Joakim - Tropics Of Love

Joakim - Tropics Of Love
4 juli 2014
ArtiestJoakim Site
Sinds 2002 is Joakim al bezig met het uitbrengen van muziek. In dat jaar bracht hij zijn debuutalbum ''Fantomes'' uit. Fast forward naar 2014 en inmiddels is de Fransman alweer toe aan zijn vijfde studioalbum. Naast het produceren van langspelers zijn er nog eens talloze EP's uitgebracht en runt Joakim Bouaziz zijn eigen label Tigersushi. Op dit label verschijnt nu ook zijn nieuwste album, dat de titel ''Tropics Of Love'' heeft meegekregen.

Tropische deuntjes
Het nieuwste album van Joakim begint op bijna filmische wijze, met een spannende introductie vol bombastische geluiden en grommende bromtonen. Daarna volgt een downtempo nummertje met behoorlijk wat invloeden uit popmuziek. De prima stem van Luke Jenner sluit lekker aan bij de vredige instrumentalen van de Fransman. Daarna volgt met ''3 Laser Fingers'' een lekker zomers dansplaatje dat strak wordt opgebouwd. Het begint als een house track die vredig voortkabbelt, om vervolgens uit te groeien tot een tropische discoplaat van epische proporties. Het is heerlijk swingen geblazen en dan zijn er ineens de diepe hartslagen. De diepe, lome beats uit ''Heartbeats'' grijpen direct de aandacht. Het is een prima en meeslepend synthpop nummer dat genoeg variatie bevat. ''Chapter 2'' is weer andere koek. Geen vrolijke deuntjes of diepe synthpop beats, maar een opgefokt interlude. De vreemde kicks zijn zelfs bijna te bestempelen als breakcore. Helaas is het experiment met Franse teksten aan de korte kant, met slechts 44 seconden aan speeltijd. Daarna horen we weer een prima poppy track, ditmaal met vocalen van Akwetey. De Amerikaanse kunstenaar laat horen over een lekkere stem te beschikken. Wederom een meer dan prima synthpop nummer, dat mede door de vocale bijdrage erg lekker in het gehoor ligt.

''This Is My Life'' is vervolgens een behoorlijk gekke track. Het tempo wordt flink opgekrikt en een robotstem vertelt een geschiedenisles over het leven van Joakim. Wijze lessen zijn het overigens niet, zoals ''In 1996; I failed mixing two records''. De nutteloze feitjes die worden opgelepeld zorgen overigens wel voor een grote glimlach. Met de instrumentalen is ook niks, zeker als na ruim drie minuten de geschiedenisles verandert in een betoverende discoplaat. ''RX777'' is wederom een uitstekende plaat. Ditmaal met strak pianospel en vooral een ongekend goede sfeer. Tijdens de derde interlude, ''Chapter 3 '', kunnen we eventjes rustig naar ademhappen. Dit keer is gekozen voor een meer ambient georiënteerde onderbreking. ''Man Like Moon'' is vervolgens een hele soulvolle plaat die barst van de emotie. Een ongekend goede sfeer, strak pianospel en een zomers saxofoontje zijn enkele van de ingrediënten die opvallen die dit nummer omtoveren tot een waar hoogtepunt. Daarna krijgen we nog een opvallende track: een bewerking van Neil Young's ''On The Beach''. Het originele nummer is behoorlijk aangepast. Zo is de stem bewerkt met een vocoder en is er weer uitstekend saxofoonspel te horen. De relaxte sfeer uit het origineel is gelukkig nog altijd aanwezig. Het album komt tot een einde met een ruim tien minuten durend slotstuk. De apotheose wordt uiterst zorgvuldig opgebouwd, vol met zenuwachtige geluidjes, vage bromtonen en vreemde ritmes. Na zeven minuten komt de climax en wordt het album op kalmerende wijze afgerond. Heerlijk gewoon!

Liefde
Het vijfde studio album van Joakim is een tikkeltje vreemd. Hier en daar zijn behoorlijk gekke geluidjes te horen en de Fransoos schuwt het experiment absoluut niet. Tegelijkertijd is dit ook een heel erg lekker album. Op ''Tropics Of Love'' horen we enkele uitstekende tracks, die barsten van de sfeer. Er zijn experimentele interludes, zomerse liedjes en uitstekende gastbijdrages. Vooral de tweede helft van dit album is héél erg sterk. Wat ook opvalt is dat de Fransman wél weet te boeien met zijn synthpop liedjes. Waar het gros van de artiesten vervalt in allerlei clichés, weet Joakim de aandacht met speels gemak vast te houden. ''Tropics Of Love'' verdient daar in ieder geval een hoop liefde voor.

1. Joakim - Chapter 1
  2. Joakim Ft. Luke Jenner - Bring Your Love
  3. Joakim - 3 Laser Fingers