Marek Hemmann - Bittersweet

door , gepubliceerd op , waardering: 72/100
Marek Hemmann - Bittersweet
5 september 2013
Marek Hemmann, een Duitse producer/live-act, staat bekend om zijn voorstuwende pompende vrolijke technogeluid met een breed scala aan ritmes, waarop stilstaan bijna onmogelijk is. Marek Hemmann is al jaren actief als producer en bouwde begin deze eeuw naam op door zijn samenwerking met Mathias Kaden. Deze laatst genoemde heeft overigens de eer gekregen om de nieuwste editie van Watergate, welke eind september uitgebracht wordt, te mixen. Als solo artiest heeft Marek Hemmann vele succesvolle producties op zijn naam staan waarvan "Gemini" ongetwijfeld één van de bekendste is. Deze tracks is overigens één van de toppers van zijn bijzonder goed ontvangen eerste album 'In Between', dat dateert van het jaar 2009. Als opvolger hiervan is onlangs het album 'Bittersweet' uitgekomen. Evenals bijna al zijn andere producties is ook dit album uitgebracht op Freude Am Tanzen, het zusterlabel van Kompakt.

'Bittersweet' bestaat uit tien niet aan elkaar gemixte tracks met een totale speelduur van eenenvijftig minuten. De openingstrack met de naam "Xativa" is zo'n typische zweverige openingsplaat waarin vrij weinig gebeurt en waar je weinig mee kan en daarom ook niet zal blijven hangen. Het hierop volgende "Mars" is een voorstuwende productie, maar kan ook niet bepaald onderscheidend genoemd worden. Hetzelfde geld voor "Zunder". Een track die wel tot de verbeelding spreekt is "Lindwurm". Deze uptempo productie is qua karakter zeer opzwepend te noemen en kent een even zo pakkende melodie, waarbij vele subtiele klanken het gehoor strelen.

De vijfde track van dit album heeft de titel "Topper" meegekregen, maar qua niveau haalt deze "Topper" het niet bij "Lindworm". Daarvoor is deze productie niet aansprekend genoeg. "Endless, de zesde track die te bewonderen is, lijkt qua opbouw op het befaamde "Gemini", alleen zal deze track na een aantal maanden in de vergetelheid raken. Echter zal deze track wel menig dansvloer in beweging krijgen. "Hooray" is ongetwijfeld één van de betere producties van dit album. Het swingende geluid van Marek Hemmann komt hierin duidelijk naar voren in combinatie met sublieme vioolklanken en een prettige melodie op de achtergrond. Ook "Ratis" is swingend van aard met de nodige vioolpartijen, echter is deze productie minder pakkend dan "Hooray". "De op één na laatste track van dit album heeft de naam "Stripped" gekregen. Deze track kent een licht euforische break, maar de kracht ligt vooral in de speelse drumpartijen die te horen zijn en de dito melodie. Het album wordt afgesloten met de loungetrack "Meadow". Hierin is een prettig klinkende gitaarrifje te horen en een dromerige melodie. Een prima afsluiter dus.

Met het album 'Bittersweet' levert Marek Hemmann een solide vervolg op het in 2009 verschenen album 'In Between'. Qua producties zitten alle tracks prima in elkaar, alleen zal dit album vrij snel in de platenkast verdwijnen, omdat toch net een paar echte topproducties ontbreken. Iedere liefhebber van vrolijke, luchtige techno, met een warm hart voor producers als Pleasurekraft, dient deze plaat zeker een luisterbeurt te gunnen want dit album valt binnen dat straatje.

Score: 72/100

soundcloud.com/freudeamtanzen

1. Xativa