Ground Zero - Dark Matter

Ground Zero - Dark Matter
8 oktober 2014
Afgelopen zomer stond de negende editie van Ground Zero op het programma en zoals gebruikelijk stond er het hardste van het hardste op het programma. De liefhebber van de hardere stijlen kon er helemaal los gaan op raw hardstyle, hardcore en industrial hardcore en dat is ook exact wat we terugvinden op de gelijknamige cd release. Ophidian en Hamunaptra verzorgden samen de industrial hardcore mix, High Voltage werd gevraagd de raw hardstyle (oftewel rawstyle) mix in elkaar te knutselen en de kleine maar stevige Amnesys verdedigt de kleuren van de mainstream hardcore.

Ophidian & Hamunaptra
Ophidian bracht onlangs een zeer geslaagd studioalbum uit en hij mag zeer terecht een van de betere producers in de hardcore scene genoemd worden. Industrial zou industrial niet zijn zonder hem en ook de artiesten in de mainstream hardcore hebben het grootste respect voor de man. Er is maar weinig dat hij verkeerd kan doen en samen met Hamunaptra heeft hij dat talent omgevormd tot een industrial mix speciaal voor Ground Zero. De 27 nummers omvattende tracklist is enorm gevarieerd en getuigt van kwaliteit van de bovenste plank. Er is niet gekeken naar labels en artiesten, maar puur naar klasse. De mix begint aan een wat trager tempo met tracks als "Thy Kingdom Fall", "Such Kick" en "Green Slimes Attack". Maar zelfs in dat beginstuk is de variatie opvallend te noemen. Vooral "Green Slimes Attack" van Synaptic Memories is een topnummer. Ook "My Domain" van Tymon gaat die trend op. Op geen enkel moment vervalt de mix in een saaiheid en de kracht van de mix sleurt je moeiteloos door het hele industrial verhaal. Opvallend is wel de aanwezigheid van een #TiH nummer ("War God"). Dat is tegelijk ook het eerste nummer dat het tempo de hoogte in voert. Vanaf dan barst de hel pas helemaal los. We komen best wel wat Ophidian tracks tegen, maar we kunnen niet zeggen dat we dat erg vinden. Ophidian is sowieso al te weinig terug te vinden op compilaties als deze, een beetje (over)compensatie is dan wel op zijn plaats. Zeker nog het vermelden waard is "About Clipping", een van de betere tracks in deze mix. Opvallend is wel dat er 27 tracks op de hoes staan, maar dat we 28 nummers te horen krijgen. Wie o wie weet welke het 28ste nummer is? (tip: het staat in het boekje, die op zichzelf ook vreemd in elkaar gestoken is)

High Voltage
High Voltage is niet meteen de leider in de raw hardstyle, maar hij is wel een klinkende naam die staat voor topkwaliteit. Het doet goed te zien dat hij een raw hardstyle mix mocht samenstellen, in plaats van altijd de B-Fronts, Chain Reactions, Frequencerz en Gunz For Hires. Niet dat zij geen kwaliteit brengen, maar High Voltage brengt een aparte stijl; net zoals hij onder zijn hardcore alter ego Nosferatu doet. In tegenstelling tot Ophidian en Hamunaptra gooit High Voltage er geen eigen producties in. De beste man koos het beste in de scène op dit moment. We krijgen op die manier een enorm brede waaier aan artiesten en stijlen in de raw hardstyle. Bijna alle grotere labels en artiesten zijn vertegenwoordigd. Digital Punk, Zatox, Degos & Re-Done, Jack of Sound en The Prophet zijn slechts enkele van de grote namen binnen de raw hardstyle, maar ze worden zeer goed afgewisseld met ander geweld zoals Regain & Inceptum, Act of Rage, Dark Pact en een wat apartere naam als Rob Gee. De mix beukt helemaal los en High Voltage bewijst dat rawstyle niet steeds dezelfde meuk hoeft te zijn. Topmix!

Amnesys
Amnesys kreeg de moeilijkste taak van de drie. Industrial en raw hardstyle hebben hun schare vaste fans die zich gedragen als Apple-gebruikers en altijd alles goed vinden. Ok, misschien is dit wat overdreven, maar er komt in ieder geval minder kritiek in die hoeken vergeleken met mainstream hardcore. Daar lijkt het alsof de gemiddelde hardcoreliefhebber al een tijd op zoek is naar zichzelf en de ouwegetrouwe hardcorewaardes van weleer. Amnesys legt de focus hoofdzakelijk op Italiaans gekletter en producties uit de #TiH stal. Maar het moet gezegd worden dat de kleine Italiaan toch heeft geprobeerd de hele boel gevarieerd en interessant te houden. Tommyknocker, Amnesys zelf en Hellsystem tappen immers uit een volledig ander vaatje dan pakweg Kasparov, Promo en ook een Evil Activities. Het is eigenlijk vooral als we een wat onbekendere naam voorbij zien denderen dat de kwaliteit echt de hoogte in gaat. We kijken dan hoofdzakelijk naar "Showtime" van Advanced Dealer en "Stardust" van Xcite.

Alles bij elkaar genomen is dit een zeer leuke release. De industrial mix springt er met kop en schouders bovenuit, maar de rawstyle mix staat ook zijn mannetje. Van de drie is de mainstream hardcore de minste, al moet wel gezegd worden dat het niet makkelijk is om tegen de kwaliteit van Ophidian & Hamunaptra en High Voltage op te boksen. De festivalzomer is voorbij, maar dankzij deze release kunnen we nog lange tijd nagenieten van stevige en pompende mixen.

