Detroit Swindle - Boxed Out

door , gepubliceerd op , waardering: 90/100
Detroit Swindle - Boxed Out
3 april 2014
Detroit Swindle is een uit Amsterdam afkomstig duo, bestaande uit Maarten Smeets en Lars Dales. In 2012 wist dit duo voor het eerst de aandacht te trekken en al snel vonden ze hun plaats in de muziekcollectie van menig deephouse liefhebber en dj. Hun geluid mag getypeerd worden als onderscheidend van het geluid wat vele andere presenteren met een dikke knipoog naar het in de jaren negentig mateloos populaire garage en deephouse geluid. De heren van Detroit Swindle hebben al diverse releases uit mogen brengen op gerenommeerde labels als Dirt Crew, Freerange en Tsuba. Het laatste wapenfeit van Detroit Swindle is de releases van hun debuutalbum getiteld 'Boxed Out', uitgebracht op het Dirt Crew label.

Het album wordt geopend met "B.Y.O.", een vrij rustige openingsplaat, maar wel met de kenmerkende Detroit Swindle vibe. De tweede track "64 Way" is ontstaan in samenwerking met de vocalist Mayer Hawthorne. Deze productie heeft door de vocalen een popachtig karakter, zonder dat het goedkoop aandoet. Als derde track is "Me, Myself & You". Ook deze heeft is vrij tam van karakter, maar luistert ook soepel weg. "Thoughts Of She" doet denken aan het typische swingende Detroit Swindle geluid waarbij de dansvloer een prominente rol inneemt. Met het instrumentale "Monkey Wrench" wordt weer terug gegrepen naar het tempo dat aan het begin van dit album een prominente rol ingenomen heeft.

De meest aansprekende plaat komt in de vorm van "Shotgun" voorbij. Deze instrumentale floorfiller zal komende maanden ongetwijfeld menig dansvloer in vuur en vlam zetten. Een ander zeer aansprekende productie is "Center Of Grafity", een samenwerking met vocaliste Sandra Amarie. Het downtempo "For The Love Of… is een hommage aan het oldschool geluid van J. Dilla, zo valt in de persinformatie te lezen.

Het laatste deel van dit album wordt afgetrapt met "The Fat Rat".Net als een track als "Shotgun" zal deze plaat de menig heup flink in beweging zetten. Met het fraaie "He's Just This Guy, You Know" wordt zelfs opzichtig geflirt met opzwepende techno. "Huh, What!" is onlangs uitgebracht als eerste single van dit album en zal komende maanden ook menig muziekliefhebber in z'n greep houden. Als meest melodieuze track is "F6" te horen. Deze plaat stemt behoorlijk vrolijk en is swingend tegelijk. Als afsluitende plaat is het buiten het geijkte Detroit Swindle vallende "You, Me, Here, Now" te bewonderen. Deze bijzonder fraaie ,melodieuze productie heeft invloeden vanuit toegankelijke hiphop en de discosound uit de jaren 70.

Het uit dertien tracks bestaande "Boxed Out" is van een bijzonder hoog niveau. Dit veelzijde album bevat naast de nodige floorfillers ook diverse experimentele tracks die er voor zorgen dat de houdbaarheidsdatum dusdanig verlengd wordt. Voor liefhebbers van garage en deephouse is dit album daarom ook een absolute aanrader. Tevens zal dit album zonder twijfel mee gaan dingen in de jaarlijkse 'album van het jaar' lijsten.

Score: 90/100

soundcloud.com/detroitswindle
twitter.com/DetroitSwindle