Deathmachine - Engines of Creation
Genre: breakcore, crossbreed, drum & bass, industrial hardcore, UK hardcore
drum & bass, hardcore
drum & bass, hardcore
Films als Robocop, Universal Soldier, Oblivion, Johnny Mnemonic, Bladeruner, Terminator en de ultieme voorloper Frankenstein's Monster hebben allemaal op de een of andere manier getracht de relatie tussen mens(elijkheid) en machine te bespreken, bekeken vanuit verschillende perspectieven. Nu is het Deathmachine die een poging waagt om beide begrippen te combineren tot een nieuw concept.
Cyborg: Cybernetic Organism. The mechanically enhanced and improved version of mankind. The combination between organism and machine, without disease and imperfections, capable of doing that, what lies beyond our boundaries. Dream or reality?
Films als Robocop, Universal Soldier, Oblivion, Johnny Mnemonic, Bladeruner, Terminator en de ultieme voorloper Frankenstein's Monster worstelen allemaal met de relatie tussen mens(elijkheid) en machine, al dan niet bekeken vanuit verschillende perspectieven. Hoe ver kunnen we onze ethische grenzen oprekken, als het gaat om de bevrediging van onze behoeften? En hoeveel invloed heeft het technische aspect op onze levensstandaard? Het zijn in ieder geval fascinerende onderwerpen om over te filosoferen, maar wordt de droom inderdaad werkelijkheid, of blijft het alleen maar een natte droom van enkele wetenschappers?
Ook in de hedendaagse muziek is blijkt 't technische aspect steeds meer de overhand te hebben vergeleken met vroeger. Toen werd muziek gewoon gemaakt door akoestische instrumenten te gebruiken. In de late jaren '70 werden de eerste sequencers en samplers gebruikt en ontstond de basis voor onze geliefde elektronische sound. Nu in 2013 weten we niet beter of geluiden komen uit computers, waaruit we ieder gewenst effect kunnen toveren om daarmee elke gewenste sfeer te creëren. Combineer nu eens beide bovenstaande gegevens en de stap naar "Engines of Creation" is gemaakt. Want alleen al aan de cd-cover is te zien, dat het idee van techniek versus mens ook voor Stef Eyre aka Deathmachine een bron van inspiratie moet zijn geweest voor het maken van zijn eerste album.
Door de jaren heen heeft Deathmachine natuurlijk al een flinke discografie opgebouwd. Voornamelijk in het UK-hardcore genre. Qua stijl past hij dan ook mooi in een rijtje met The DJ Producer, Hellfish en Forsaken is Dead. Daarnaast heeft hij tracks uitgebracht op toonaangevende labels als Rebelscum, Union Recordings en Deathchant. Verder zijn we zijn naam de afgelopen jaren tegen gekomen op twee releases van Genosha One Seven Five en afgelopen voorjaar als remixer van de plaat "Destination Underground" van Endymion & Ophidian. Hij is een graag geziene gast van The Third Movement, waar hij al diverse EP's heeft uitgebracht. Qua stijl is hij daar meer vergelijkbaar met N-Vitral / Rude Awakening ("Clusterfukt" op de Descent EP) en met Mindustries ("Imitations" op de Synapsids Ep) al zitten er uitspattingen van pure UK-Hardcore tussen natuurlijk; beide titeltracks "Descent" & "Synapsids". Het is dan ook geen verrassing dat zijn album "Engines of Creation" op dit label wordt uitgebracht. Qua stijl past het album goed bij het label, Vooruitstrevend en origineel. Al ligt de nadruk deze keer veel meer dan voorheen op crossbreed ipv pure industrial en UK-hardcore. Misschien dat dat voor de fans van UK-hardcore dan even wennen wordt. Het album zou daarom ook niet hebben misstaan op labels als Genosha (175) Records en PRSPCT.
Engines Of Creation
De cd opent met het toepasselijke "Our Introduction (to Technology)", waarbij jungle-geluiden en authentieke Afrikaanse drum-ritmes worden gemixt met hedendaagse geïndustrialiseerde geluiden. Dit past natuurlijk perfect bij het thema van de cd. De harde monotone bassline wordt her en der onderbroken door de terugkerende drums en een hypnotiserende zangtoon. Een indrukwekkende opening van het album, vooral ook omdat het nummer afbouwt. Iets wat naar later blijkt meer nummers doen. "Artificial Genesis" gaat verder op dezelfde voet. Strakke beats gecombineerd met harmonieuze strings en mysterieuze toon aanslagen. Heel apart en intrigerend, vooral de tekst:
"Life is the most powerful phenomenon on this planet; Artificial life is going to be the most powerful phenomenon that we have created".
