Boris & Uskovic – Dispensationalist Theology

door , gepubliceerd op , waardering: 88/100
29 juli 2014
Het industrial/crossbreed-genre heeft al aardig wat mooie albums voortgebracht en voorlopig ziet het er naar uit dat er nog veel meer in de pijpleiding zit. Vooral het meer experimentele geluid, niet zozeer om te shockeren of om het hardste te zijn, maar juist het tegenovergestelde. Meer harmonie, gevoel en emotie in de muziek. We zagen het al bij Embrionyc, Bioxeed en Shatterling, maar er zijn meer artiesten die zich de tijd en moeite genomen hebben om zichzelf opnieuw uit te vinden. Deze keer hebben we de 'op het oog' nieuw lijkende "Boris & Uskovic" met hun eerste album "Dispensationalist Theology". Echter, deze heren zijn helemaal niet zo 'nieuw' als hun naam doet vermoeden. Het zijn namelijk de heren van Cemon Vica die achter dit pseudoniem zitten. Normaal gesproken weten zij wel hoe ze de boel op z'n kop moeten zetten. Wie herinnert zich nog het melige "Hoe maak je Herrie" of het duistere "Nature of the Beast"? Met "Dispensationalist Theology" zien we helemaal niks meer van voorgaande genoemde EP's terug. Ricardo Stap & Ruud Dragstra hebben een volledig nieuw pad bewandeld om tot dit album te komen. En uiteindelijk zijn het niet alleen de filosofische titel en track-namen die aanzetten tot nadenken, ook de muziek zelf laat een onvergetelijke indruk achter.

Bij de opening van het album zou je bijna denken dat je naar een trance-album zit te luisteren. Langgerekte strings en synthesizers worden vergezeld door een subtiel stuk klassieke piano, welke zorgt dat "Prologue" klinkt als een melodramatisch sprookje. Na zo'n 3 minuten kickt dan toch de distortion vol in, overigens zonder kick-drum en ook de synths verheffen zich, waardoor duidelijk is dat dit toch geen trance-album is. Ook "The Meeting" en "The Investigation" zijn bass-loze nummers, waarbij beide sterk leunen op slechts enkele resonerende tonen die keer op keer het uiterste van je oren vragen. Daarbij bevat "The Investigation ook nog een blij piano-stuk, waardoor het nummer zeg maar overkomt als een combinatie van de eerste 2 tracks. De volgende track "The Discovery" begint als een jet-engine op vol vermogen in een windtunnel. Wanneer de zwaar vervormde geluiden even stilvallen, begint voor het eerst dit album een metallic klinkende breakbeat voor enig ritme te zorgen. Zeer apart, zeker in combinatie met de terugkerende razende muur van geluid. Ook het meeslepende "The Solution" bevat een langzame gebroken beat, die samen met een indrukwekkende piano-partij een zeer gepassioneerde, indringende indruk achterlaat. Na deze 2 tracks met drums is "The Conflict" weer zo'n weg-waai-track, waarbij je je ergens midden in een industrieel gebied waant, niets ziet, maar wel de bedrijvigheid hoort, zij het zwaar vervormd en dreigend. Vooral de repetitieve geluiden, zoals de echoënde "sci-fi-blaster-gun"-bleepjes en het zwaar opgepitchte vogel(meeuwen)-gekras zorgen voor een gefreakte indruk. Welkom op de Maasvlakte 2.0.

Via het korte hoopvolle en redelijk energieke "Travelling to Answers" komen we bij "The Agreement", een donkere drum&bass track. Wederom geen straffe hardcore kicks maar een meer subtiele bass-line. Zo blijkt dit album alles behalve standaard te zijn. Want ook het korte en meer hyperactieve "Why does It happen" bestaat grotendeels uit een repetitieve bass-loop die niet extreem overheersend is maar wel inwerkt op de bewegings-sensoren. Ook de ritmische hip-hop beat in het zwaar gefrustreerde "No Protection" zorgt voor de nodige drang tot meewiegen en knikken op de maat. Daarnaast zorgt de zware en dreigende acid-synth voor een zeer onbehaaglijk gevoel, alsof de club ieder moment een inval van de narcoticabrigade kan verwachten. Gelukkig is "The Dreamer"een stuk euforischer qua sfeer. We rennen nog net niet lyrisch door het park, maar de korte bass-bounces zorgen wel voor een sprongetje. De titeltrack is eigenlijk maar kort, maar bevat wel een heerlijke hyperactieve drive. De strakke salvo's aan snaredrums brengen de duistere boodschap 'It was the devil they worried about much more than seeking God's approval' nog meer kracht bij. Als afsluiter is er gekozen voor een nummer welke wederom rustig opbouwt. Zo halverwege komt er dan eindelijk een zwaardere vervormde kick/snare-loop bij, voordat de begingeluiden het weer overnemen en het album als een olievlek laten uitvloeien.

Dit is de eerste keer dat de kicks van een heel album bijna letterlijk te tellen zijn, zonder te hoeven rekenen in bpm. Boris & Uskovic hebben een zeer gedurfd en vooruitstrevend album geproduceerd. Totaal niet genre gerelateerd en aan de andere kant weer wel. Geen hardcore in de zin van 4-to-the-floor. Wel in de zin van "uitdagend en provocatief" ten opzichte van wat er normaal als hardcore wordt beschouwd. Uiteindelijk valt dit toch meer in de categorie noise, dark-ambient, cross-over en industrial.

Score: 88/100

1. Prologue
  2. The Meeting
  3. The Investigation
  4. The Discovery
  5. The Solution
  6. The Conflict
  7. Travelling To Answers
  8. The Agreement
  9. Why Does It Happen?
  10. No Protection
  11. The Dreamer
  12. The Dispensationalist Theology
  13. Unhappy Ending

8 opmerkingen

Artiest Natrion
Lekker album ja, heerlijk experimenteel met een lekker sfeertje :)
Tof om dit zo te lezen en hoe de tracks worden ervaren. Ook mooi om te lezen dat in meerdere tracks weer een combi van andere tracks ervaren werd. Dit hadden al meer ervaren en was ook zo opgezet. Zie het als een soort boek.

Dank voor dit geweldige verhaal en geeft een flinke motivatie voor ons hardcore album van cemon victa en om dit Boris and uskovic project verder aan te pakken.

We zijn nog niet klaar. ;)

Vind The Solution de meest indrukwekkende track.