Mendo - Avalon

Mendo - Avalon
19 november 2013
ArtiestMendo Site
Menig DJ en producer kampt wel eens met de nadelige kant van het wereldwijde web, de illegale download sites. Zo ook Mendo, die net was begonnen met het produceren van zijn eerste album. Enkele tracks waren al klaar en logischerwijze werden deze getest tijdens een set, die live werd uitgezonden op de radio. Al spoedig kaapten de internetpiraten de nieuwste tracks en dus besloot Mendo om enkele platen eerder uit te brengen op EP's. Zodoende moest de Zwitser drie jaar aan zijn debuutalbum sleutelen. Dat deed hij in Spanje, het geboorteland van zijn ouders, alwaar hij een nieuwe studio opbouwde in Malaga. Overigens had het lekker ook een klein voordeel, want met ''Aventuras'' vergaarde hij behoorlijk wat extra bekendheid. Zo werd Mendo door grote namen als Erick Morillo, Joris Voorn en Luciano getipt als opkomend talent.

Spaanse invloeden
De lijst met releases die David Ortega op zijn naam heeft staan begint indrukwekkende vormen aan te nemen. Ruim honderd losse tracks zijn al van zijn hand gekomen, waarvan enkele werden uitgebracht op gerenommeerde labels als Saved Records, Defected en het beroemde Cadenza van landgenoot Luciano. Bovendien runt hij al een jaar of tien zijn eigen label, Clarisse Records. Daarop verschijnt nu ook zijn eerste langspeler, die de titel 'Avalon' heeft gekregen. Op dit eerste album begint Mendo vrij ingetogen, met het rustige ''Mintro''. Het is een downtempo introductie die mooi opbouwt richting de tweede track, ''Abstract''. Dit tweede nummer is tevens de enige plaat die is geproduceerd met behulp van een andere artiest, te weten Carla Krevey. Haar melodramatische stem klinkt in de ietwat diepere intro erg lekker, maar als het nummer even later losbarst in een zomers getinte swingplaat klinkt het toch een tikkeltje vreemd. We blijven vervolgens in zomerse sferen hangen met ''Clavelito'' en ''Everybody Love'', beide steengoede techhouse platen die barsten van de energie. De gekke koeienbelletjes, opzwepende vocalen en rollende beats zorgen in ieder geval voor fijn luistervoer. Daarna grijpt de Zwitser naar een wat ander geluid. ''Waterborne'' is bijna bedwelmend te noemen, met de warme klanken en dromerige synths die te horen zijn. De Cadenzaanse invloeden zijn in ieder geval duidelijk hoorbaar.

Vervolgens verwent Mendo ons nog met enkele sterke techhouse platen. ''Samba'' is hiervan de meest opvallende. Het is een heerlijke zomerse dansplaat, zoals de naam eigenlijk ook al weggeeft. Na een muzikale pauze, met de creatieve titel ''Interlude'', swingt de Spaanse Zwitser weer vrolijk verder. ''La Krika'' is een opgetogen techhouse plaat die flink blijft doorrollen. Hierna zoekt Mendo met titeltrack ''Avalon'' weer het Cadenza geluid op, met lang uitgesponnen strings en andere zweverige klanken. Het is lekker wegdromen tijdens de downtempo beats, die subtiel naar de achtergrond zijn verdreven. Tijdens ''Rising Sun'' komen deze weer wat nadrukkelijker naar voren. In combinatie met aanstekelijke pianoriedeltjes en een lekkere techhouse beat is ook dit weer een top productie. Zo ook ''Les Chlochers De Belarus'', één van de absolute toppers op dit album. Deze plaat is op redelijk dezelfde wijze te omschrijven als het voorgaande nummer, maar weet toch net wat meer te boeien door een lekkere synth en nóg aanstekelijkere pianoriedeltjes. Het album kent met ''Amazon'' en ''Libellule'' twee downtempo afsluiters. Met diepe klanken en trage, meeslepende beats bouwt de Mendo langzaamaan op naar het einde. Erg toffe producties, die bovendien op de valreep nog zorgen wat extra variatie.

Zomerse traktatie
Het kaasfonduestelletje kan nog wel eventjes in de kast blijven. Een zomerse traktatie van Mendo, dat is wat we hier krijgen. En bovendien gebeurt dit op uiterst variërende wijze. De vergelijking opzoeken met Luciano ligt erg voor de hand. Het niveau van deze grootmeester weet Mendo nét niet te halen, daarvoor mist het nog wat magie. Desalniettemin is 'Avalon' een erg lekker schijfje, met enkele steengoede (tech)house platen. En bovendien eentje met een enorme speeltijd; bijna honderd minuten aan muzikaal genot!

1. Mintro
  2. Abstract (Feat. Carla Krevey)
  3. Clavelito