Mixed By Ophidian & Hamunaptra
  1. Tommyknocker & Armageddon Project - Thy Kingdom Fall
  2. N-Vitral - Such Kick
  3. Synaptic Memories - Green Slimes Attack
  4. Tymon - My Domain
  5. Relapse - Contamination
  6. Advanced Dealer - War God #TiH
  7. Ophidian - Spoken
  8. Bloodcage - Stress
  9. Sacerdos Vigilia - About Clipping
  10. Mindustries - Empty Spaces
  11. Ophidian & Hamunaptra - Darkness Incarnate
  12. Ophidian & Hamunaptra - Beyond Dusk & Dawn (Official Ground Zero Hardcore Anthem)
  13. AK-Industry & Billy S. - Monster (Ophidian Remix)
  14. D-Passion & Promo - Back To Hell
  15. D-Passion - The Reason
  16. Lunatic & Miss Hysteria - Universal Threat (Sei2ure Remix)
  17. Deathmachine - Sectioned (Petrochemical's Improper Treatment Remix)
  18. Ophidian - Formshift (The Outside Agency Remix)
  19. Sinister Souls & Ruffneck - Executioner
  20. Synapse & Sei2ure - Politics
  21. Lunatic & Miss Hysteria - What Really Matters
  22. Ruffneck - Wraith (Unknown System remix)
  23. Sei2ure - Informer
  24. The Outside Agency - Enlightened Species
  25. Lucy Furr - Desolation
  26. Deathmachine - Unnatural Selection (N-Vitral's Darwin Award VIP)
  27. AK-Industry & Neverquiet - Altered Perception
Mixed By High Voltage
  1. The Prophet & The Anarchist - Dark Matter (Official Ground Zero 2014 Anthem)
  2. Zatox - Red Alert
  3. Digital Punk - Firestorm
  4. Regain & Inceptum - I Am God
  5. Prefix & Density vs Solutio - Artillery
  6. Act of Rage - Mutilation
  7. Chris One - Scum (Caine Remix)
  8. Alpha² & Jack of Sound - Das Weite Land
  9. Degos & Re-Done - And There Was Chaos
  10. Bass Chaserz - Trilla
  11. Delete - Level
  12. The Prophet & The Anarchist feat. Rob Gee - IDGAF - I Don't Give A Fuck
  13. Act of Rage & Cold Case - Criminal
  14. Chris One - Convictions (Exit Mind Remix)
  15. Luna & E-Force - The Game
  16. Dark Pact - The Passing
  17. Digital Punk - Oblivion (Phuture Noize Remix)
  18. E-Force - Seven
  19. B-Front & Frequencerz - Psycho
  20. The R3belz vs Typhoon - Right Now
Mixed By Amnesys
  1. Amnesys feat. Axys & Nolz - The Troublemaker #TiH
  2. Tha Playah - Der Craft #TiH
  3. Tommyknocker & Amnesys - Disrespect
  4. Amnesys - Death Line
  5. Advanced Dealer feat. Mc Axys - Showtime
  6. Amnesys & Tommyknocker feat. Jessica Pearson - Eliminate
  7. Re-Style & Predator - Lockdown
  8. Art Of Fighters & Alien T - My Drug: The Competition
  9. Tommyknocker - Before You Go #TiH
  10. Xcite - Stardust
  11. The Viper & Kasparov feat. Alee & Diesel - Meltdown
  12. Hellsystem feat. Mc Axys - Disillusion
  13. DJ Mad Dog feat. MC Jeff - The Future
  14. The Stunned Guys - Shock The Audience #TiH
  15. DJ Mad Dog - Rewind #TiH
  16. Evil Activities - Dead Man Walking #TiH
  17. Promo - Nonsense
  18. Neophyte, Tieum & Rob Gee - Coming At You Strong

Stemresultaat: goed

geweldig117%
zeer goed117%
goed233%
ok117%
voldoende0
onvoldoende0
slecht0
zeer slecht0
waardeloos117%

6 opmerkingen

Digital Punk, Zatox, Degos & Re-Done, Jack of Sound en The Prophet zijn slechts enkele van de grote namen binnen de raw hardstyle

The Prophet en Zatox grote namen in de Raw Hardstyle scene? Die hebben over het algemeen maar verdomd weinig met Raw Hardstyle te maken...

Dikke mix van Ophidian & Hamunaptra zeg! :kwijl:
Werkzaam bij Het Betere Ragwerk
Artiest {SHOWLIST artist 16079, 34072}
CD3 nog niet in één keer kunnen afluisteren, wat saai is die zeg... CD1 en 2 staan op repeat in de auto.
CD1 zit echt goed in elkaar en CD2 zit vol met goede Raw Hardstyle toppers, maar CD3... Tja bewijst maar weer dat de inspiratiebron voor Mainstream Hardcore echt helemaal leeg is...Totaal niet vernieuwend, te traag, saaie melodieën en ja de lyrics, laat ik daar maar helemaal niet over beginnen XD. En This is Hardcore, ja ik hoop dat ze zelf trots zijn op wat ze uitbrengen XD. Echt te slecht voor woorden.
Uitspraak van BartCore op donderdag 16 oktober 2014 om 12:27:
En This is Hardcore, ja ik hoop dat ze zelf trots zijn op wat ze uitbrengen XD. Echt te slecht voor woorden.

Klopt, ze zouden er #TiSH van moeten maken: This is Slappe Hap!!