Bedrock Underground Sound Of Miami Series 2 (Unmixed / Mixed by Stelios Vassiloudis)

24 april 2013
OrganisatieBedrock Records Site
ArtiestStelios Vassiloudis Site
LabelsAstral Music
Bedrock Records
Het onofficiële startschot van het nieuwe club- en festivalseizoen, de 'Music Conference' in het altijd zonnige Miami, ligt nu een maand achter ons. Rond deze periode verschijnt de ene na de andere 'Miami' compilatie totdat de clubs op het magische witte eiland open gaan en de dancewereld zich vol op het nieuwe 'Ibiza' seizoen stort. Het roemruchte progressive en techhouse label van de Engelse John Digweed brengt ter ere van het begin van het clubseizoen een nieuwe verzameling aan exclusieve en door John Digweed zelf geselecteerde tracks afkomstig uit de goedbewaakte Bedrock Records koelkast. Met dit jaar als bonus de door de Griekse Stelios Vassiloudis in elkaar gedraaide mix van deze selectie. Partyflock bespreekt de cd-release, bestaande uit twee disks.

Bedrock is er klaar voor

Vanzelfsprekend zijn de sounds afkomstig uit Digweed's stal meer gericht op de underground stroming der house. Denk dus aan kwalitatieve progressive en tech house dat zeer geschikt is om gedraaid te worden in de betere intiemere settings. Disk één bestaat uit een elftal ongemixte, volledige dj-vriendelijke tracks terwijl disk twee ongeveer dezelfde inhoud heeft. Alleen hier heeft Stelios Vassiloudis een prima en verzorgde mix van weten te maken. De focus van deze recensie ligt dan ook grotendeels hierop.

Bij een tracklist bestaande uit namen als Guy J, Robert Babicz, Pig & Dan, Marco Bailey en Stelios Vassiloudis zelf mag je een uiterst aangename progressive trip verwachten. De verdiepende 'oerwoud' progressive in Guy J's 'Twenty 11' geeft de mix een licht zweverige start die opgaat in een iets sterkere techy progressive sfeer bij de twee platen van Eagles & Butterflies. Jammer is het dat 'Sphinx', een opzuigende plaat met latin invloeden, niet tussen de losse tracks op cd 1 staat. Echt genieten wordt het bij de altijd hypnotische sound van Robert Babicz, 'It Just So Happens' is lekker ritmisch en mag daarmee de zoveelste sterke productie van de geniale Duitser heten. De Spaanse invloeden komen weer terug bij een wederom groovy en venijnige techhouse bom ('The Sudden Rush') van het duo Pig & Dan, terwijl Elio Riso met zijn 'Default On Your Mind' een paar nummers later opwekkende en prikkelende progressive inbrengt. Tussendoor gooit Stelios er met zijn eigen 'Disambiguation' de meest excentrieke plaat in. De sterkste productie komt van de hand van de Ierse Ian Donovan. Zijn 'Crimson Flame' is zo'n benauwde, opzuigende progressive plaat die met een diepe synths toewerkt naar een finale die ieder clubpubliek in hogere sferen zal brengen. Een spacy en vlotte 'Simplicity' van Rob Hes houdt de boel hierna in die hogere luchtlaag, maar de sterk ritmische Marco Bailey en Filterheadz remix van Edu Yattah's 'Helesponto' duwt je dieper in die roes. Zo diep dat je na The Japanese Popstars – Ramp deze aangename en opbouwende progressive trip opnieuw wilt beleven.

Bedrock Underground Series 2

Deze Underground Series 2 uit de gloednieuwe Miami selectie van Digweed's Bedrock label heeft niet alleen een elftal aan kwalitatieve en exclusieve tunes, de selectie mix die groeibriljant van het label Stelios Vassiloudis heeft opgenomen is ook van hoog niveau. De veelal progressive tracks met hier en daar vleugjes tech house op cd één zijn allemaal in vol ornaat te beluisteren/draaien, (bijna al) diezelfde nummers zijn op cd twéé in een prima volgorde aan elkaar geregen. Kortom, Bedrock en Stelios Vassiloudis bewijzen met deze dubbelaar opnieuw klaar te zijn voor een nieuw clubseizoen vol kwalitatieve club progressive.

score: 85/100

Unmixed
  1. Guy J - Twenty 11