In Trance We Trust 020 – Menno de Jong, Mike Saint-Jules & Sneijder

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
20 juli 2014
ArtiestenMenno de Jong
Sneijder
Mike Saint-Jules
Dat de al jaren lopende kwaliteitsserie In Trance We Trust (van het gelijknamige trancelabel) nog maar bij deel 20 is, zegt veel. De mensen achter de ITWT-serie nemen er de tijd om op het juiste moment toe te slaan met een nieuwe editie. Omdat het vorige deel, gemixt door de redelijk onbekende Kris O'Neil, alweer bijna 2 jaar geleden het daglicht zag, maakte Black Hole Records het lange wachten goed met maarliefst drie mixen. Drie cd's van drie artiesten die regelmatig hun muziek op het ITWT label zien verschijnen. Dutchie Menno de Jong, yankee Mike Saint-Jules en paddy Sneijder vormen het trancetrio van dienst.

Menno, Mike en Andrew

Als een verademing voelt het, de zachte progtrance waarmee Menno de Jong het eerste stadium van zijn mix garneert. Even lijkt er met Menno's eigen 'Connected' al snel een meer stevige fase aan te breken maar de heerlijk dromerige melodie uit Gat Abutbul & Tim Briggs's 'Revert' houdt de mix in aangenaam progressieve sferen. Voor even want voor de rest van de mix staat er relatief stevige uplfting op het programma. Hier en daar zeer dansbare uplifting met emotionele lading ('On Fire', in de Aly & Fila remix), maar vooral prima melodieuze omhoogstuwende trance dat redelijk hoog in de bpm en nog hoger in de dampkring zit. Menno hanteert hierbij een goede balans tussen vocaalgedreven en instrumentale nummers. Er is zelfs ruimte voor een relatief onbekende remix van de Kamaya Painter's classic 'Endless Wave' en een gloednieuwe bewerking van Andain's bekendste hit 'Beautiful Things' door Fady & Mina. Alles tezamen maakt het dit een wervelende, goed opgebouwde en aan kracht winnende mix van een van de muzikale uithangborden van het ITWT label uit eigen land.

Op de mix van de Amerikaanse Mike Saint-Jules gaat het er in eerste instantie een tandje minder snel aan toe. De man is naar eigen zeggen fan van spacy sounds en progressive trance en dat wil hij zijn luisteraars graag laten horen. Zijn openingsplaat van Christian Drost ('Space In Time') is dan ook een geweldige combinatie hiervan en kent hiernaast ook nog eens een aangenaam techy randje. Je verwacht als luisteraar dan ook een meer diepgravende progressive sfeer, zeker met Mike's eigen 'Broken Turn' als middelpunt. Ondanks dit heerlijk meeslepende vocaalgedreven progtrance nummer gaan het tempo en de sounds toch al redelijk snel richting een energiek trancegeluid met hier en daar wat progressive elementen. Vanaf 'Future Fuel' van Danilo Ercole breekt er een big room-gerichte fase aan met originele tracks ('Antigravity'), maar ook enkele minder geslaagde uitvoeringen ('Space Renegade'). Het maakt het middenstuk met wat minder mixwerk wat stroperig, maar gelukkig weet de stevige uplifting eindfase wel te overtuigen.

Die Ierse spelverdeler Sneijder (Andrew Liggett) is een dj/producer die het liefst met zijn gezicht naar de goal toe speelt. Zijn voor cd 3 gekozen aanvallende speelwijze met veel mannelijke uplifting mag dan ook totaal geen verrassing zijn. Andrew's zeer UK-georiënteerde basisformatie bestaande uit 16 gespierde tracks speelt op hoog tempo met veel melodieuze en snedige dribbels met hier en daar emotionele flair. Al met de fiere hoogvliegende aftrap ('The Night') laat de Ier blijken er geen gras over te laten groeien. Met het hierop volgende een-tweetje met zijn eigen 'Remember Me' hangt er al voelbaar een sensatie in de lucht en als eenmaal Mark Eteson's 'Aventus' in de Temple One remix aan de bal is, scoort team Sneijder vol in de uplifting kruising. En het blijft eenrichtingverkeer richting het hogere, optillende doel van de luisteraar met een aaneenschakeling van krachtige melodieuze tracks die je in euforische sferen houden. Gezien het spel al vanaf de aftrap op hoog tempo wordt gespeeld, is er bij het naderen van de officiële speeltijd van 76 minuten (zonder ook maar een rustgelegenheid voor een kopje thee) een enkel moment wel wat aandachtsverslapping, maar team Sneijder weet deze pot makkelijk en stijlvol tot een prima einde te brengen zonder ook maar een tegentreffer te moeten incasseren.

ITWT 020

Twee jaar hebben we moeten wachten op dit nieuwste en tevens 20e deel uit de ITWT serie. Dat het lange wachten wordt beloond met 3 goede mixen was simpelweg te verwachten. De uitstekende allround mix van onze Menno de Jong, de progressive getinte mix van Mike Saint-Jules en het hoogvliegende gallery-play van Sneijder maken deze release uitermate interessant voor de grote groep echte tranceliefhebbers. Het vorige deel uit de ITWT reeks had nog wat house in de gelederen, deel 020 houdt het gewoon lekker in onbevlekte trancesferen. ITWT doet dus wat je als trancefan mag verwachten en is met deze 3-cd compilatie dus weer helemaal terug van nooit weggeweest!

Menno de Jong
  1. Naian vs Seventh Meridian - Patriot
  2. Adam Nickey - Perfect Destiny (Allende Remix)