Modeselektor presents Modeselektion Volume 3

anoniem gepubliceerd op , waardering: 54/100
20 augustus 2014
ArtiestModeselektor Site
Sebastian Szary en Gernot Bronsert gaan alweer aardig wat jaren mee. Begonnen met techno en hiphop leerden zij in de loop der jaren een aantal muziekstijlen kennen die buiten hun huidige repertoire vielen maar dusdanig tof vonden om met de fans te delen. Met Modeselektion kwam er een compilatie om die verschillende stijlen ten gehore te brengen welke zij thuis luisteren en de moeite waard vonden.

"We suffer from constant music overload, so we use Modeselektion to channel the best of these tunes for the outside world."

Modeselektion is dus een open selectie van diverse stijlen, maar altijd met de feel die we van de Duitsers mogen verwachten. Het blijkt echter altijd weer een lastige klus, want de muzikale wereld van Modeselektor gaat ver en soms heel diep. Na de eerste Modeselektion in 2010 leek het publiek te begrijpen wat Szary en Bronsert van plan waren waarna een tweede deel in 2012 volgde. Traditiegetrouw volgt twee jaar later, Modeselektion volume 3.

Een bonte selectie vraagt om een aantal verrassende keuzes. Zo krijgen we van Weense producer Fennesz' 'TOM'. Een eigenzinnige ambiënt samensmelting van laptop geluiden met akoestische gitaren. Meer van deze rustige experimentele tracks vinden we in het Massive Attack achtige 'Way' en het naar minimal neigende 'Miles An Hour' welke een spacende zomerse vibe kent. Aan breaks geen gebrek want waar Akkord's 'Gradient' nog doet denken aan de bijna dubstep achtige, doomy instrumentals is 'Shift' van French Fries trippend en vrolijk. Een jaar geleden werden we nog doodgegooid met Harlem Shake, maar Schlachthofbronx hebben samen met Buraka Som Sistema in 'Volumen' een eigentijdse versie gemaakt van deze trap hit. Beetje uit de toon vallend maar eigenlijk toch best nog wel leuk. In ditzelfde rijtje kunnen we 'Jungle Love' plaatsen welke bijna als oldschool hiphop klinkt maar dan met beats on acid.

Energieker wordt het met de old school house van Illum Sphere uit Manchester in 'Bullet' en de zware electro van L-Vis 1990 met 'Funk 4D'. Ook deephouse is vertegenwoordigd in de vorm van Henrik Schwarz' 'We Are Bankrupt' welke lekker funky beats heeft en een catchy refrein. Eén van de tofste tracks op de compilatie is 'Be The One van de nieuwe aanwinst op Monkeytown: Alex Banks. Deze kan zowel in de intieme club als de grote zaal gedraaid worden mede door de prima vocals van Elizabeth Bernholz. De vreemde eend in de bijt is de pop/rock track 'Fibre Book Troll' van de band The Fall. Het instrumentaal kan er nog mee door maar de vocals zijn ronduit irritant en past dan ook totaal niet op deze cd. Over irritant gesproken, het einde van Modeselektion 3 is 'Edamat' van de Syrische Omar Souleyman. Een portie hysterische Arabische muziek ditmaal in de Modeselektor edit wat tevens ook het enige eigen werk is van het Duitse duo op deze compilatie.

Het idee achter Modeselektion valt te prijzen, want als fan ben je vaak op zoek naar vergelijkend materiaal van je favoriete artiest. De ideale uitkomst lijkt deze compilatie waarin je de feeling van Modeselektor krijgt, maar dan in verschillende jasjes over de wereld. Zodoende krijg je als muziek liefhebber wat educatie en misschien ontdek je wel weer nieuwe dingen. In het geval van volume 3 zit er leuk materiaal bij waar we wat mee kunnen, maar niet meer dan dat.

Score: 54/100

1. Fennesz - TOM
  2. Nosaj Thing - Dy