Gary Maguire – iNside

Gary Maguire – iNside
15 augustus 2014
ArtiestGary Maguire
Het Ierse leger trance rouwdouwers kent vandaag de dag een aardig bataljon. Eenieder die fan is van het stevige UK pomp geluid kent de superieuren zoals John O'Callaghan, Sneijder, Paul Webster en Bryan Kearney. Minder bekende dj/producer troepen als Gary Maguire staan al enkele jaren klaar om die hogere rangen muzikaal te versterken. Hoewel Gary Maguire hoofdzakelijk zijn muziek ziet uitkomen tussen het dansvloerarsenaal van John Askew's Discover label moet hij qua status dus nog zijn meerdere erkennen in de hierboven genoemde artiesten. Wij van Partyflock hadden de Ier jaren geleden al onmiskenbaar in ons vizier met zijn bonkende Global Trance Ireland compilatie. Het is voor Gary naast enkele compilaties nooit echt verder gekomen dan een soort van 'best of' verzameling (uitgebracht op Discover). Een waar studioalbum ontbrak dus nog. Zo'n kleine vier jaar werkte hij aan deze droom en deze verwezenlijkte hij recentelijk. 'iNside' is de titel van zijn vleesgeworden debuut.

Gary iNside

Het is een aspect dat je tijdens het genieten van (lees: losgaan op) energieke UK trance vrij makkelijk en onbewust voor lief neemt, maar naast een dijk van een baslijn en een op een explosie af koersende drive zijn het toch ook de vernuftige en geraffineerde details die een nummer maken. Wat de volgers van Gary al lang weten en wat u als liefhebber van een gespierd trancegeluid zeker tot je moet nemen is dat deze talentvolle producer de gave heeft zijn producties net dat beetje extra niveau, originaliteit en dus charme te geven om zo nog meer dan de gemiddelde rest indruk te maken. Gary's dertiental tracks, waarvan er elf exclusief voor deze release zijn, houden het aangenaam divers en imponeren elk op hun eigen manier. Het fijnbesnaarde wordt zelfs doorgetrokken naar een nieuw ouderwets trance geluid!

Dat 'iNside' geen recht-toe-recht-aan-album is geworden, wat je misschien een beetje zou verwachten bij een trance album van Ierse bodem, valt al op aan het vlotte maar subtiele karakter van de eerste set nummers. De mystieke vrouwenzang en ambient-achtige break in 'Can You Hear Us' brengt de ruimdenkende boodschap van het album al snel naar voren. Mr Maguire zet niet in op dertien UK pompplaten, maar gaat delicaat om met (nostalgische) elementen uit de hardere dance en trance en geeft er een frisse draai aan. Verdiepend, donker en een tikkeltje mysterieus is het proggie 'Anonymous', terwijl 'It's Complicated' niet al te moeilijk doet over de introductie van stuwende techtrance ingrediënten. Mooi en zeer verrassend is dat oude trance tijden herleven, niet alleen met het veelzeggende en glorieuze melodieuze 'Rewinding Time', maar ook het verdiepende 'Playing Games' en de roesgevende 'Cangaru' en 'By My Side' (met CLSM en Lisa Abott) hadden een decennium terug gecreëerd kunnen zijn. Sterker nog, Tiësto had ze in die tijd waarschijnlijk gewoon allemaal meegenomen op zijn ISOS compilaties.

Voor een aardige portie potige UK power trance komen we in de laatste fase aan ons trekken met o.a. 'Beer Goggles' dat met haar rauw hardtechno karakter een echte rave plaat genoemd mag worden. Zeer strak en toch ook weer aardig nostalgisch klinkt 'Make Believe' dankzij haar vette synths en hardhouse-achtige baslijn. 'Press Play' is dan qua structuur moeilijk te volgen en lijkt meer een knutselwerk van drie verschillende nummers. De opjagende klimax is tof gedaan, evenals de climaxfase van het album zelf. Na de enige echt moderne trance productie 'Clear Purpose' volgt nog een prachtig en verrassend moment van bezinning met de emotievolle outro van titeltrack 'iNside' waarbij de haren op je arm niets anders kunnen doen dan rijzen. Rijzen zoals Gary Maguire na dit album zonder enige twijfel zelf ook gaat doen.

iNside out

Wat vooraf leek op een album vol UK trance bangers te gaan worden, blijkt achteraf een kleine, bonkende schatkist vol heerlijk ingevulde en aardig wat nostalgie opwekkende klappers te zijn. Gary Maguire maakt niet zoals verwacht alleen energieke trance tracks, maar geeft de harde kant van trance veelal een geheel nieuwe oude dimensie mee. Hij trekt zijn artistiek handelsmerk als kundig producer verrassend ver door en gaat zelfs zo ver dat glorieuze (hard)trance tijden van vlak voor de intrede van de hardstyle lijken te zijn teruggekeerd. Niets geen simpel trancegebeuk, dit is eenvoudigweg op hoogstaande en afwisselende wijze genieten van klasse muziek, ook mede dankzij een goed opbouwende mixpresentatie. Wat die Slavische letter 'N' precies doet in de titel, ik heb werkelijk waar geen idee, maar wat ik wel weet is dat met dit fantastisch debuut Gary Maguire iedere energieke en gelouterde trancefan zich zijn slaaf maakt!

1. Don't Believe the Hype (iNside Intro Version)
  2. Can You Hear Us
  3. Anonymous (feat. The Bro)