Mark With A K - The Next Level

Mark With A K - The Next Level
19 januari 2014
ArtiestMark with a K Site
LabelNoize Junky
Mark With A K, aka Mark Carpentier, begon op zijn 17de met muzieknoten te spelen en brak al snel door als dj in het Vlaamse landschap. Maar het duurde pas tot de millenniumwissel totdat hij voorgoed voet aan grond kreeg en zelfs een van de leaders in de jump- en tekscene werd. Niet toevallig was dat ook het moment dat die scène plots populair werd. Mark begon daarna ook eindelijk te produceren en toen ging het heel snel. Hij maakte het ene plaatje na het andere en bij elke nieuwe plaat groeide zijn populariteit. In 2009 kwam dan eindelijk zijn eerste studioalbum; 'My World.' Amper vier jaar later is 'The Next Level' al zijn vierde studioalbum. Sinds Coone de overstap naar de hardstyle maakte, werd Mark With A K gebombardeerd tot koning van de jump en hij draagt die titel met verve.

Over een aantal dagen wordt de Belg 40, maar dat mag zeker geen doorn in het jumpoog zijn. Dat bewijst onder andere "Forever Young". Dit is geen remix van het welbekende 80's nummer, maar een eigen gecomponeerd nummer waarvan de betekenis wel duidelijk mag zijn. Mark houdt van de jumpsound, maar tek is nu eenmaal nog steeds populair in het Belgenlandje. Daarom is Mark er meester in geworden de twee stijlen te combineren. "You're My Angel" omvat de beide stijlen perfect. Een opbouw en mid-intro helemaal opgebouwd in de stijl van jumpstyle en als de kick erin vliegt wordt het nummer helemaal op en top tek. De echte 'HEDM' (Harder Electronic Dance Music) liefhebber herkent ongetwijfeld "You're My Angel" van Darren Styles. Een van de bekendere nummertjes op het album is ongetwijfeld "Rise" met Akyra. En dat is ook zeer terecht te noemen. Net als zovele van zijn andere tracks omvat dit alles om het helemaal te maken op de feesten en festivals. Maar het niveau gaat pas echt de hoogte in bij tracks als "I Believe", "Don't F**K Around" en "Party All The Time".

Mark With A K gooit het over verschillende kantjes, zo ook de ietwat monotonere. "Bad Motherf**ker" is allesbehalve melodieus en is puur tek. Maar de sound klinkt wel vol en dik. Waar tek in het verleden een tikkeltje amateuristischer overkwam, heeft het in de afgelopen jaren een enorme vooruitgang geboekt. Dat is mede te danken aan de aandacht van artiesten als Mark With A K, maar ook Dr. Rude, Bestien, Davoodi en Dr. Phunk. En dat de scène ook onderhevig is aan invloeden van buitenaf is zeker geen geheim. Hardstyle, hardcore, maar ook pop, hiphop en zelfs trap passeren de revue. "Kingz Of The Booty" (samen met Saltzer - alweer een opkomend talent - en MC Chucky) omlijnt een zeer leuke trap-mid-intro. En dat de Nederlandse rapdeuntjes in allerlei vormen blijven terugkomen, is zeker geen slechte zaak. Dankzij Ruthless en MC Alee kan ook Mark aan deze trend deelnemen. "Krijg Ons Niet Stil" is wel een wat aparter nummertje. De opbouw en melodie daarvan doet heel erg hardstyle aan, maar het is en blijft een op en top teknummertje.

Er werden ook twee van zijn nummertjes onder handen genomen. Transfarmers bewerkte "Get Hyper" tot een bijna verbeterde versie van het origineel. Afwisseling in tempo, sound, kick; alles om deze remix echt top te maken. En ook Frequencerz maakt hun opwachting. Raw hardstyle is in Nederland al enige tijd hot en ook in België kan het op steeds meer belangstelling rekenen. Zij namen "Darkside" onder handen en het moet gezegd worden dat ook deze remix een puur juweeltje is. Apart om een Mark With A K album met raw hardstyle af te sluiten, maar de remix mag er zeker zijn.

Deze doorwinterde Belg zit niet stil. Hij produceert als een gek, begeleidt jongeren in hun doorbraak, runt een platenlabel en host een heleboel events. Maar de kwaliteit liegt er niet om. Hij mag met reden de godfather van de jump- en tekscene genoemd worden en 'The Next Level' bewijst dat hij nog lang niet aan zijn pensioen denkt.

1. My Life
  2. Forever Young
  3. You're My Angel