Christian Wünsch - Internal Conversion

door , gepubliceerd op , waardering: 81/100
Christian Wünsch - Internal Conversion
15 april 2014
Señor Wünsch is al jaren lang een vaste peiler in de techno-scene en heeft zowel als dj als producer zijn sporen al lang en breed verdiend. Ondanks dat had hij zich tot nog toe niet de moeite genomen een volwaardig album uit te brengen. Zijn discografie daarentegen is een lijst die geen einde lijkt te hebben en staat vol met releases op labels als Audio Assault, Polegroup Recordings, Sheep Records, Rxxistance en zijn eigen Nine en Tsunami label. Daarnaast komen we zijn naam geregeld tegen op compilaties als "Fine Audio Recordings DJ Mix Series Vol. 7", "Essential Underground Vol. 07", "Audio Assault 5 Years Anniversary Compilation" en vrij recent nog op "Unknown Landscapes Vol 1". Ook als dj is hij overal al eens geweest en mag hij er trots op zijn dat hij de eerste Spaanse dj was, die in Detroit zijn kunsten mocht vertonen. Zo is hij ook regelmatig in Nederland te bewonderen oa in de P60 (Heroes of Techno nov 2009) en staat hij 25 april op Incognito Kingsnight en 12 juli op "A Day at the Park".

Zijn eerste album "Internal Conversion" zal eind mei worden uitgebracht via Polegroup. Het label van die andere Spaanse grootheid Oscar Mulero. Christian's stijl varieert van meer pompende 'mainfloor'-techno tot meer diepe, experimentele en expressieve techno. Het album bevat 9 tracks en is zowel verkrijgbaar als cd en dubbel EP voor de dj's. Beide toondragers openen in ieder geval met de titel track "Internal Conversion", een ruimtelijke impressie met een bassline als kloppende hartslag. Zo komen we langzaam op gang, voordat we een versnelling doorschakelen naar "Flourescence", een plaat die niet zou misstaan op het Audio Assault label. De vele knisperende percussie-elementjes maken van deze track een levendige dansvloerknaller, die steeds intenser wordt dankzij de vele spacy bijgeluiden en echoënde synthesizer.
"Auger Electrons" is een diepere track die ervoor zorgt dat de dansvloer nog sneller verandert in een dampende massa, dankzij de oscillerende drums en kletterende percussie. Hierna nemen we even gas terug en is het tijd om je mee te laten voeren langs een industriële versie van 'Efteling's Droomvlucht'. De pulserende flow en licht ronkende bijgeluiden van "When the Process is Expected" brengen je in een staat van hypnose, van waaruit je pas ontwaakt als de bassline van "Ionized" zijn intrede maakt. Deze recht toe recht aan track zal net als "Flourescence" menig vloer doen slijten. Een ideale track om wat meer melodieuze tracks aan elkaar te mixen zonder de vaart uit je mix te halen.

"Radioactive Decay" is weer van een hele andere orde. Deze primitief overkomende track bevat naast de repetitieve bassline ook een golvende, krakende melodielijn, waarbij het lijkt alsof je op je luchtbedje een rivier van kolkende lava moet zien te bedwingen voordat je meegesleurd wordt 't oneindige in. Zeer fascinerend om naar te luisteren. Dat geldt ook voor de kortste track van de cd. "Nuclear Transition". Hierbij wanen we ons diep in de Afrikaanse jungle met op de achtergrond niets anders dan de onheilspellende drumsignalen van de locale stammen. Met "Graphene" gaan we weer terug richting dansvloer. Langzaam maar zeker wordt deze plaat intenser en intenser als de filters langzaam opzij geschoven worden. Daarnaast brengen de melodie en ritmische percussie je als de 'Ratenvanger van Hamelen' steeds dieper in trans, zodat je je helemaal kan verliezen op het ritme. Ook "Fixed Fraction" is een plaat die naast een hoog dansvloer gehalte ook zeer geschikt is voor in je stoel. Wederom hypnotiserend en golvend, mede dankzij de schrapende metaalklanken die opkomen en weer afsterven.

External Conversion
Christian Wünsch heeft een aantal zeer intrigerende tracks bij elkaar weten te sprokkelen die tezamen een mooi geheel vormen. Zowel energiek als rustgevend, pompend als hypnotiserend. Ben je eenmaal aan het luisterenen zit je eindelijk in de flow. dan is het album wel weer zo voorbij. 9 nummers waarvan er 3 korter dan 4 minuten zijn, is natuurlijk wel wat minimaal. Dit zijn echter wel de meer experimentele tracks, die voor de variatie en eventuele rust-momentjes zorgen tussen de energiekere meer dansvloer gerichte platen. Voor een eerste album lijkt dit er in ieder geval één te zijn om trots op te wezen. Maar dat hadden we stiekem ook wel verwacht van deze pionier.

Score: 81/100

1. Internal Conversion (A1)
  2. Flourescence (B1)