Tobias - A Series of Shocks

door , gepubliceerd op , waardering: 77/100
Tobias - A Series of Shocks
29 april 2014
ArtiestTobias Site
Tobias Freund is een artiest die al langere tijd bezig is. Echter pas sinds 2006 onder zijn eigen naam "Tobias". Daarvoor zijn we hem al tegen gekomen onder zijn electro-pop alias "Sieg Über Die Sonne". Voor degenen die begin jaren 90 keken naar MTV's Partyzone zullen zich misschien de videoclip van "Adoro" of de vage acid-bleepjes van "Mazzo" nog kunnen herinneren. Echter nog voordat Sieg Über Die Sonne 't levenslicht zag, was Tobias al actief in de Electro/synthpop-groep Vo-Ese. Later gedurende de jaren 90 nam hij weer een andere gedaante aan in de vorm van "Pink Elln", waaronder hij een combinatie van electro en techno ten gehore bracht, waarbij je in eerste instantie moet denken aan 'Orbital meets Aphex Twin'. Later werden de producties strakker en gingen ze meer richting psy-trance.

Het maakt echter niet uit wat Tobias doet, alles wat hij aanraakt, verandert in goud. Zijn eerste EP onder zijn eigen naam, genaamd "Street knowledge", bevat de blauwdruk voor zijn toekomstige werk. Zowel energiek, hypnotiserend, diep, experimenteel en verrassend. Het was misschien niet een album waarbij het dak eraf ging, maar fijngevoelig was het wel. Tobias gaf daarmee aan nog veel meer in zijn mars te hebben en bracht ons daarna nog veel meer pareltjes. Te beginnen met de veelzijdige "Dial"-EP waarop we het resonerende "Violence" en heldere "Below Houston" tegenkomen. Maar ook de "I can't fight the Feeling" en de "Physik Ep" zijn memorabele platen. Waarbij de laatste een samenwerking is met Atomtm (Uwe Schmidt), de artiest die ook samen met Tobias en Ricardo Villalobos deel uitmaakte van "Odd Machine" en die de laatste jaren diverse Ep's heeft uitgebracht met Pink Elln. In 2011 bracht Tobias het album "Leaning over Backwards" uit, gevuld met een scala aan sfeervolle technotracks. Het album kwam echter wel een beetje rommelig over. Als of de platen geen geheel vormden. Dat is bij Tobias' nieuwe album "A Series of Shocks" gelukkig anders. Het album heeft een redelijk zware resonerende ondertoon die bij de meeste platen gelijk zorgt voor die instant drang om te gaan bewegen en dansen.

A Series of Shocks
Het begint al met de eerste heldere elektronische klanken van "Entire". Deze plaat doet denken aan het oude Alan Parsons Project (Sirius), Jean-Michel Jarre en Vangelis. De oude meesters van de synthesizers. Hierna gaan we de dansvloer op met "Heartbeat", "Testcard" en "Instant". De warme flow van "Heartbeat" brengt je in de stemming. De hypnotiserende, soms zeurende melodie van "Testcard" zorgt voor een tornado in je hoofd en de lichte acid-melodie van "Instant" geeft je de energie om door te gaan. Deze ruimtelijke plaat doet in de verte denken aan de klanken van Hardfloor. "Ya Po" is een combinatie van knisperende percussie en licht neurotische draaiende melodieën. Een spiraal van kleuren en vormen zoals sommige vj's gebruiken. De volgende plaat "The Scheme of Things" klinkt weer heel ruimtelijk alsof je in een tochtige loods staat. Meer in de stijl van James Ruskin. Niet super intens maar wel meeslepend waardoor je op de dansvloer nog wel eens een heerlijke flow kan creëren. "He Said" begint hierna wat plat met een doffe bassdrum welke wordt aangevuld met een klingel-melodie. Toch fascineert ook deze plaat na een aantal keren luisteren. "Cursor Item Only" klinkt hierna wel een stuk opgewekter en toegankelijker. Een mix van diverse melodieën en klanken die om elkaar heen cirkelen. "If" begint met een lekkere drumsolo, voordat de zware fabrieksgeluiden hun intrede maken. Een langzame plaat met een donker karakter. Tobias sluit af met "Fast Null", een gestaag door pompende track die wederom gevuld is met diverse verrassende geluidjes.

"A Series of Shocks" doet zijn naam zeker eer aan. Het is niet de meest toegankelijke techno die Tobias ons voorschotelt, maar ook niet zo diep en duister dat we niet meer weten waar we naar luisteren. Een aantal dansvloer gerichte tracks en verder vooral nummers om eens goed voor te gaan zitten. Wat vooral opvalt is dat de nummers een ruime opbouw kennen, waardoor je langzaam meegezogen wordt. Alles klinkt netjes gepolijst en afgewerkt. Wat dat betreft zit alles productie technisch zeker goed. Muzikaal gezien is dit iets voor de dj's die graag wat diepte in hun set willen zonder al te veel gebeuk en te moeilijke ritmes en melodieën. En natuurlijk voor de thuis-luisteraars die even willen spacen in plaats van knallen.

Score: 77/100

1. Entire
  2. Heartbeat