YouAND:THEMACHINES - Behind

YouAND:THEMACHINES - Behind
22 juli 2013
ArtiestyouANDme
Martin Müller is een Duitser die nog vrij nieuw is in het producersvak. Hij draait al verscheidene jaren mee, maar de afgelopen tien jaar wist hij nog niet bepaald een uitgebreid gamma aan tracks te releasen. Hij is ook wel bekend van het duo youANDme, maar voor 'Behind' koos hij voor het alter ego youAND:THEMACHINES. Zijn stijl is wel enorm gevarieerd. Hij staat garant voor dub, techno, deephouse, ambient en downtempo en dat is ook exact wat teruggevonden kan worden op zijn nieuwe album 'Behind.'

"Entrance" is al een mooie voorbode voor wat betreft de ambient en downtempo, ook al is het slechts een korte intro. Het echte werk begint pas bij "Perception", een gevoelig deephouse nummer dat in zekere zin ook de trend zet voor de rest van het album. 'Behind' telt dertien tracks, waarvan niet alleen de stijlen uit elkaar lopen, maar ook de lengte van de tracks is op zijn minst uitzonderlijk te noemen. "Perception", dat naarmate je het meer beluistert steeds beter begint te klinken, is van de standaard lengte. Maar er zitten ook enkele echt korte stukken tussen buiten de eerder genoemde intro. "Sansula" is een van die kortere tracks en het vormt ook een zijsprongetje van de deephouse. Downtempo kent vaak langere tracks, maar Martin Müller houdt het bij een goeie twee minuten. En soms moet dat ook niet meer zijn om een steengoede track te creëren. "Noise Room" gaat dan op zijn beurt weer een geheel andere richting uit. Dit korte stukje is eerder een kleine intermezzo met als het ware industriële horrorgeluiden, terwijl het bijna letterlijk gewoon een noise room is.

"Drift" borduurt mooi verder op de weg die "Perception" is ingeslagen. Het gaat zelfs nog net dat tikkeltje dieper en straalt pure kwaliteit uit. De samenwerking met Bajka voor dit nummer mag zeker een succes genoemd worden. Mogelijk is de vertelstem een pluspunt, waar dit in andere tracks vaak storend werkt. Het gaat hem ook niet zozeer om de inhoud van de tekst, maar eerder om het gevoel dat de track als een geheel teweegbrengt. Ambient en downtempo mogen dan wel een beetje een signature zijn van de Berlijnse producer. Het deephouse/techno gebeuren is waar hij pas echt sterk in is. Dat is ook duidelijk bij "Domain Specific". Het vormt een leuk samenvloeisel tussen beide stijlen waar net iets meer de nadruk op techno ligt, met de kick van pure deephouse. Het is niet meteen het allerbeste nummer van het album, maar het klinkt best wel aangenaam en vernieuwend.

Na een niet zo geslaagd "Desire" begint een enorm leuke eindspurt naar de climax van het album. "Beyond" is deephouse van de bovenste plank en de volle tien minuten spreken van begin tot einde aan. Ook "Sway" mag gerust een echte klapper genoemd worden. Martin Müller koos in dit geval voor pianoriedeltjes en laat ons wel wezen... dat werkt nog steeds uitermate goed. De sound die deze sample met zich meebrengt werkt enorm nostalgisch en sluit zeer nauw aan bij de Duitse underground scène zoals velen ervan dromen of er met weemoed aan terugdenken. En dat hoge niveau wordt simpelweg aangehouden tot het einde.

YouAND:THEMACHINES heeft met 'Behind' een pareltje uitgebracht. Het is niet de beloofde dub, ambient of downtempo die het album maken en in zekere zin ook niet het techno aspect, maar vooral de deephouse. Martin beheerst die stijl alsof hij er gewoon mee geboren is en 'Behind' heeft al veel wenkbrauwen doen fronsen bij onze oosterburen. Iedereen wacht al vol spanning af wat hij nog allemaal ten berde gaat brengen. En eerlijk gezegd horen wij er na het beluisteren van dit klasse stukje ook bij.

1. Entrance
  2. Perception feat. Brothers' Vibe
  3. Drift feat. Bajka