I Am Legion - I Am Legion

anoniem gepubliceerd op , waardering: 89/100
I Am Legion - I Am Legion
13 november 2013
ArtiestI Am Legion Site
"We (Noisia & Foreign Beggars) come from two different places and there is a mutual curiosity and admiration that makes us want to make the coolest shit we can. The style and approach to this album has given the lyrics more breathing space and room for exploration, hence it resulting in something more of a rap album with an electronic edge, as opposed to dance music with raps on it."

Aldus I Am Legion over het tot stand komen van het album. De Foreign Beggars MC's Metropolis en Orifice Vulgatron gaan namelijk al way back met Noisia. Eerder was de combinatie al een succes door de megahit 'Contact' en een aantal producties die de mannen van Noisia op zich namen. Ook stonden de Beggars regelmatig voor of samen met Noisia op het podium en werden langzaam plannen gesmeed voor een gezamenlijk project. Met een gratis download maakten we in juli kennis met wat I Am Legion te bieden had; de track 'Make Those Move' sloeg in als een bom en werd later zelfs als officiële release uitgebracht op het label van Skrillex: Owsla en het eigen label van Noisia: Division. Nu de aandacht gevestigd was liet een album niet lang meer op zich wachten en werd in september het wachten beloond. Later dan gebruikelijk besloten wij toch de cd nog even onder de loep te nemen, want deze shit mag je niet missen.

I Am Legion
Na de intro met spacende beats komen we aan bij de eerste track 'Farrda'. Moeilijke track om in een hokje te plaatsen (wat we ook eigenlijk niet willen) en dus is het een beetje een crossover tussen dubstep en drum and bass. 'Make Those Move' noemde ik al eerder en was het eerste wapenfeit van I Am Legion. Keiharde track die eigenlijk wel in iedere set past en dé klapper van het album is. Verdere uitleg is niet nodig, gewoon volume op 10 en laat de buren de politie maar bellen. 'Upper Ratio' is een interlude, korte instrumentale stukken welke té tof waren om niet te gebruiken maar eigenlijk te kort zijn voor een hele track. 'Blue Shift' en 'Sunken Submarine' zijn eveneens van deze korte nummers. Coole beats en sferen, (vooral Sunken Submarine doet qua sfeer zijn naam eer aan) geen invloeden van de Foreign Beggars maar des te meer van Noisia die dit soort stukjes ook wel eens op de eigen cd's laten horen (denk aan de Devil May Cry soundtrack). Waar we wél veel van de Beggars terug horen is in de hiphop tracks waar natuurlijk de krachtige raps van Metropolis en OV niet ontbreken. 'Jelly Fish' (rauw en hard) en 'Loose On The Leaves' (relaxt en diep) zijn hiphop zoals het bedoeld is. 'Warp Speed Thuggin' gaat wat sneller en heeft met zware beats en een aanstekelijke tom onze aandacht te pakken. Hier merk je ook hoe perfect deze stijlen eigenlijk combineren.'Ice' heeft wat steady beats en is lekker fris. Een dansbaar ritme welke we op het Division label van Noisia vaker tegenkwamen met Raar, Yellow Brick en Split The Atom.

'Choosing For You' is de enige track op het album welke Noisia vocals bevat en gaat keihard. Niet voor niets werd dit ook de tweede single want hiermee kan je jezelf als hardcore (nee niet de muziekstijl) luisteraar wel identificeren, ook het snerpende synthje is verslavend. 'Stresses Pt. 1' is wederom een vet instrumentaal dubstep tussenstuk waarna 'Part. 2' het overneemt met glitchhop en Metropolis en OV ons even kort uitleggen waarom je je niet druk moet maken. Na het onstressen pakken we de draad weer hard op want het einde is spectaculair; aggressieve junglebeats vliegen ons om de oren in 'Dust Decends' welke samen is met de gave vocals van Strange U en een doomy sfeertje heeft welke we van Noisia kennen. Ook 'Powerplay' is erg vet en is dubstep op hoog niveau: overstuurde sounds, chemische kicks en een heftig refrein. Ook hier geldt wederom dat de volumeknop gerust weer even omhoog mag. De laatste track op het album is 'Foil' en is eigenlijk ook de minste van het album. D.Ablo verzorgt het refrein maar is eigenlijk te soft en vriendelijk om een bruut album als deze af te sluiten. De keerzijde is natuurlijk dat het wel even lekker bijkomen is na al het geweld.

The Verdict
Met I Am Legion levert de groep een retestrak debuutalbum af. De combinatie van donkere beats en heftige vocals was al vaker een winnende combinatie en weet met dit album ook weer dat grimmige underground sfeertje te houden wat zowel hiphop als drum and bass zo rauw maakt. Een slimme zet want voor zowel de hiphop liefhebbers als de d&b heads is dit zware musthave winterkost. De instrumentale versie, geheel door Noisia geproduceerd verschijnt overigens eind deze maand en is ideaal om door je sets te mixen. I Am Fan!

Score: 89/100

1. Intro
  2. Farrda