Tritonia Chapter 001 - Mixed by Tritonal

door , gepubliceerd op , waardering: 83/100
12 januari 2014
ArtiestTritonal
LabelsAstral Music
Enhanced Recordings
Het gaat de mannen van Tritonal al enkele jaren voor de wind. Sinds hun schitterende remix van Ferry Corsten's 'We Belong' en de prachtige singles die volgden (o.a. 'Broken Down'; 'Lifted'; 'Can't Keep It In') en hun geslaagd debuutalbum 'Piercing The Quiet' staat de positieve trance sound van het Texaanse duo in het geheugen van iedere trancefan gegrift. Vorig jaar draaiden ze op alle grote Amerikaanse EDM festivals en werden ze mede-eigenaars van het grote trancelabel Enhanced Recordings dat eerst alleen op naam stond van platenbaas Will Holland. Hun bekende 'Air Up There' label en gelijknamige radioshow werden vorig jaar aan de kant geschoven en hiervoor in de plaats zetten Chad en David een nieuw (muziek/radio)concept op genaamd 'Tritonia'. Het eerste deel in de gelijknamige compilatiereeks ligt nu voor het grijpen.

Hands Up There

Maarliefst 22 tracks zijn gecompileerd in het dik 78 minuten lang durend openingsstuk van de Tritonia serie. Volgers van het energieke duo weten dat de mannen (helaas) al een tijdje zijn afgestapt van hun mooie, zweverige progressive trance en ze zich nu vooral etaleren als ware mainstage sfeermakers die iedere dansvloer aan het kolken krijgen. Tritonia chapter 001 is dan ook een echte partymix vol enthousiast gebrachte, energieke en ontladende tracks in een positieve, upliftende verpakking. In het beginstuk komen naast typische Tritonal verwante platen ook een aantal adrenalinegedreven tracks met dikke pompbassen voorbij à la 'Epic', 'Tsunami' en 'Animals'. Nu-State – Till The End en Estiva – Shoesham (en wat later 'Boxmeister') komen dicht in de buurt van deze klappers en passen eigenlijk prima tussen het opbeurende trancegeluid en in deze fase van de vlotte mix.

Verwacht verder een prima mix van aan de ene kant het bekende Tritonal geluid en de steady trancesounds die je veelal op Enhanced Recordings terug kunt vinden. Een tof gegeven is dat Tritonal een fikse portie eigen werk heeft verwerkt in de mix, wat als gevolg heeft dat je vaak het idee hebt naar een nieuw album van het tweetal zit te luisteren. En de nieuwere Tritonal dansvloermunitie overtuigt wederom, check vooral 'Now Or Never', 'Collide' (met Rafael Frost) en 'Bullet That Saved Me'. Het zit dan ook wel snor met de verhouding tussen mooie, rustbrengende melodieuze trancebreaks en enerverende, optillende uplifting beats van deze tijd. En zoals verwacht komen er ook lekker veel zwijmelende vocalen voorbij, precies zoals je het gewend bent van de mannen. Deze nergens verzakende en levendige mix houdt de lat en de handen hoog en staat garant voor een ideale opwarmmix voor wanneer je nog naar een (trance)feest moet.

Tritonia Chapter 001

Het Tritonal duo is uitgegroeid tot ware sfeermakers, wat ze met dit eerste deel in hun 'nieuw' EDM muziekconcept onomstotelijk bewijzen. De Tritonal sound is euforisch, ontzettend energiek en sfeerverhogend zonder de rug te keren naar mooie trancemelodieën, fijne breaks en lekker binnenkomende vocalen. 'Chapter 001' is hiermee een mooie kruising tussen een nieuw Tritonal album en een dikke uplfting trance mix (met hier en daar wel een wat ongeraffineerde overgang). Sluit je je ogen bij het luisteren van deze cd dan zie je de twee enthousiaste Tritonal mannen uitbundig uit hun dak gaan, zoals je dat van ze gewend bent tijdens een liveoptreden. En dit is dan ook uiteindelijk hét bewijs dat hoofdstuk één uit het Tritonia muziekboek niet alleen een geslaagde debuut is, maar ook een veelbelovende introductie is van een groter succesverhaal dat zich ongetwijfeld binnenkort verder zal ontvouwen.

1. Tritonal ft Phoebe Ryan - Now Or Never (Original Mix).
  2. Juventa ft Erica Curran - Move Into Light (Husman vs Original Mx).
  3. Tristan D & Tangle pres. Nu-St - Till The End (Original Mix).
  4. Suspect 44 - Amazing (Original Mix).
  5. Estiva - Shoesham (Original Mix).
  6. Tritonal - Satellite (Instrumental Mix).
  7. Tommy Baynen - TomB Raider (Original Mix).
  8. Tritonal ft Skyler Stonestreet - Electric Glow (Original Mix).
  9. Adam Szabo & Johan Vilborg ft - Two To One (Jaco Vocal Mix).
  10. Rick Mitchells - Rockin' Steady (Original Mix).
  11. Tritonal & Rafael Frost ft Und - Collide (Original Mix).
  12. Kevin Charm - Sydneysider (Original Mix).
  13. APD & Johnny Norberg - Ride Of Your Life (Original Mix).
  14. Estiva - Boxmeister (Original Mix).
  15. Lush & Simon - Adrenaline (Original Mix).
  16. Juventa & Speed Limits - Xperience (Original Mix).
  17. Estiva - Koalastrike (Original Mix).
  18. Armin van Buuren ft Aruna - Won't Let You Go (Tritonal Remix).
  19. The Chain Gang Of 1974 - Sleepwalking (Juventa Remix).
  20. Tritonal ft Phoebe Ryan - Now Or Never (Tritonal Club Mix).
  21. Tritonal ft Underdown - Bullet That Saved Me (Festival Mix).
  22. Aruna - Reason To Believe (Fractal Remix)

De vraag blijft natuurlijk of we dit als trance kunnen beschouwen Jammer om te zien dat deze gasten de keus hebben gemaakt om met de grote 'bigroom meute' mee te gaan. Ook pijnlijk om te horen hoe de nieuwe sound van Estiva & Juventa vorm heeft gekregen. Jammer! Waren toch veelbelovende producers.
Juventa maakt er ook een potje van met zn dubstep achtige geluiden erin
Heel jammer inderdaad dat ze niet hun eigen sound houden! Dat zijn weer een paar goede producers minder in mijn straatje :-/