Na deze 2 toch wel behouden tracks is het tijd voor wat meer actie. "Noise in Us" brengt een hoger tempo en een meer machinale sfeer met zich mee. De energie uitbarsting is echter van korte duur want op 4 vinden we 1 van de beste tracks van het album. "Introspective Future" is een track die in 1 adem genoemd kan worden met "Scintillate" (DJ Hidden), "Headphone Wisdom" (The Outside Agency) en "Centipedes & Sentinels" (The Outside Agency). Gebroken ritmes en een bijna euforische melodielijnen maken van deze plaat een genot om naar te luisteren. Let vooral op de subtiele pianoloop die zo nu en dan te horen is gedurende de track en de ruim 40 seconden durende uitloop/ afbouw van de track. "Consume & Regenerate" en "The Question" zijn beide krachtige nummers die de dansvloer flink zullen laten schudden. Beide nummers bevatten daarnaast ook een mooie zweverige break waarbij je je even niet bewust bent van al het industriële geweld om je heen. Totdat de percussie weer aanzwelt en de bassen het weer overnemen. Daarnaast bevat "The Question" veel meer drum & bass invloeden dan het voorgaande nummer. Op 7 vinden we nog zo'n 'kneiter' van een drum&bass track, genaamd "Sectioned". Wederom energieke beats met meeslepende achtergrond tonen die als mistbanken opkomen en verdwijnen, je verdwaasd achter latend, twijfelend of je dat nu goed gehoord hebt.
"Unnatural Selection" is weer zo'n gecombineerde track vol verbazingwekkende tonen die worden afgewisseld met ouderwetse computer/elektriciteits geluidjes van een of ander controle/waarschuwings paneel in een fabriek. Daarnaast is de algehele sfeer toch wel een stuk donkerder en knallen de bassen weer in een straight 4kwartsmaat uit je speakers. Het moest een keer gebeuren en tijdens "Modify"worden we dan eindelijk getrakteerd op een portie UK-hardcore. 'T tempo schiet omhoog en de percussie vliegt ons om de oren. Een energieke plaat die 't op de dansvloer heel goed gaat doen. Hierna volgt "Circadian Reboot", welke meer als een experimenteel interlude beschouwd kan worden dan als een echte track. Er wordt volop gespeeld met melodielijnen en basslines op zo'n danige manier dat je nieuwsgierigheid wederom getriggered wordt. De een na laatste track "Deadly Cycle" is er weer 1 die als een bulldozer over je heen walst. Straffe bassen en ruige achtergrond grinders scheuren aan alle kanten voorbij. Maar ook deze track valt halverwege even stil voor een mooie en meeslepende onderbreking van al dat muzikale geweld. De laatste track "Beyond Comprehension" is wederom een euforische plaat die je volledig verdwaasd achterlaat. Een combinatie van drum&bass, UK- en industrial hardcore waar je "U" tegen zegt. Als nummer 4 niet je favoriet is dan ongetwijfeld deze plaat. Ogen dicht en volledig los gaan als deze gedraaid gaat worden. Vooral de break met citer en woofer-melodie is buitengewoon origineel. Als deze stijl aanslaat bij andere producers, zal 2014 een geweldig jaar worden voor zowel de drum&bass als de industrial hardcore scene.
Conclusie
Nog steeds ondersteboven, buitenste binnen van zoveel creativiteit en vooral kwaliteit, is het bijna ondoenlijk om nog wat zinnigs te melden. Deathmachine heeft zichzelf overtroffen en zichzelf volledig opnieuw uitgevonden. In bijna alle tracks komt het thema 'Mens vs Techniek' wel terug, al dan niet door de gekozen instrumenten en geluiden, dan wel door de gesproken tekst-samples. En let vooral ook op de soms onnavolgbare titels van de nummers. Dit album is zeker Third Movement waardig en een mooie aanwinst voor hun toch al diverse discografie. Met 12 tracks is dit zeker geen kort album, maar ooh wat verlang je naar meer als nummer 12 voorbij is. Na deze cd kan niemand meer beweren dat hardcore geen intelligente muziek is. Voor fans van PRSPCT en The Outside Agency is dit verplichte kost.
