Siriusmo - Enthousiast

Siriusmo - Enthousiast
2 augustus 2013
ArtiestSiriusmo
Drie jaar na zijn debuutalbum komt de Berlijnse Siriusmo met 'Enthusiast'. Een verzameling electro in de breedste zin van het woord. We openen met 'Doctor Break'. Een vrolijke track, met een aanstekelijk oldschool casio-deuntje. 'Congratulator' heeft een latin/disco beat. De bass is funky, zo ook de gitaar en de keys. 'Traenen aus Bier' is een wat experimentelere track. Een dubstep beat met zingende synthstabs eroverheen. Hier tussendoor veel achtergrondgeluiden die het toch tot een geheel maken. Titeltrack 'Enthusiast' doet zijn naam eer aan. De beat neigt naar drum&bass en na een vrij rustige intro barst de energie los. De vele akkoorden volgen elkaar in synthloops en -melodieën. 'Cornerboy' is een lekkere urban electrotrack, met raps van Ramon Geike oftewel MC Ramon. Vette beat en hiphopleads geven hierbij een heerlijke swing. 'Plastic Hips' bevat eveneens de vocalen van MC Ramon. Een track die goed rockt met zagende leads, snerpende synths en raspende geluiden.

In 'Itchy' wordt het tempo wat opgevoerd. Een breakbeat plaat met snelle pulse loops samen met een springende bass deinzen onder relaxte synthchords. We gaan op een techhouse beat verder in 'Stinky Wig'. Een afwisselende track met veel breaks. Wat constant blijft, is de pianoloop, welke het hele nummer doorspeelt. Hier en daar gedubbeld met een orgel. Even een cooldown in 'Liu'. Een heerlijk jazzy beat met langgerekte keychords, chille bass en mooie rhodes melodie. Een track om even helemaal bij weg te dromen. In 'Rantanplant' gaan de voetjes weer van de vloer. Een ragga beat en percussie swingen de pan uit. De bass heeft een toffe melodie, die elke keer in ander sound effect voorbij komt. Dub chords maken het af. Een paar korte breaks zorgen voor de afwisseling. 'Wattislosmitmir' heeft grappige vocalen. De beat is minimaal, net als de bass. Af en toe wat synthstabs en bijgeluiden zorgen voor de muzikale opvulling. In 'Petit Cochon' stappen we in een vette latin/club sfeer. Strakke beat, percussie met vrolijke bass knallen onder de sexy vrouwelijke, Franse vocalen. De een na laatste track, 'Leftovers' bevat de eerste helft enkel spherische sounds. De beat die bijvalt bestaat uit enkel een hat en heel zachte kick, toch zit er swing in. Een aparte track die zowel een ambient- als ook een jazzy sfeer heeft. De afsluiter van het album is eigenlijk een bonustrack, 'Alci'. Een bonte verzameling electrosounds, die je zo in een van de eerste Nintendo games had kunnen plaatsen. Geinig, maar misschien net iets teveel van het goede.

Siriusmo heeft met 'Enthusiast' een erg afwisselend album afgeleverd. Misschien af en toe wat teveel toeters en bellen, maar zeker origineel en creatief. We horen hier en daar wat techno-, disco- en jazzinvloeden, maar qua stijl is er soms moeilijk een stempel op te plakken. Puur Siriusmo is voor de 'echte' muziekliefhebbers een ware traktatie.

Score: 77/100

1. Doctor Break
  2. Congratulator