Wasted Penguinz - Wistfulness

anoniem gepubliceerd op , waardering: 85/100
Wasted Penguinz - Wistfulness
24 november 2013
Genre: hardstyle
Het is ongeveer drie jaar geleden dat ik een hardstyle remix hoorde van Gigi D'Agostino's 'L'Amour Toujours'. Productioneel gezien was deze plaat niet van hele hoge kwaliteit, maar toch was ik licht gecharmeerd. Na wat speurwerk op het internet kwam ik erachter dat deze remix afkomstige was van een Zweeds tweetal met de komische naam Wasted Penguinz.

Sindsdien ben ik de twee heren, Pontuz Bergman & Jon Brandt-Cederhäll altijd rustig blijven volgen. De heren wisten mij elke keer weer te boeien met hun melodieuze, pakkende tracks. Hoogtepunten als 'Anxiety' en het mooie 'Meloncholia' deden alles wat je van een sfeervolle hardstyle track kunt verwachten. Sfeervolle en pakkende melodieën, die bij de Zweden in het bloed zit. Nadat de heren in 2010 zich bij Scantraxx aansloten, lieten ze met regelmaat de nodige melodieuze pareltjes op de wereld los. In 2012 verlieten de heren het label zonder een echt duidelijke reden. Een jaar later hebben de heren getekend bij het Belgische Toff Music om nu dus 'Wistfulness' op ons los te laten. Eens kijken of de heren ook op hun eerste album die typische euforische sound kunnen leveren.

Met 'Blinded' opent het Zweedse duo meteen ijzersterk. Een heerlijk dromerige melodie met een mooie bijgeleverde vocal. Het typische Wasted Penguinz recept lijkt het wel en het werkt ook met deze track volledig. Een track die bijna hetzelfde doet, dit keer echter zonder de vocalen, is 'Sydney' en ook nu vallen de mooie melodieën (let ook op het simpele gitaarriedeltje) weer op. Men zou kunnen opmerken dat de Penguinz in herhaling vallen, maar dit is nu eenmaal waar ze voor staan. En zolang dat kwaliteit oplevert hebben we niks te klagen! Iets verder komen we met 'Falling' een van de absolute hoogtepunten tegen, met weer die dijk van een melodie als leidraad. Het album bevat voornamelijk eigen werk, maar ook hebben de Penguinz samengewerkt met diverse collega's. Allereerst hebben we het geweldige 'Sorrow' met Rebourne en iets verder vinden we 'I Miss You', waarin Chris One de gelederen komt versterken. Voor wie een snoeiharde raw track had verwacht komt echter bedrogen uit, het blijft een uiterst subtiele track met een werkelijk wondermooie vocal die de track alleen versterkt, heel knap werk. Hoewel het de heren siert dat ze 21 tracks op een schijfje geperst hebben gekregen, ligt er ook het gevaar van vullertjes op de vloer. Zo zijn 'What!!!' en 'Endless' net die ene track te veel. Ze missen net die kwaliteit (die typische euforische touch waar het duo zo goed in is) die het grootste deel van 'Wistfullness' wel aanwezig is. Kleine smet op een voor de rest vlekkeloos parcours.

Met 21 tracks staat het eerste album van het Zweedse duo vol met melodieuze hardstyle, waardoor de eerdere opmerking -vooral veel van hetzelfde- aan de ene kant wel waar is, maar als het overgrote deel kwalitatief zo hoog is (het al even bekende 'Raindropz' en persoonlijke favoriet 'Wistfulness' hebben we dan nog niet genoemd) blijkt dat vrij weinig uit te maken. De Wasted Penguinz laten overduidelijk horen waar ze voor staan en wat mij betreft mogen ze dat nog heel lang blijven doen. Uitstekend album!

1. Blinded
  2. Almost There
  3. Sydney
  4. You Can't Pull Me Down
  5. Sorrow (with Rebourne)
  6. Falling
  7. I Miss You (with Chris One)
  8. Florida
  9. Out Of Reach (feat Mattias Welin)
  10. Raindropz
  11. Confined Thoughts
  12. Wistfulness
  13. Extension
  14. Those Were The Days
  15. Together (with Toneshifterz)
  16. International Departure
  17. Endless
  18. Wat (with Chris One)
  19. What!!!
  20. Venice Beach
  21. Everlasting

11 opmerkingen

Artiest {SHOWLIST artist 59448, 60688, 114861, 26509}
melodieus erg sterk.Veel juweeltjes van tracks (Y)

Echter heb ik het idee dat veel tracks gewoon niet af zijn. Veel "kale" opbouwstukken, dat is gewoon jammer.

Verder hoop ik nog meer van dit duo te horen in de toekomst. Op het moment de beste melodieuze tracks

I Miss You, Raindropz en Sydney toch wel de toppers van het album. Prima recensie verder.
International Departure de enige interessante van het album, rest pakt me gewoon niet, zoals al gezegd, te veel van het zelfde, veel slappe kicks en zoals hierboven al gezegd het meerendeel komt kaal over...
Ik vind het hele album (en eigenlijk alles van WP) verschrikkelijk, net zo smakeloos als hun artiestennaam. Maar goed, kwestie van smaak waarschijnlijk...
Geweldige producers en album :lief:

Alleen zijn dat echt de beste foto's van ze voor de cover? :P

Uitspraak van Oanus op dinsdag 10 december 2013 om 18:50:
Geweldige producers en album :lief:

Hahaha ik denk dat ze van te voren even een flinke pret sigarette hebben gedeeld. Zo duf kijken ze uit hun ogen.
helemaal niks dit....

Geweldige producers en album :lief:

Zon fotoshoot op de vroege morgen is ook niet alles :)
Ondanks dat ik erg uitkeek naar dit album is ie toch wel tegengevallen. Van de tracks die mij bekend waren dacht ik dat dit een topalbum zou worden.
Zitten behoorlijk wat tracks bij die me aanspreken maar toch ook aardig wat die mij tegenvallen zoals Out Of Reach en Wat en What?? Dat is echt te slecht. Blinded, International Departure en Endless spreken me dan wel aan.

Eindoordeel: Wisselvallig album.
Ben er zeer benieuwd naar, moet hem nog een keer luisteren/kopen maar tot nu toe hebben wp mij altijd wel geboeid. Alleen wat een lompe cover zeg.. niet bepaald origineel
Altijd al fan van WP geweest dus ook het album direct gepre-orderd toen dat kon. Cd'tje is inmiddels alweer helemaal grijs gedraaid, wat mij betreft prima cdtje als je melodieuze muziek houdt (Y)