Score: 90/100
www.thirdmovement.nl
www.deathmachine.co.uk
Films als Robocop, Universal Soldier, Oblivion, Johnny Mnemonic, Bladeruner, Terminator en de ultieme voorloper Frankenstein's Monster worstelen allemaal met de relatie tussen mens(elijkheid) en machine, al dan niet bekeken vanuit verschillende perspectieven. Hoe ver kunnen we onze ethische grenzen oprekken, als het gaat om de bevrediging van onze behoeften? En hoeveel invloed heeft het technische aspect op onze levensstandaard? Het zijn in ieder geval fascinerende onderwerpen om over te filosoferen, maar wordt de droom inderdaad werkelijkheid, of blijft het alleen maar een natte droom van enkele wetenschappers?
Ook in de hedendaagse muziek is blijkt 't technische aspect steeds meer de overhand te hebben vergeleken met vroeger. Toen werd muziek gewoon gemaakt door akoestische instrumenten te gebruiken. In de late jaren '70 werden de eerste sequencers en samplers gebruikt en ontstond de basis voor onze geliefde elektronische sound. Nu in 2013 weten we niet beter of geluiden komen uit computers, waaruit we ieder gewenst effect kunnen toveren om daarmee elke gewenste sfeer te creëren. Combineer nu eens beide bovenstaande gegevens en de stap naar "Engines of Creation" is gemaakt. Want alleen al aan de cd-cover is te zien, dat het idee van techniek versus mens ook voor Stef Eyre aka Deathmachine een bron van inspiratie moet zijn geweest voor het maken van zijn eerste album.
Door de jaren heen heeft Deathmachine natuurlijk al een flinke discografie opgebouwd. Voornamelijk in het UK-hardcore genre. Qua stijl past hij dan ook mooi in een rijtje met The DJ Producer, Hellfish en Forsaken is Dead. Daarnaast heeft hij tracks uitgebracht op toonaangevende labels als Rebelscum, Union Recordings en Deathchant. Verder zijn we zijn naam de afgelopen jaren tegen gekomen op twee releases van Genosha One Seven Five en afgelopen voorjaar als remixer van de plaat "Destination Underground" van Endymion & Ophidian. Hij is een graag geziene gast van The Third Movement, waar hij al diverse EP's heeft uitgebracht. Qua stijl is hij daar meer vergelijkbaar met N-Vitral / Rude Awakening ("Clusterfukt" op de Descent EP) en met Mindustries ("Imitations" op de Synapsids Ep) al zitten er uitspattingen van pure UK-Hardcore tussen natuurlijk; beide titeltracks "Descent" & "Synapsids". Het is dan ook geen verrassing dat zijn album "Engines of Creation" op dit label wordt uitgebracht. Qua stijl past het album goed bij het label, Vooruitstrevend en origineel. Al ligt de nadruk deze keer veel meer dan voorheen op crossbreed ipv pure industrial en UK-hardcore. Misschien dat dat voor de fans van UK-hardcore dan even wennen wordt. Het album zou daarom ook niet hebben misstaan op labels als Genosha (175) Records en PRSPCT.
Engines Of Creation
De cd opent met het toepasselijke "Our Introduction (to Technology)", waarbij jungle-geluiden en authentieke Afrikaanse drum-ritmes worden gemixt met hedendaagse geïndustrialiseerde geluiden. Dit past natuurlijk perfect bij het thema van de cd. De harde monotone bassline wordt her en der onderbroken door de terugkerende drums en een hypnotiserende zangtoon. Een indrukwekkende opening van het album, vooral ook omdat het nummer afbouwt. Iets wat naar later blijkt meer nummers doen. "Artificial Genesis" gaat verder op dezelfde voet. Strakke beats gecombineerd met harmonieuze strings en mysterieuze toon aanslagen. Heel apart en intrigerend, vooral de tekst:
"Life is the most powerful phenomenon on this planet; Artificial life is going to be the most powerful phenomenon that we have created".
