisecontrollers om een compilatie af te leveren. Het jaar 2014 is een bewogen jaar geweest voor Bas Oskam, nadat hij Noisecontrollers in zijn eentje ging voort zetten. Echt rustig aan heeft hij het niet gedaan, aangezien begin dit jaar zijn nieuwe album uitkwam, genaamd 'All Around'. Een album dat door collega actief (en tevens door vele fans over de hele wereld) met lovende kritieken werd ontvangen. Uiteraard heeft Bas ook nog wat te zeggen over het samenstellen en mixen van deze Qlimax compilatie:

"Wanneer de organisatie Q-dance mij benaderde voor het maken van het anthem, ben ik gelijk mijn studio ingedoken om iets speciaals te creëren. Ik heb mezelf opgesloten en nachtenlang tot zonsopgang eraan gewerkt, omdat ieder detail perfect moest zijn. Ik kijk erg uit naar het evenement en kan niet wachten om de Noisecontrollers sound te laten horen op 22 november!"

The Source Code Of Creation
Er is diep in de muzikale buidel getast om een Noisecontrollers sound ten gehore te brengen op deze mixcompilatie en daarom begint Bas direct met een exclusieve plaat, namelijk 'Scared'. Deze plaat is overwegend melodieus en heeft een zeer aanstekelijk karakter. Direct daar achteraan komt een samenwerking tussen twee hedendaagse talenten, namelijk Audiotricz en Atmozfears. 'Raise Your Hands' is uit een wat steviger hout gesneden en zorgt ervoor dat de beentjes lekker warm draaien. De man die bekent staat om zijn melodieën (Frontliner), neemt ons mee naar euforische hoogten met 'Summer'. Deze overwegend melodieuze lijn wordt voorgezet met 'Down Down' van Noisecontrollers en 'Now Is The Time' van Headhunterz feat Miss Palmer. We kunnen veel discussies voeren over de artistieke 'paden' die Headhunterz bewandelt, maar wat we wel kunnen concluderen is dat 'Now Is The Time' past in de overwegende melodieuze eerste helft van de mix. Ook het tweede optreden van Frontliner ('Rains Of Fire') is ook weer om van te smullen. Pas vanaf ' Into The Jungle' van Audiofreq komen we in het rauwere werk terecht. Tevens bevat deze plaat een mijns inziens passend sample van Steve Irwin aka 'The Crocodile Hunter'. Het anthem van dit jaar is eveneens verzorgd door Noisecontrollers. Voor de mensen die Qlimax dit jaar gemist hebben, zie onderstaand Youtube filmpje voor een stuk van de (anthem)show.

In de tweede helft van de mix, ligt de nadruk meer op de raw hardstyle, met platen van onder andere Crypsis ('On The Loose' en de remix van 'Anger' van D-Block & S-te-Fan') en Ran-D ('I Am Legion' en de samenwerking met Endymion genaamd 'Antidote'), maar ook genoeg eigen werk als 'Light', 'What?!' en 'Cat's, Jets and Breaks' (samen met Wildstylez). Verder is 'Aladdin On E' van Coone een beetje verdwaald in dit hele spectrum en eindigen we met de matige productie van Endymion & Pandorum genaamd 'Under Your Skin'. Op deze plekken had men beter een Noisecontrollers mashup of iets dergelijks kunnen neerzetten. Dat was passender geweest.

Hoogtepunt?
Na een met lovende kritieken onthaald album eerder dit jaar, kan Noisecontrollers ook een Qlimax mixcompilatie aan zijn C.V. toevoegen. Verwacht geen keihard gebeuk, maar een solide mix met afwisselende platen binnen het hardere spectrum.

1. Noisecontrollers - Scared (Hardstyle Version) *exclusive*
  2. Audiotricz & Atmozfears - Raise Your Hands
  3. Frontliner - Summer
  4. Noisecontrollers - Down Down
  5. Headhunterz feat. Miss Palmer - Now is The Time
  6. Frontliner & Seri - Rains of Fire
  7. Bass Modulators - Radiance
  8. Audiofreq - Into The Jungle
  9. Noisecontrollers - The Source Code of Creation (Qlimax Anthem 2014)
  10. Crypsis - On The Loose
  11. Wildstylez & Noisecontrollers - Cats, Jets and Breaks
  12. Coone - Aladdin on E
  13. Noisecontrollers - Light
  14. Ran-D - I Am Legion
  15. D-Block & S-te-Fan - Anger (Crypsis Remix)
  16. Ran-D & Endymion - Antidote
  17. Noisecontrollers - What?!
  18. Endymion & Pandorum feat. Frankie McCoy - Under Your Skin

Alweer valt me bij deze review het erg hoge cijfer op, na een review die eigenlijk geen punt aantoont wat goed of slecht aan de CD is. Zonder de CD te luisteren kon exact dezelfde review afgeleverd worden.
Probeer wat meer te onderbouwen hoe het cijfer tot stand is gekomen, want dat ontbreekt totaal.

Wat maakt de CD onderscheidend? Op welke punten had de CD beter gekund, er is namelijk geen maximale score? Wat maakt deze CD zo goed ten opzichte van andere CD's uit dit genre?