Benjamin Damage - Heliosphere

Benjamin Damage - Heliosphere
4 mei 2013
Genre: ambient, dub, techno
Benjamin Damage, ook bekend als Benjamin O'Shea is, is een Brit die wisselend in Groot-Brittannië of Berlijn woonachtig is. Begin 2012 heeft hij samen met Doc Daneeka het goed ontvangen debuutalbum 'They!Live' uitgebracht op het label 50 Weapons van Modeselektor. Op dit album is een mengelmoes van dub, techno en ambient te bewonderen. Eén van Benjamin Damage's meest recente wapenfeiten is het solo album 'Heliosphere' waarop hij nog meer (dan op 'They!Live') de experimentele hoek op gaat.

Benjamin Damage trapt zijn album af zoals menig techno producer ook doet, namelijk op vrij ingetogen wijze. De openingstrack "Laika" klinkt lekker zweverig en schiet nergens uit de bocht. In de hierop volgende track "010X" is een bijzonder pakkend oldschool piano rifje te bewonderen. Dit zorgt ervoor dat deze productie ook echt blijft hangen. Diverse oldschool invloeden zijn ook te horen in het prettig wegluisterende, maar het verder niet zo bijzondere"Delirium Tremens".

Een echt 'pauze' plaatje is het lekker luchtige "Together", welke overduidelijk geproduceerd is om een break te creëren op dit album. Na het vrij duistere "Spirals" komt Benjamin Damage met nog een bijzonder prettig wegluisterende productie in de vorm van "End Days". Deze downtempo productie roept het welbekende zondag laidback gevoel op. Met "Swarm" tovert Benjamin Damage een echte dansvloertrack te voorschijn. Deze track zal niet lang blijven hangen, maar nodigt wel uit om de voetjes flink van de vloer te laten gaan. "Heliopause" is een degelijke afsluitende track van dit album en valt binnen het ambient genre.

Benjamin Damage levert met 'Heliosphere' een degelijk album af. De cd kent weinig echte topproducties, maar als geheel luistert het album soepel weg. De meest opvallende track is "010X", een productie die ongetwijfeld door diverse techno dj's omarmt is, of nog zal worden.

1. Benjamin Damage – Laika
  2. Benjamin Damage – 010X
  3. Benjamin Damage – Delirium Tremens