door , gepubliceerd op , waardering: 81/100
Negative A - Grand Theft Audio
2 april 2013
ArtiestNegative A
LabelsAstral Music
Negative Audio
It's the year 2009; "Modern Music is Destroying our Youth" has done some serious damage and devoured a whole generation full of delicate and innocent souls! Gelukkig voor ons liet Angelo Goede zich niet weerhouden om op dezelfde weg door te gaan. Na 4 jaar relatieve stilte is Negative A terug,... en hoe!
Hij heeft absoluut niet stil gezeten natuurlijk. Na het enorme succes van MMiDoY werd zijn rauwe, harde stijl door een nog grotere groep liefhebbers opgepikt. Bookingen in binnen- en buitenland volgden elkaar in rap tempo op. En dan tussendoor ook nog eens de tijd vinden om, alleen of samen met zijn maatje Couterfeit, ons te blijven voorzien van nieuw materiaal. Na een jarenlange samenwerking met het Dark Negative Antisocial label richtte hij halverwege 2011 zijn eigen label 'Negative Audio' op, waarop tot nu toe 9 EP's zijn verschenen van Counterfeit, J-Roon & Kosmix en the man himself. Het laatste jaar werden we al regelmatig verrast met nieuwe tracks en nu is er dan het eerste album op Negative Audio.

Grand Theft Audio staat vol met nieuw materiaal en enkele reeds eerder uitgebrachte tracks waaronder "Freebase", "Meditation" en "Raw Dogs" allen afkomstig van de NEGA003-EP. Daarnaast vinden we ook "Spiteful" (2x incl Lowroller Remix) terug. Angelo begint zijn cd met een kort intro. Een soort filosofische ode aan muziek begeleid door een rustige breakbeat. Bijna spiritueel en natuurlijk van korte duur, aangezien hij hierna gelijk los gaat zoals we gewend zijn van hem. "Take Shots at Criticism" is een track die in het begin vooral leunt op een vervormde, ruimtelijke klinkende, oscillerende string, waarna er later meer en meer schrapende synths en metallic gekras naar voren komen. Wel een hele vette combi. Dat 'schrapende' zullen we deze cd nog veel vaker tegenkomen. 'T is zo'n beetje zijn handelsmerk en karakteristiek voor de sound van Negative A. Na de opruiende teksten in "Spiteful" komen we bij een track "Roots Boots & Prostitutes" genaamd, met een vrolijke rastafari melodie/vocaal naast de zware industriële bassline en percussie. Een bizar contrast. Op 5 staat de eerste samenwerking met Lowroller, "The Fallen". De track bevat meer gebroken, gefragmenteerde beats en klinkt wat minder rauw dan de voorgaande 3 nummers. Laat je echter niet misleiden, het blijft een ware 'wall of sound' waarmee je geconfronteerd wordt, alleen met meer drum& bass invloeden. Gelijk daarna de 2e samenwerking "Devilish Rebels" op deze cd, nu met Counterfeit, gevolgd door het al bekendere "Freebase" met de raps van Ice T. "The Rawkus" zou wel eens op de volgende EP kunnen staan samen met "Negative Space". Beide tracks worden momenteel door diverse dj's gebruikt in hun mixen en zijn reeds terug te vinden op compilaties als 'HC4L 2013' en 'MOH – Torment of Triton'. Ook "The Suffering" zal hoge ogen gaan gooien, vooral de onheilspellende break in het midden van de track, waarvan weer verder uitgebouwd wordt met snerpende synths, maakt indruk. Deze track is ook ietsje langzamer dan de voorgaande nummers. Sloop je versterker, draai je knoppen maximaal uit en zet het volume tot ver in het rood. Dat idee krijg je bij de eerste tonen van "Meditation". Wederom een plaat met een waanzinnige reggae-sample. Deze is natuurlijk al grijs gedraaid maar dat mag de pret niet drukken. "Hellfire" begint al met snelle percussie in de opbouw waarna de bassdrum er langzaam bijkomt en uiteindelijk er vol in kickt. De bijgeluiden in deze track geven een sfeer, waarbij je jezelf denkt terug te vinden in een post-apocalyptische wereld zoals in films als "Book of Eli" en "Terminator Salvation", donker en naargeestig.
De baseline van "Negative Space" doet een beetje denken aan een frenchcore beat dankzij de subtiele percussie op de achtergrond. De halverwege de track opkomende donkere synthesizer geeft deze track een herkenbare warme sound mee waarna de slijptolsynths er nog harder uit springen. Pure agressie uit je cd-speler. Dat geldt ook voor de Lowroller remix van "Spiteful". Deze versie is iets langzamer en doorspekt met rollende bassen, breakbeats en vette woofersounds. Een mooie aanvulling. Een ware verrassing op nummer 14. "Offspring of the Mainstream" begint met redelijk heldere percussie voordat Angelo zijn trukendoos weer open trekt. En na zo'n 2 minuten klinken er bijna harmonische strings tussen het geratel door alsof we heel even in een sprookje beland zijn. Heel even maar want daarna dendert ook deze goederentrein weer door tot hij eindigt met een oldskool hiphopbeat. Jammer dat daar niet meer mee gedaan is. Remixen deze plaat!!! Wat nog het meest bij blijft van Raw Dogs" is de subtiele string die bijna het hele nummer ver op de achtergrond aanwezig is als tegenhanger van al het rauwe gebeuk. Ook de laatste track gaat vol los. "Bring you down"doet denken aan de hyper actieve stijl van The DJ Producer en heeft hier en daar ook wat geluiden (1m30 & 4m00) in zich die niet zouden misstaan in een plaat van D-Passion. Geweldige sound.

Grand Theft Audio is een heerlijke uptempo cd geworden. Niks subtiels op een aantal kleine momentjes na. Vooral flink snoeien en gas geven. Hopelijk is er een dj/artiest die "Offspring of the Mainstream" nog eens wil remixen en dan volledig los gaat met de hiphopbeat aan het einde van de track. Na alle distortion en ruis kunnen we concluderen dat Negative A wederom een cd heeft afgeleverd die staat als een huis. Hard, compromisloos, agressief en opruiend. Helaas daardoor alleen niet volledig gevarieerd.

Score: 81/100

1. Grand Theft Audio (Intro)
  2. Take Shots at Criticism