Hardsoul - Hardsoul

door , gepubliceerd op , waardering: 93/100
Hardsoul - Hardsoul
4 augustus 2013
Genre: house
Greg en Rogier van Bueren, wie kent ze niet? Zowel samen als solo goed voor de nodige succesvolle producties en ze zijn beiden al ongeveer 15 jaar actief in de dancescene. En dan komen ze nu eindelijk met debuutalbum. Op dit album vinden we onder andere samenwerkingen met Ben Saunders, Berget Lewis en saxofoniste Candy Dulfer.

Verwacht geen pompende beats en hard gekraak op dit album, maar echte soulvolle funky (deep)house. We horen dat meteen op de eerste plaat genaamd 'Burn', waar de heren vocale ondersteuning krijgen van Ben Saunders en Patt Riley. Funky met een diep karakter samen met de vocalen, het past allemaal precies. Het daaropvolgende 'Song 4 Unity' gaat op een zelfde manier door, maar ditmaal met Berget Lewis die vocaal zeker haar mannetje staat. Ook Franky Rizardo vond dit en heeft deze plaat (in de Roul & Doors remix) opgepakt voor zijn Bloomingdale compilatie van dit jaar. De derde plaat van dit album gaat iets dieper dan zijn voorganger, maar klinkt minstens net zo lekker. 'Communication Breakdown' is een samenwerking met Sergio Flores en Mavis Acquah. Laatstgenoemde is geen onbekende voor de house liefhebbers, want Mavis is ook terug te vinden op platen van Gregor Salto.

Terug naar funkyness met 'Ride Of Life'. Wederom een topplaat. Het lijkt erop alsof Hardsoul geen slechte platen kan maken… Track vijf van dit album genaamd 'Absolute' hebben Roog en Greg gemaakt samen met D-Train en het resultaat mag er zeker zijn. Een ware zomerse plaat, passend bij een lekkere cocktail en een hangmat. Het nummer 'Sacrifice' brengt ons even terug naar 1985. In deze plaat zit een sample verwerkt van 'Shout' van Tears For Fears. Ook deze remake is perfect uitgevoerd en de vocalen van Forrest mogen er zeker zijn. Op 'Lust 4 Life' is het multitalent Candy Dulfer te horen, zowel zingend als op de saxofoon. Wederom een feest voor de oortjes.

'Burning Like The Sun' is een wat langzamere plaat, die Hardsoul heeft gemaakt met Rasmus Faber. Je zou het chill house kunnen noemen, want het is een mooie track voor een zwoele zomeravond. Nog een plaat die afwijkt van de Hardsoul standaard is 'Bon Air' waar de Amerikaanse Katie Costello haar vocalen kwaliteiten ten gehore brengt. Als we dan toch nog een favoriet moeten aanwijzen, dan is deze plaat zeker mijn absolute favoriet. We sluiten dit bazenalbum lekker uptempo af met 'No Man.'

Wat valt er nog te zeggen? Hardsoul heeft een bazenalbum afgeleverd, zonder twijfel. De muziek van Hardsoul zal natuurlijk niet bij iedereen in de smaak vallen. Dat was geloof ik iets met smaak en twisten? Bij een bazenalbum hoort natuurlijk een bazenscore.

Score: 93/100

1. Hardsoul feat. Ben Saunders & Patt Riley – Burn
  2. Hardsoul feat. Berget Lewis - Song 4 Unity
  3. Hardsoul & Sergio Flores feat. Mavis Acquah - Communication Breakdown
  4. Hardsoul feat. Chappell - Ride of Life - (Album Mix)
  5. Hardsoul feat. D-train - Absolute
  6. Hardsoul feat. Forrest - Sacrifice
  7. Hardsoul feat. Candy Dulfer - Lust 4 Life - (Album Mix)
  8. Hardsoul & Rasmus Faber feat. Melo – Burning like the Sun
  9. Hardsoul feat. Katie Costello – Bon Air
  10. Hardsoul feat. Shaun Escoffery – No Man

Ik mis met node 'Back Together' maar ach, een nummer van die kwaliteit past eigenlijk toch niet binnen dit albumpje. Tevens vind ik dat je dit niet mag aanduiden als " soulvolle funky (deep)house", het te pompend voor soulful, te weinig gevoelig voor funky en te weinig diep voor deephouse. Ik denk dat dit de definitie van pophouse mag zijn.