Exium - A Sensible Alternative To Emotion

Genre: ambient, dub, techno
Zoals je misschien in het voorafgaande interview hier op Partyflock hebt kunnen lezen gaan Valentín Corujo en Héctor Sandoval alweer wat jaartjes mee. Na hun eerste album in 2011 (wat grote ogen gooide bij de gelouterde namen in de technoscene) besloten de muchachos op, zoals de titel al doet vermoeden: A Sensible Alternative To Emotion een nieuwe weg in te slaan en de dansbare techhouse te verruilen voor de diepere dub techno.

La Música

'Dronid' is de eerste track van dit tien gangen tellende tapasdiner en is een lekker aperitief voor het wat stevigere werk. Een echte luistertrack waarvan we er gedurende het album nog een paar tegenkomen, gave producties maar weinig nut voor op de dansvloer. De eerste vertrouwde steady techno beats vinden we bij 'Massless Particle' waar we de vertrouwde Exium sound horen. Ook 'Absolute Magnitude' mag op de bekende treinrails door de Spaanse bergen denderen en is de hardste track van het album.
'Parallel Computing' (wát een sfeer!) en 'Dagma' (een fabriek is er niets bij) zijn ook weer luistertracks maar ditmaal met wat meer ritmische elementen zodat de gewaagde toreador zich in de arena kan wagen aan wat danspassen.
'Biosh' en 'Cimmerian Trail' neigen een beetje naar de minimal kant, wat niet vervelend is voor de afwisseling. Subtiele belletjes bepalen het ritme en het zal dan ook geen verrassing zijn dat, samen met de technotracks dit de meest gedraaide tracks van het album zijn.
'Novakron' mag zich het meest gewaagde gerechtje noemen, want het combineert alles van dit album tot een cocktail van stijlen. Sfeer, ritme, dansbare beats en een opbouw waar je U tegen zegt. 'Nucleoid' sluit als échte technotrack de rij en maakt de weg vrij voor het spacende slot: 'The 12th Planet', welke garant staat voor een losgaande dansvloer.

Conclusión

Dat het tweede album van Exium even wennen zal zijn, had je misschien al in de gaten. Met een handje vol luistertracks besloten de heren zich van hun meest creatieve kant te laten zien en dieper in te gaan op hun visie van techno.Toch wordt ook de dansliefhebber niet teleurgesteld want met zes van de tien tracks kun je niet stil blijven staan. Het land mag dan in een financiele crisis verkeren, de Spaanse technoscene staat als een huis.

1. Dronid
  2. Massless Particle
  3. Parallel Computing