The Jaydes - The Jaydes

The Jaydes - The Jaydes
26 februari 2014
ArtiestThe Jaydes
Genre: house, techno
Als je maar lang genoeg studio apparatuur aan elkaar uitleent, ontstaat vanzelf het idee om samen eens iets te proberen. Het overkwam de producers Bloody Mary en de Fransman Attan. Laatstgenoemde besloot in 2010 om te verhuizen naar Berlijn. Eenmaal daar bracht hij zijn eerste tracks uit op Dame Music, het label van de eerder genoemde cocktaildame. Marjorie Migliaccio, zoals zij in het echt heet, had toen al een artiestenalbum en enkele losse releases op haar naam staan. Na enkele studio sessies met elkaar was begin 2013 een nieuw project geboren; The Jaydes. Met het gelijknamige debuutalbum en een tour als live-act hopen de twee in 2014 meer bekendheid te vergaren.

Analoog de wereld veroveren
Schouder aan schouder wil het duo vele plaatsen bezoeken, gewapend met een flink arsenaal aan gedateerde analoge apparaten. Beiden hebben een voorkeur voor de typische sound afkomstig uit de machines, waarbij vanzelfsprekend de invloeden uit het vorige millennium duidelijk naar voren komen. Qua geluid balanceren de twee een beetje op het randje tussen house en techno, met zo nu en dan gelikte ''pop'' elementen. Pop staat maar eventjes tussen aanhalingstekens, want met potentiële radiohitjes hebben we hier absoluut niet mee te maken. Het is juist de gelikte randje dat ervoor zorgt dat de oude hardware nog altijd springlevend klinkt. Bij openingstrack ''Tears & Fears'' is dat al duidelijk hoorbaar. Een strakke productie, met dansbare beats en opzwepende claps. Daaroverheen horen we nog wat mysterieuze vocals van Bloody Mary zelf en prima synths. De toon wordt dus gelijk op overtuigende wijze gezet. Ook ''Step On Light'' en ''Minor Change'' vallen redelijk in dit straatje; strakke producties met duidelijk hoorbare invloeden uit de jaren '90. Alleen ontbreken tijdens deze tracks de vocalen.

Die horen we wel weer tijdens ''Obsession'', een prima nummer dat is geproduceerd met de hulp van Hollis P.Monroe en Overnite. Vooral opvallend zijn de wat diepere klanken in dit nummer, die in combinatie met de stem van Hollis P.Monroe voor een erg toffe sfeer zorgen. Vervolgens kiest het duo weer voor een opgetogen geluid tijdens ''Friday Ride''. Dit is juist weer een lekker aanstekelijk nummertje met bijna discoachtige synths. Ook een erg goede plaats is ''Race For Embrace'', met vocale hulp van de Duitse zangeres Mama. Wederom zijn er weer wat vleugjes deephouse te bespeuren. Acid invloeden horen we in de track daarna, ''Area 89'', waar we bovendien voor de tweede keer vocalen van Bloody Mary horen. Wederom een goede track die op mooie wijze house en techno laat samensmelten. Ook de laatste twee nummers op dit debuutalbum zijn een tweetal dansbare platen die opvallend analoog klinken. Beide producties barsten van de energie, mede door de sterke synths. Door de technieken waarover we nu beschikken, klinken de apparaten nog opvallend fris. Het duo weet zo het heden en verleden op puike wijze te combineren. Vooral voor een live-act klinkt het veelbelovend.

Nieuw werk met oud materiaal
Met slechts negen tracks en 49 minuten aan speeltijd is het debuutalbum van The Jaydes aan de korte kant. Te kort, eigenlijk. Wat erg zonde is, want het duo uit Berlijn weet met speels gemak de aandacht vast te houden. Met de analoge klanken, dansbare beats en uitstekend opbouwende nummers zullen ze ongetwijfeld een stuk bekender worden in het komende jaar. Zeker als ze hun live-act net zo interessant kunnen maken als de losse tracks. Want die zijn onwijs lekker!

1. Tears & fears
  2. Step On Light
  3. Minor Change