Trance Nation – Mixed By Lange

door , gepubliceerd op , waardering: 95/100
Trance Nation – Mixed By Lange
18 augustus 2013
ArtiestLange Site
LabelMinistry of Sound
In navolging van Ferry Corsten, Above & Beyond, Cosmic Gate, Andy Moor en Rank 1 is het nu de beurt aan Lange om het nieuwste deel van de Trance Nation compilatie te mixen van het Engelse label Ministry Of Sound. Lange is natuurlijk geen onbekende meer in de scene. Al jaren worden we getrakteerd op zijn bazenplaten met een eigen karakteristieke sound en hij verblijft al 8 jaar lang hoog in de DJ Mag Top 100. Met ruim 20 top 40 noteringen in Engeland (onder andere 'Drifting Away, wat resulteerde in een optreden in het BBC One programma 'Top Of The Pops' en de 'Pepsi Chart Show') en een wereldwijde bekendheid met producties als 'Happiness Happening', You Take My Breath Away' en nog een heleboel andere clubbangers, heeft Lange zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van de scene. Ook qua remixen heeft hij een heleboel op zijn naam staan, onder andere remixen voor The Pet Shop Boys, Faithless, Above & Beyond, Ferry Corsten, Dash Berlin en Gareth Emery. Dit is echter maar een kleine greep uit de rijke discografie van Lange.

Zo'n Trance Nation compilatie mixen is natuurlijk een hele eer en daarover zegt Lange het volgende:

"It's an honour to have been invited to mix this album. For over a decade the Ministry of Sound Trance Nation series has become legendary, a snapshot of our ever-evolving scene, and I follow in the footsteps of some of it's most respected artists"

De eerste mix omvat eigenlijk de wat melodieuzere trance met de nodige vocalen. We openen met het sfeervolle 'I Dive' van Yahel & Liya om vervolgens door te gaan met de Passenger 75's 'Contact', welke in de break een prachtig zweefmoment heeft met zeer mystieke vocalen. Na dit zweefmoment knalt de plaat letterlijk en figuurlijk uit elkaar. Een mooi opgebouwde track. Het daaropvolgende 'We Own The Night' van Kyau & Albert en Stoneface & Terminal bevat de ingrediënten die je verwacht bij een samenwerking van deze artiesten: 'karakteristieke vocalen, goede melodieën en een pompende beat.' Beide duo's stellen nooit te teleur. De eerste eigen productie van Lange komen we tegen in de vorm van 'Our Brief Time In The Sun.' Een goede melodieuze trancer van de baas zelf. We vliegen lekker door de mix en komen van allerlei lekkers tegen. Ik noem het techy 'The Way You Want' van Super8 & Tab, het electro georiënteerde 'Floorlifter' van onze eigen Rank 1, de nieuwste track van Russisch wonderkind Arty genaamd 'Believe In Me.' Het is bijna niet te geloven maar deze mix bevat zoveel bazenplaten en de opbouw van de mix om van te smullen. Lange heeft zoals eerder gezegd ook qua eigen materiaal niet stilgezeten. Ik noem de 2013 remake van 'Follow Me', de clubbanger 'Destination Anywhere' en 'Unfamilar Truth', waar de Nederlander Estiva een beukende remix van heeft gemaakt.

De meer techy kant van de trance is het startpunt van de tweede schijf. 'The Man Who'll Save The Earth' van de Russiche Alexx Rave is een goede stevige techtrance plaat die gevolgd wordt door de beuker 'Omega' van Tangle & Matuesz, eveneens een knaller. Lange heeft ervoor gekozen om met de tweede mix een stuk harder van start te gaan. Minder vocals en meer knallen. En er moet gezegd worden dat het aardig is gelukt. 'Sirio' en 'Under My Skin' van respectievelijk Lele Troniq en Ilan Bluestone & Jerome Isma-Ae, zorgen ervoor dat je niet stil kan blijven staan. We gaan weer iets meer de electro kant op in het begin van '# Boom' van het Argentijnse duo Heatbeat, maar we worden fors misleid aangezien we daarna een pianosolo krijgen in de break om vervolgens keihard door te stomen. Een zeer aparte plaat van dit Argentijnse duo. Ferry Corsten houdt niet zo van al dat gezeur en maakt zijn boodschap meer dan duidelijk met 'F The Bull$h1t'. Lange laat ook op deze tweede cd nog even van zich horen met Lange presents LNG 'Harmony Will Kick In The Ass'. Een stevig staaltje trance van de bovenste plank. We eindigen de tweede schijf met Orjan Nilsen's 'Violetta' en Lange zijn eigen remake van 'Hold That Sucker Down'

Lange is in topvorm!
Wat een mixcompilatie! Lange heeft uitstekend werk geleverd met de nieuwste telg in Trance Nation reeks. Beide mixen zijn goed opgebouwd en vervelen geen moment. Ik kan maar één ding te zeggen: 'Ren naar de winkel en koop dit album!'

Score: 95/100

twitter.com/djlange

1. Yahel & Liya - I Dive
  2. Passenger 75 - Contact
  3. Kyau & Albert With Stoneface & Terminal - We Own The Night
  4. Lange - Our Brief Time In The Sun
  5. Cosmic Gate Feat. Myon & Shane 54 And Aruna - All Around You (Alexander Popov Remix)
  6. Super8 & Tab - The Way You Want
  7. Rank 1 - Floorlifter
  8. Arty - Believe In Me (Instrumental Mix)
  9. Lange Feat. Stine Grove - Crossroads (Estiva Remix)
  10. Andy Moor & Betsie Larkin - Love Again (Andrew Rayel Remix)
  11. Lange Feat. Hysteria! - Unfamilar Truth
  12. Bobina & Betsie Larkin - No Substitute For You (Andy Duguid Remix)
  13. Tomas Heredia - Alchemist
  14. Lange - Destination Anywhere
  15. Rikkaz - The Great Migration
  16. Planet Perfecto Knights Vs Craig Connelly - Absolute ResuRection (Lange Mashup)
  17. Lange Feat. The Morrighan - Follow Me (2013 Rework)
CD 2
  1. Alexx Rave - Man Who'll Save The Earth
  2. Tangle & Matuesz - Omega
  3. Lele Troniq Feat. Simona Barbieri - Sirio
  4. Ilan Bluestone & Jerome Isma- Ae - Under My Skin
  5. Mark Eteson - Aventus
  6. Stephen Kirkwood - Mars One
  7. Alex Larichev Feat. Invi Tado - Leave Me Behind
  8. Heatbeat - #BOOM
  9. Ferry Corsten - F The Bull$h1t
  10. Cosmic Gate - Storm Chaser (Extended Mix)
  11. Rex Mundi - Seek & Destroy
  12. Lange Presents LNG - Harmony Will Kick You In The Ass (Chris Schweizer Remix)
  13. Daniel Kandi & Jack Rowan - Arigatou
  14. Shogun Vs Ana Criado & Ronski Speed - Supernova Afterglow (Saf Mashup - Lange Edit)
  15. Orjan Nilsen - Violetta
  16. Stuart Mclellan - Downtime
  17. Lange - Hold That Sucker Down

Jep, dit was een sterk album. 95/100 sterk overdreven, ik heb nog geen enkele 90+ gehoord dit jaar, maar het is zeker 1 van de betere trance albums dit jaar. Niet dat daar nog veel voor nodig helaas :(
Binnen mijn referentiekader is die 95 zeker waard! Zonder twijfel het beste album wat ik de afgelopen 2 jaar gehoord heb!
Ik vind het een dikke 9! Heerlijk!