Pedro Del Mar - Playa Del Lounge 4

Pedro Del Mar - Playa Del Lounge 4

door , gepubliceerd op , waardering: 45/100
In 2010 kwam het eerste deel van Playa Del Lounge uit en het was een schot in de roos voor Pedro del Mar. Het was zelfs zo positief dat hij besloot er een jaarlijks terugkerend concept van te maken. Ook de komende twee delen waren geslaagd. De mediterraanse sfeer en de balearic beats werden zeer gewaardeerd. Het is dan ook een zomerse stijl dat velen onder ons aanspreekt omwille van de dromerige zweverige zoektocht naar zwoelheid, passie, warmte, muziek en liefde. Begin deze zomer kwam het verwachte vierde deel uit op Blackhole Recordings.

Pedro Del Mar begint zijn compilatiereeks met een nummer dat al vaker op andere gelijkwaardige releases uitkwam. "Today Tonight" is een zeer leuk nummer van Sunlounger dat perfect de sfeer weergeeft die Pedro wil meegeven aan zijn fans en luisteraars. De warme mannelijke stem doet wat anders de vrouwelijke vocalen doen. Het samenspel tussen muziek en zanglijn is hier perfect met elkaar verweven. Dezelfde stijl blijft ook daarna aanhouden. In het begin klinkt het allemaal nog wel leuk, maar de sleur komt er toch al gauw in. "Is It Too Late" heeft bijvoorbeeld al weinig meer met balearic beats te maken. Het gevoel zit er zodanig diep in dat de aanraking met muziek bijna volledig zoek is. Waar het bij dit soort releases zou moeten gaan om zachte trancy sounds met her en der liefdesteksten, is het hier bijna een voorschoteling van liefdesteksten geworden waar dan een zacht klankenspel is ondergezet. Een klankenspel dat weinig meer te maken heeft met trance, lounge, ambient of wat dan ook.

De titels spreken al voor zich. "Breathe You In", "Is It Too Late", "It Is Over", "Angel", "Wait 4 Her", "You & I", "Love Again"... Alles gaat alleen maar om het vinden van, behouden van of verliezen van liefde. In elk nummer wordt alles voorgekauwd door een zanger of zangeres. Dit is een liefdesroman of romantische film op cd gezet. De kwaliteit kan ons op geen enkele manier bekoren en buiten het openingsnummer en het laatste nummer ("Ibiza Feelings") staat er weinig op dat ons echt warm kan maken. De release zou bijna perfect een OST kunnen zijn voor een van de Twilight films. Er is nochtans veel meer potentieel met namen als Roger Shah, JES en Super8.

Het is enorm teleurstellend om te zien wat Pedro Del Mar van deze release gemaakt heeft. Er is zoveel kwaliteit in deze scene te vinden. Dat er nummers in zitten (met eerder beschreven karakteristieken) is misschien bijna normaal te noemen, maar een hele disc vol is teveel van het goede. De Café Del Mar reeks alleen al, bevat meer kwaliteit en er zijn talloze releases die het beter doen dan deze. Er zal ongetwijfeld wel een markt bestaan voor dit soort releases, maar naar onze mening heeft het dan weinig meer met kwaliteit te maken. Wie houdt van goeie ambient en balearic beats op hun puurst, kan deze editie beter links laten liggen.

Score: 45/100

1. Sunlounger featuring Yoav - Today Tonight (Chillout Mix)
  2. Betsie Larkin & Solarstone - Breathe You In (Pedro Del Mar & R.I.B. Chillout Remix)
  3. Thomas Lemmer featuring Lena Belgart - Is It Too Late (Classic Piano Mix)
  4. AxelPolo & M.PRAVDA featuring Tom Tyler - It Is Over (Chillout Mix)
  5. Rene Dale - Angel (Quantum & Orbion Acoustic Mix)
  6. Maxim Eller & Tiff Lacey - Wait 4 Her (Original Mix)
  7. Roger Shah, JES & Brian Laruso - Higher Than The Sun (Sunlounger Remix)
  8. Easton featuring Madelin Zero - Undone (Chillout Mix)
  9. Julie Thompson with Super8 & Tab - Your Secret's Safe (Pedro Del Mar & R.I.B. Chillout Remix)
  10. Hanski - You & I (Original Mix)
  11. C-Systems - Love Again (R.I.B. & Soty Chillout Remix)
  12. Zoo Brazil featuring Philip - Heart's A Legend (Pedro Del Mar with Seven24 & Soty Ambient Mix)
  13. CryoState - Believe (Chillout Mix)
  14. Iversoon & Alex Daf featuring Eskova - Precious Love (Quantum & Orbion Acoustic Mix)
  15. Roman Messer - Come Home (Zetandel Chillout Mix)
  16. Zetandel featuring Victoria Mishchenko - Don't Judge Me (Original Mix)
  17. Conjure One featuring Leigh Nash - Under The Gun (Video Edit)
  18. Sean Norvis & Seepryan featuring Camelia Rosu - Ibiza Feelings (Chillout Mix)

Sorry hoor, maar is deze recensie ontsnapt aan de spellings- of grammaticacheck? Ergens een foutje kan, maar er zit zo veel slecht Nederlands in dat het verhaal niet meer te lezen is.­ Soms begrijp ik niet eens wat de recensent bedoelt.­