Diggy Dex - Do It Yourself

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
Diggy Dex - Do It Yourself
24 januari 2014
ArtiestDiggy Dex Site
Genre: hip hop
Al in 1995 begon de als Koen Jansen geboren rapper samen met Hux B onder de naam 'De Profeten'. Vijf jaar later werd de groep De Amersfoortse Coöperatie (DAC) opgericht, waar Diggy Dex tot op heden lid van is. Met DAC bracht hij twee albums uit, een EP en een single (Springstof). Na diverse samenwerkingen begon Diggy ook aan zijn solodebuut te werken en kwam hij op albumverzamelaars te staan en begon hij als guest-MC mee te doen in verschillende tracks. Na zes jaar zwoegen op zijn eigen werk bracht Koen zijn eerste solo album uit: 'Verhalen Vanuit de Sofa' waarvan enkele videoclips werden geschoten. De opvolger van Diggy's eerste album kwam uit in 2008 ('Mayonaise Voor de Ziel') waarvan opnieuw videoclips volgden. In 2009 kwam de échte fame voor Koen, ook voor een breder publiek. Samen met Eva de Roovere bracht hij de single 'Slaap lekker (Fantastig toch)' uit met een bijbehorende videoclip. De track (een remix van het nummer van Eva de Roovere) stond 15 weken in zowel de Nederlandse Top 40, 17 weken in de Mega Top 50 en de Vlaamse Ultratop 50. De samenwerking met mooie vrouwen leek Diggy te bevallen want in 2010 verscheen de single 'Wat doe je dapper' welke werd uitgebracht samen met actrice en zangeres Anna Drijver. In ditzelfde jaar kwam ook Diggy Dex' derde soloalbum uit: 'Lange nachten, korte dagen'. En nu, bijna 20 jaar later sinds het begin bij DAC brengt Diggy Dex zijn vierde album 'Do It Yourself' uit, een volgens eigen zeggen zeer persoonlijk album en de logische stap op de groeimeter.

Serious Shit
Dat het vaderschap veel met een man doet merken we vooral in 'Vannacht Nog', 'Jongen' en de mooie ode aan zijn zoontje 'Grote Mannen Worden Klein', diepe teksten met het besef dat je ouder wordt en voor meer zekerheid in je leven moet zorgen. In 'Leeg' wordt goed beschreven hoe een hit je leven kan veranderen. Diggy beschrijft hier het dagelijkse leven wat na 'Slaap lekker' op zijn kop kwam te staan en hij terug naar de basis wil. Ook in 'Cirkels' krijgen we serious shit en gaat over de cirkel waarin we soms verkeren en moeilijk uitkomen. Lekker hardcore gaan we nog even in 'Spiegel' waarin hij zichzelf de spiegel voor houdt en bekijkt van waar hij is gekomen. Het slotakkoord 'Als Het Eind In Zicht Is' kunnen we zien als een dankwoord voor alle mensen die Diggy lief heeft.

Samenwerken
Ondanks de titel besloot Diggy toch met enkele vrienden samen te werken. Met vaste DJ DNS krijgen we in 'De Maat Der Dingen' een toffe oldschool plaat (mede door de samples van Nas). Wat dieper gaan we in 'Soms' met maatje en zanger Wudstik waarin hij moest zoeken een goede balans te vinden tussen het vader zijn en het artiestenleven. In 'Mama (I Made It)' met RBDJan krijgen we een boodschap aan moeder Jansen, waarin hij zijn blessings telt dat hij zo ver is gekomen ondanks dat zijn ma het vaak niet eens was. Samen met Daan Rijkers krijgen we de track 'Terug' waarin het refrein: "In het midden van de drukte, aan het zoeken naar mijn rust. En ik weet niet of het lukt maar.. Ik kan effe niet meer terug" doelt op de social media die de overhand heeft genomen, toffe beat overigens. De meest opvallende samenwerking is met Stef Bos in 'Liever'. De twee besloten na lang aandringen van Diggy eens te meeten waarin deze laidback plaat uit voortkwam over de liefde voor de stage en dus niet zoals je zou denken een verloren vriendin.

Plezier
'Do It Yourself' is de titeltrack (welke slaat op het geheel eigen produceren, spelen, schrijven en arrangeren van zijn album) en kent als rode draad een sample uit Nancy Sinatra's Lightning Girl. De titel verklapt al een beetje de inhoud want het gaat over het op eigen benen staan. 'Lompe 'Boer straalt al direct vrolijkheid uit en rapt Diggy over het real blijven en dat hij eigenlijk nog gewoon die boer is uit het begin van zijn carrière. In 'Beter Dan Alleen', 'Een Sample Drum Kit' en 'Nu We Er Toch Zijn' merken we het plezier wat Koen heeft in wat hij doet en kunnen we lekker los. Ook in 'Zo Goed' (met tof gebruik van Beware Of The Man van The Dramatics) krijgen we passievolle raps en vinden we in 'Weet Je Wel' een beetje overbodige interlude waar je vast bij geweest moet zijn om het een toegevoegde waarde te vinden.

Can we dig it?
Het vierde album van Diggy Dex werd voorafgaand al zijn meest persoonlijke album genoemd. Terecht, want als we de teksten luisteren gaat het af en toe vrij diep, waarbij we merken dat Diggy een sterke persoonlijkheid is en niet alleen lyrics en beats voor de fun schrijft maar ook zelfbewust is van zijn huidige leven als vader en de verantwoordelijkheden die daarbij komen kijken. Met een album als 'Do It Yourself' mag hij zichzelf ook nog even een schouderklopje geven.

1. Intro
  2. Leeg
  3. Do it Yourself
  4. Lompe Boer
  5. Grote Mannen Worden Klein
  6. Cirkels
  7. De Maat Der Dingen (Feat. DJ DNS)
  8. Beter Dan Alleen
  9. Een Sample Drum Kit
  10. Soms (Feat. Wudstik)
  11. Mama (I Made It) (Feat. RBDJan)
  12. Nu We Er Toch Zijn
  13. Vannacht Nog
  14. Zo Goed
  15. Liever (Feat. Stef Bos)
  16. Terug (Feat. Daan Rijkers)
  17. Weet Je Wel
  18. Spiegel
  19. Jongen
  20. Als Het Eind In Zicht Is

Ook NL hiphop revieuws tegenwoordig? Treffende recentie, dat wel, vond Diggy op het begin drie keer niks (vooral zn eerste album..) maar deze is zeker een stap in de goede richting:)

Uitspraak van -TVB- op donderdag 30 januari 2014 om 13:32:
Ook NL hiphop revieuws tegenwoordig?

Ligt er ook aan wat we binnen krijgen, ik heb The Opposites ook een tijdje terug gedaan. Sowieso verdient de Nederhop wat meer aandacht dus als we de kans krijgen dit te reviewen zullen we het zeker niet laten.
Uitspraak van actief op donderdag 30 januari 2014 om 16:37:

Tof:) Goeie ontwikkeling (y)