Drum & Bass Arena 2014

door , gepubliceerd op , waardering: 87/100
Drum & Bass Arena 2014
13 mei 2014
ArtiestA.M.C. Site
Drum & Bass Arena heeft al meermaals bewezen wel wat af te weten van wat er speelt in de drum & bass scène. De vorige releases waren er allemaal pal op en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen voor deze nieuwe release. Onlangs bracht Drum & Bass Arena (naar jaarlijkse gewoonte) Drum & Bass Arena 2014 uit. Voor de eerste keer in deze compilatiereeks is het een drie CD geworden. Het online label heeft dat eerder al wel eens gedaan, maar dat was een probeersel in een andere compilatiereeks. Naar goede gewoonte mixte A.M.C. de schijfjes aan elkaar en als we naar de tracklist kijken, zien we alweer een aantal tracks staan om van te smullen.

De eerste mix gaat van start met de wat bekendere (commerciëlere?) versie van de drum & bass scène. "Afterglow" van Wilkinson is hoofdzakelijk geconcentreerd op de vocalen, wat maakt dat de breaks en beats typisch voor UK drum & bass wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Het zorgt er wel voor dat de muziek wat toegankelijker wordt en gezien de goeie kwaliteit van tracks als "Afterglow" vormt het tegelijk ook een leuke opener voor drie beukende discs. Ook de tracks die erop volgen neigen naar het meer toegankelijkere. Vooral de remix van "Dibby Dibby Sound" benadrukt het commerciële aspect. Maar het klinkt allemaal wel fijn afgewerkt, innovatief en fris. Vooral fris. Vooral de producties van Dj Fresh, Rudimental en Fred V & Grafix springen in het oog, zij het in de vorm van toch wel een heel pak remixes. In de eerste mix komen we maar liefst zeven remixes tegen. Maar ze klinken allemaal heel erg geslaagd. Zo is de remix van "Turn Back Time" een absolute klapper. Maar dat is zeker niet de enige. Door heel de mix heen volgt de ene superhit de andere op alsof het niets is. Zonder dieptepunten dendert A.M.C. verder naar het einde en bouwt hij op naar een overgang naar de tweede mix. Naar het einde toe klinken de tracks wat dieper en zwaarder en blijven de vocalen het grote concentratiepunt.

Het betekent wel een mooie link naar de tweede mix. Een tweede mix die een pak dieper gaat dan de eerste. Hier zijn de samples, synths, breaks en beats de kern van de mix, waar de vocalen (of de samples ervan) meer een soort van toegevoegde waarde betekenen. Na een kort trap begin van "Get Down Low" breekt de mix helemaal los. Er wordt veel meer gespeeld met de kick in deze mix. Dit gaat veel meer terug naar de pure oorsprong van de drum & bass scène. Het UK aspect blijft wel overduidelijk aanwezig. Het is verder ook wel opvallend dat A.M.C. drie cd's in elkaar knutselt, maar dat er slechts één track van hem op de gehele release is opgenomen. Dit is bijna uniek te noemen in de dj-wereld. Qua stijl is deze tweede mix helemaal anders dan het eerste cd'tje, maar kwalitatief gezien wordt er op geen enkel vlak ingeboet. De pure d&b fan zal ook bij deze mix helemaal losgaan. Misschien zelfs iets meer aangezien dit toch veel meer dansvloergericht is.

Ditmaal is er geen echte opbouw naar een bepaalde overgang. Het derde cd'tje gaat gewoon op zijn eigen manier verder en vormt eigenlijk in zekere zin een combinatie van de twee voorgaande stijlen. De mix gaat van start met het iets rustigere en de vocalen komen weer net iets meer de kop op steken. Al klinkt het een pak minder commercieel dan bij de eerste mix. Waar de eerste mix een grote menigte op de been kan brengen en de tweede de dansvloerbeentjes laat werken, gooit deze derde mix het eerder over de chille genietbare drum & bass. Het is pas ongeveer halverwege de mix dat het wat zwaarder begint te worden. Het klinkt allemaal ook wat experimenteler. Deze derde mix is meer wat voor de connaisseurs in de drum & bass. Het afwisselen van en spelen met kicks en breaks neigt fel naar de breakcore die in andere scènes weer populair is.

A.M.C. (maar vooral Drum & Bass Arena) heeft alweer een juweeltje klaargemaakt voor iedereen. De drie schijfjes zijn heel erg gevarieerd, bieden voor elk wat wils aan en daarmee blijft het label trouw aan de kwaliteit waar het voor staat. Elke keer weer is het uitkijken naar een nieuwe release, want stilletjes weet je dat je weer een toprelease in de cd-speler gaat steken.

Score: 87/100

1. Afterglow - Wilkinson
  2. Control (Feat. Max Marshall) (Matrix & Futurebound's S.T.F.U. Mix) - Matrix & Futurebound