Uner – Tune 432

Uner – Tune 432
29 maart 2014
ArtiestUNER
De Catalaanse UNER zal voornamelijk bekend zijn van zijn diepe analoge techhouse op hooggeplaatste labels als Diynamic en Cadenza. Tracks als 'Raw Sweat' en 'Cocoua' zijn een toonbeeld van de creativiteit en originaliteit die Manuel García Guerra ook als dj in zijn live-acts weet te brengen. En ook dankzij zijn Baleriaanse roots is de man een telkens terugkerend gezicht op de betere feesten op Ibiza. Na dik vier jaar EPs te hebben mogen releasen op het Diynamic label van Solomun werd het dik tijd voor een album. Zijn 13 titels tellend debuut werd losgelaten op Diynamic en kreeg de klinkklare titel 'Tune 432' mee.

Uner de tuner

'Tune 432' heeft een werktijd gehad van een jaar en heeft zijn naam te danken aan het feit dat alle gebruikte instrumenten zijn getuned op een grondtoon van 432 Hz, wat een dieper en meer helder effect heeft opgeleverd aldus de man in kwestie. Diep en helder zijn de 13 producties zeker en wat opvalt zijn de aparte en originele combinatie van diverse lagen van instrumenten. Uner's tracks klinken dan ook vol diepgang en weelde en zijn meestal een mêlee van stijlen als deephouse, progressive en techhouse met experimentele tinten. Openingsnummer 'Let Me Introduce Him' klinkt al bijzonder onconventioneel en heeft, dankzij de minimale vocalen, nog het meest weg van Björk plaat met een chill techhouse sausje. Ook 'Laderas Del Sollube' begint behoorlijk mysterieus en laat je als luisteraar vooral afvragen waar het heen gaat. De uitwerking naar een spacy en ambiente climax is bijzonder mooi gevonden. 'Surfering' blijft met een diepe basslijn en een langzaam geïntroduceerde pianoriedel een effectieve hangmatprogressive tune en laat een andere kant van de Catalaan horen. Hoewel het merendeel van de nummers behoorlijk diep is, komen er toch enkele clubgerichte tracks voorbij. 'Undisclosed' gaat ook op de progressive toer maar kent vanaf het begin al veel meer schwung en blijft met zijn hypnotiserende baslijn lekker lang in je kop hangen. 'LFO' mag je ook in dit rijtje scharen en mag je gerust een typisch Diynamic plaatje noemen. De Balearische kant van Uner horen we in het zwoele 'Sorry You' en het koele en ritmische 'Flying Suns'. De meest bekende track van het album gaat 'Trumpets & Flowers' zijn. De zang van Kafele Bandele bovenop de toegankelijke relaxbeats (inclusief saxofoonpartij) maken dit een ideale afsluiter en een geschikte tune voor bij een mooie zonsondergang.

Tune 432

Van experimenteel tot toegankelijk en van diep tot aan toegankelijk, Catalaans muziekdier Uner laat met zijn debuutalbum 'Tune 432' maar weer eens blijken een echte kunstenaar te zijn. Zijn fascinerende soundscapes, originele uitwerkingen en aparte instrumentele combinaties trekken dit album diverse malen buiten hokjes als househokjes als 'deep' en 'tech'. Hoewel het allemaal erg verrassend, gedetailleerd en diep klinkt moet je er wel goed voor gaan zitten want het is verre van een easy-listening ervaring. En dat maakt het eigenlijk alleen geschikt voor hen die graag eens wat anders horen dan er in deze stijlen op de markt is. Uner toont zijn creatief kunnen en een groot label als Diynamic mag trots zijn dat ze zo'n kunstenaar op stal hebben staan.

1. Let Me Introduce Him
  2. Sorry You (feat. Negra)
  3. Surfering