Dillon Francis - Money Sucks, Friends Rule

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
13 november 2014
De 27 jarige Amerikaan Dillon Francis is op dit moment dé lolbroek van de scene. Zijn goede vriendschappen met Diplo, Martin Garrix en Zedd zijn getuige van een hoop rare Instagram foto's, gekke momenten achter de schermen, maar ook professionaliteit in de studio. Nadat Dillon in 2011 door Munchi geïnspireerd werd besloot hij zijn (van origine 130 bpm houseplaat) Masta Blasta te veranderen in een moombahton versie waarna hij de aandacht van Diplo wekte en Francis de kans bood op zijn Mad Decent label. Als hij in 2013 als 'artist to watch' door MTV Nederland wordt uitgeroepen gaat de carrière van Francis in een stroomversnelling en draait hij op festivals als Ultra, Tomorrowland en Coachella. Met zijn energieke sound waarmee hij stijlen als hiphop, electro en dubstep combineert is Dillon een allemansvriend. Iets wat we ook opmerken in het aantal samenwerkingen op zijn debuutalbum Money Sucks Friends Rule.

Money Sucks
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen vliegen de raps van Twista en Rej3ctz om onze oren in 'All That'. Het aanstekelijke hiphop/trap instrumental werkt op de ledematen want dit is heel goed bootyshake materiaal. Francis is een man die van alle markten thuis is en wilde zich op MSFR dan ook veelzijdig laten horen. De relaxte clubplaat 'Drunk All The Time' met vocals van Simon Lord zou van ons zo op de radio mogen, dansen gegarandeerd! Even wennen zal het zijn voor de Dillon fans als 'Love In The Middle Of A Firefight' en 'We Are Impossible' aan gaan. Langzame indie achtige tracks met meeslepende zang van Brendon Urie en The Presets, beetje vreemde eenden in de bijt en de serieuze, maar niet mindere kant van Dillon. Om niet té serieus te worden zijn er 'Not Butter' welke een beetje Gesaffelstein achtig randje kent en 'I Can't Take It' welke de kenmerkende Dillon Francis moombahton sound benadrukt. Tot slot de meest vrolijke song ooit door Dillon Francis gemaakt: 'Hurricane'. Ook deze plaat moeten we met een korreltje zout nemen want hij is dermate vrolijk dat het lachwekkend wordt, 'vervelend genoeg' is het nog een plaat die blijft hangen ook.

Friends Rule
Dat (goede) vriendschappen een verrijking voor het leven zijn is duidelijk. Zo ook in het artiestenleven waar een samenwerking in de studio dan snel voor handen ligt. Dé club banger van de afgelopen maanden was Turn Down For What van DJ Snake en Lil Jon. Met diezelfde DJ Snake ging Dillon Francis al een tijdje geleden zitten voor een soortgelijke dancefloor filler welke met eerste single van het album: 'Get Low' erg geslaagd is. Met Sultan en Ned Shepard werd het rustige maar verslavende 'When We Were Young' geproduceerd. Toffe vocals van The Chain Gang Of 1974 geven deze track net even dat extraatje om op de grote podia gedraaid te kunnen worden. Tegenwoordig is het niet vreemd meer om Nederlandse inbreng op een artiestenalbum te zien. Toch is de keuze voor Martin Garrix een aparte omdat de stijlen van beide mannen zó ver uit elkaar liggen. Wellicht was daarom de uitdaging extra leuk wat resulteerde in 'Set Me Free'. Een opnieuw uitstekende track waarin we duidelijk beide producers horen. Ook in 'What's That Spell' en 'We Make It Bounce' horen we invloeden van ditmaal TJR en Major Lazer. Er lijkt door Dillon goed te zijn gezocht naar artiesten die hem liggen want ook hier zijn de samenwerkingen bijzonder goed geslaagd.

Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen dat je als artiest je vrienden boven geld verkiest. Het zou dé motivatie moeten zijn van iedere artiest, maar bij een merendeel is het ook wel eens anders. Gelukkig weet Dillon Francis hoe het hoort en spendeert hij zijn zuur verdiende centen ook daadwerkelijk aan het lol hebben met vrienden. Die lol horen we ook op Money Sucks, Friends Rule, waarin het plezier maar ook de professionaliteit in de studio uitstekend vertolkt is als debuutalbum.

1. All That (feat. Twista & The Rej3ctz)
  2. Get Low (with DJ Snake)
  3. When We Were Young (with Sultan & Ned Shepard feat. The Chain Gang of 1974)