Na deze 2 toch wel behouden tracks is het tijd voor wat meer actie. "Noise in Us" brengt een hoger tempo en een meer machinale sfeer met zich mee. De energie uitbarsting is echter van korte duur want op 4 vinden we 1 van de beste tracks van het album. "Introspective Future" is een track die in 1 adem genoemd kan worden met "Scintillate" (DJ Hidden), "Headphone Wisdom" (The Outside Agency) en "Centipedes & Sentinels" (The Outside Agency). Gebroken ritmes en een bijna euforische melodielijnen maken van deze plaat een genot om naar te luisteren. Let vooral op de subtiele pianoloop die zo nu en dan te horen is gedurende de track en de ruim 40 seconden durende uitloop/ afbouw van de track. "Consume & Regenerate" en "The Question" zijn beide krachtige nummers die de dansvloer flink zullen laten schudden. Beide nummers bevatten daarnaast ook een mooie zweverige break waarbij je je even niet bewust bent van al het industriële geweld om je heen. Totdat de percussie weer aanzwelt en de bassen het weer overnemen. Daarnaast bevat "The Question" veel meer drum & bass invloeden dan het voorgaande nummer. Op 7 vinden we nog zo'n 'kneiter' van een drum&bass track, genaamd "Sectioned". Wederom energieke beats met meeslepende achtergrond tonen die als mistbanken opkomen en verdwijnen, je verdwaasd achter latend, twijfelend of je dat nu goed gehoord hebt.
"Unnatural Selection" is weer zo'n gecombineerde track vol verbazingwekkende tonen die worden afgewisseld met ouderwetse computer/elektriciteits geluidjes van een of ander controle/waarschuwings paneel in een fabriek. Daarnaast is de algehele sfeer toch wel een stuk donkerder en knallen de bassen weer in een straight 4kwartsmaat uit je speakers. Het moest een keer gebeuren en tijdens "Modify"worden we dan eindelijk getrakteerd op een portie UK-hardcore. 'T tempo schiet omhoog en de percussie vliegt ons om de oren. Een energieke plaat die 't op de dansvloer heel goed gaat doen. Hierna volgt "Circadian Reboot", welke meer als een experimenteel interlude beschouwd kan worden dan als een echte track. Er wordt volop gespeeld met melodielijnen en basslines op zo'n danige manier dat je nieuwsgierigheid wederom getriggered wordt. De een na laatste track "Deadly Cycle" is er weer 1 die als een bulldozer over je heen walst. Straffe bassen en ruige achtergrond grinders scheuren aan alle kanten voorbij. Maar ook deze track valt halverwege even stil voor een mooie en meeslepende onderbreking van al dat muzikale geweld. De laatste track "Beyond Comprehension" is wederom een euforische plaat die je volledig verdwaasd achterlaat. Een combinatie van drum&bass, UK- en industrial hardcore waar je "U" tegen zegt. Als nummer 4 niet je favoriet is dan ongetwijfeld deze plaat. Ogen dicht en volledig los gaan als deze gedraaid gaat worden. Vooral de break met citer en woofer-melodie is buitengewoon origineel. Als deze stijl aanslaat bij andere producers, zal 2014 een geweldig jaar worden voor zowel de drum&bass als de industrial hardcore scene.
Conclusie
Nog steeds ondersteboven, buitenste binnen van zoveel creativiteit en vooral kwaliteit, is het bijna ondoenlijk om nog wat zinnigs te melden. Deathmachine heeft zichzelf overtroffen en zichzelf volledig opnieuw uitgevonden. In bijna alle tracks komt het thema 'Mens vs Techniek' wel terug, al dan niet door de gekozen instrumenten en geluiden, dan wel door de gesproken tekst-samples. En let vooral ook op de soms onnavolgbare titels van de nummers. Dit album is zeker Third Movement waardig en een mooie aanwinst voor hun toch al diverse discografie. Met 12 tracks is dit zeker geen kort album, maar ooh wat verlang je naar meer als nummer 12 voorbij is. Na deze cd kan niemand meer beweren dat hardcore geen intelligente muziek is. Voor fans van PRSPCT en The Outside Agency is dit verplichte kost.
Score: 90/100
www.thirdmovement.nl
www.deathmachine.co.uk
Tracklist
- Our Introduction (to Technology)
- Artificial Genesis
- Noise in Us
- Introspective Future
- Consume & Regenerate
- The Question
- Sectioned
- Unnatural Selection
- Modify
- Circadian Reboot
- Deadly Cycle
- Beyond Comprehension
14 opmerkingen
Uitspraak van BassFreak! op dinsdag 24 december 2013 om 17:49:10 x beter dan de ophidian cd!!! die pakt me totaal niet..
Ervaar hier precies hetzelfde...
laatste aanpassing
Dit is zeker niet hetzelfde als Ophidian.
laatste aanpassing













![[SF] Trip_O B)](/images/user/159466_3298103.jpg)