House Masters - Henrik Schwarz

House Masters - Henrik Schwarz
12 april 2014
ArtiestHenrik Schwarz Site
LabelDefected Records
In navolging van levende houselegendes en zwaargewichten als Little Louie Vega, Derrick Carter en Dennis Ferrer is het voor de 20e telg uit de House Masters reeks tijd om de diepte in te duiken en de Duitse (deep)house/techno meester Henrik Schwarz in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Dankzij zijn hardnekkige liefde voor elektronische muziek, computers en instrumenten worden zijn sounds altijd rijkelijk gevuld met pakkend synthesizers, drums met behoorlijk wat invloeden van buiten de gebruikelijke hokjes. Zo origineel zijn muziek is, zo legendarisch zijn zijn unieke livesets, waarmee hij zich een van de meest geliefde artiesten in de house en techno scene mag noemen. Voor deze dubbel-cd heeft Henrik persoonlijk 20 tracks geselecteerd die zijn succesvolle carrière als artiest samenvat.

Henrik Schwarz, verre van kleurloos

Waar je bij Henrik Schwarz niet onderuit kunt is het veelvuldig gebruik van klassieke muziekinstrumenten die zijn diepe en langgerekte tracks behoorlijk wat jeu en diepgang geven. Deze collectie bevat erg veel van dit type nummers al kennen ze allemaal een andere uitwerking. 'Inflections' met Ben Westbeech is bijvoorbeeld een soul en temperamentvolle track (met de vocalen en cello partij door Westbeech zelf uitgevoerd) en geeft blijk van de emotionele kant van de Duitser, terwijl aan de andere kant hij ook met hypnotizerende techno en speelse pianoriedels typisch clubgerichte muziek kan maken, zoals zijn uptempo remix van Code 718's 'Equinox'. Het is dan ook duidelijk dat er een goede balans gevonden is bij het selecteren van Henrik's werk, zowel qua sound als wel qua aantallen originals en remixen. Natuurlijk kan de clubhit uit 2006 'Walk A Mile In My Shoes' niet ontbreken en ook heeft de groovy deephouse remix voor Emmanuel Jal's 'Kuar', uitgebracht op het bekende Innervisions label van Âme en Dixon, terecht een uitverkiezing gekregen. Sowieso laten alle nummers horen hoe creatief en origineel een Henrik Schwarz is als producer met toffe combinaties van house, techno, tribal, deephouse, instrumentaal, lounge en jazz. Vooral in die laatste categorie valt het funky 'Once Again' op, alsook de groovy bewerking van de soul classic 'Dancing Machine' van de Jackson 5 (u weet wel, het groepje met kindsterretje Michael Jackson en broers). Kortom, Meister Schwarz kan alles naar zijn eigen hand zetten en uitwerken tot iets bijzonders.

Hausmeister Schwarz

Voor een Duitser heeft Henrik Schwarz bijzonder veel soul in zijn donder, getuige de vele met soul doorspekte (deep)house en techno tracks. Henrik Schwarz is hiermee een aparte en bezielde artiest, iemand die diverse muziekstijlen bij elkaar brengt en er iets heel moois van weet te maken. Geen enkele track is saai, ook al zijn er composities van dik 8 a 9 minuten lang. Vooral het gebruik van klassieke(re) instrumenten en synthesizers en zijn kenmerkende Schwarz-aanpak maken deze twintigtal nummers een feest van herkenning en fijnzinnigheid. Henrik Schwarz boeit, intrigeert, inspireert en laat nog maar eens blijken te beschikken over een hokjesloze creatieve geest. Toch, het enige minpuntje aan deze prima House Masters collectie is dat de nummers niet in de mix zijn. Die uitdaging tot een goed einde brengen had dit echt tot een meesterwerk gemaakt.

Disc 1
  1. Ane Brun - Headphone Silence (Henrik Schwarz Remix)
  2. Ben Westbeech & Henrik Schwarz - Inflections
  3. Henrik Schwarz - Imagination Limitation
  4. Black Rose - Sky
  5. Code 718 - Equniox (Henrik Schwarz Remix)
  6. Coldcut - Walk A Mile In My Shoes (Henrik Schwarz Remix)
  7. Detroit Experiment - Think Twice (Henrik Schwarz Remix)
  8. Emmanuel Jal - Kuar (Henrik Schwarz Remix)
  9. Henrik Schwarz - Leave My Head Alone Brain'
  10. Henrik Schwarz - Take Words In Return
Disc 2
  1. Henrik Schwarz & Kuniyuki - Once Again (Henrik Schwarz Version)
  2. Henrik Schwarz & Amampondo - I Exist Because Of You
  3. Visti & Meyland - Yes Maam (Henrik Schwarz Remix)
  4. Mari Bone - Vuoi Vuoi Me (Henrik Schwarz Remix)
  5. The Jackson 5 - Dancing Machine (Henrik Schwarz Remix)
  6. Stateless - Bloodstream (Henrik Schwarz Remix)
  7. Sheharzad - Yalla Yalla (Henrik Schwarz Remix)
  8. Omar - Im Feeling You (Henrik Schwarz Remix)
  9. Henrik Schwarz, Ame, Dixon & Derrick Carter - Where We At?
  10. Henrik Schwarz & Bugge Wesseltoft - Kammermusik (Henrik Schwarz Remix)

Absolute meester! Heb de man al meerdere malen live kunnen bewonderen en dat was echt top!

deze compilatie zal niet snel uit mijn cdspeler verdwijnen
Inderdaad een geweldig verzamelwerk dit, kan niet wachten om hem volgende week weer live aan het werk te zien. En eens dat een mix deze cd helemaal had afgemaakt, luistert toch altijd net wat soepeler weg.
Niet helemaal mijn stijl maar wat een muzikaal hoogstandje.. Luistert lekker weg met de absolute topper: Mari Bone - Vuoi Vuoi Me (Henrik Schwarz Remix)