Future Disco Vol. 6 - Night Moves

Future Disco Vol. 6 - Night Moves
27 maart 2013
ArtiestSean Brosnan
Sinds 2009 worden er vanuit de Needwant Recordings stal de nodige knalplaten afgevuurd op de danceliefhebbers over de hele wereld. Vooral de serie 'Future Disco' weet al sinds de start van het label de voetjes van de vloer te krijgen. Inmiddels zijn er ook al gelijknamige feesten, die onder andere in Club Air in Nederland worden georganiseerd. Zoals de naam al doet vermoeden krijg je hier als luisteraar een moderne versie van disco te horen. Al lijkt het in werkelijkheid misschien wat meer op een mengelmoesje van (deep)house en disco. Inmiddels is deze serie alweer toe aan het zesde deel; 'Future Disco Vol. 6 - Night Moves'. Zoals gebruikelijk bij deze reeks is labelbaas Sean Brosnan verantwoordelijk voor de platenkeuze en het mixwerk.

Nachtelijke beweging
Sean Brosnan begon het label Needwant Recordings in 2009. De focus lag op house muziek, met hier en daar wat vleugjes uit oudere muziekstromingen. Zo schurkt de 'Future Disco' reeks tegen de disco aan, al voert housemuziek wel de boventoon op dit compilatiealbum. Deze nachtelijke gymles opent met ''Not That Kind Of Girl'', een prima track afkomstig van de Engelsman Miguel Campbell. Dit nummer, afkomstig van Campbell's album 'Back In Flight School', bevat fijne vocalen en aanstekelijke beats. Hierna swingt de mix vrolijk verder, met lekkere plaatjes als ''Loose Grip'' van Bonar Bradberry en ''Morning Confession'' van Lazaro Casanova. Het hoogtepunt in het eerste deel is ongetwijfeld ''True'', afkomstig van Monte. De Duitser heeft een ijzersterke deephouse plaat afgeleverd. Met zijn warme beats en relaxte synths zorgt hij automatisch voor wat beweging bij de luisteraar. Een ander nummer dat zeker wat extra aandacht verdient is ''A Brighter Light'', geproduceerd door A/Jus/Ted. De versie die we horen is speciaal bewerkt voor deze mix, waardoor het net wat meer swingt dan het origineel. Direct hierna horen we nog een opvallende plaat; ''Always Take Me Higher'' van het Engelse duo Groove Armada. Misschien een wat vreemde eend in de bijt, want de disco invloeden lijken plaats te hebben gemaakt voor serieuze beats. Al is dit natuurlijk wel weer een dijk van een plaat, van dit ervaren tweetal.

Ook Maceo Plex is een wat opvallende naam, maar deze Spanjaard zorgt wel weer voor wat vrolijke en swingende klanken in de mix. Zijn remix van Laura Jones' ''Love In Me'' mag er absoluut wezen, vooral de break mag gerust fantastisch genoemd worden. Sean Brosnan knalt er dan nog eventjes een aantal wat diepere platen tegenaan. Wat te denken van ''Sofitel'', van Francesca Lombardo. Een geweldige plaat die waarschijnlijk ergens vroeg in de morgen het beste tot uiting komt. Vooral vanwege het heerlijke samplegebruik en de relaxte sfeer. Vervolgens komen de disco invloeden weer wat duidelijker tot uiting. Vooral Crazy P weet met het aanstekelijke ''Heartbreaker'' te swingen als vanouds. De vocalen verdienen het stempel soulful, de vrolijke riedeltjes verblijden de luisteraar en de warme beats werken op de dansspieren. Kortom; een topper in zijn soort. Cosmic Kids (''Freight To My Soul'') en Satin Jackets(''Make Me Feel Good'') zorgen juist voor wat rustgevende tracks. Deze nummers voelen wat kalmer en zweveriger aan, maar de disco invloeden zijn nog veelvuldig te horen. Ook ''Vallefaret'' is een track die de luisteraar in extase brengt. De laatste plaat, ''Clair De Lune'', krijgt maarliefst zeven en een halve minuut de tijd. Een heerlijk slotakkoord afkomstig van Flight Facilities, met zeer sterke vocalen, zweverige synths en warme beats. Een prachtig einde van deze lekker mix.

Disco van de toekomst
'Future Disco Vol. 6 - Night Moves' is een heerlijk schijfje geworden. Sean Brosnan zorgt voor een mix die weet te boeien van het begin tot eind. Het is vooral mooi om te horen hoe de grenzen van het discogeluid worden opgezocht, waardoor de mix ook meer dan genoeg afwisseling bevat. De Brit heeft de plaatjes ook nog eens op prima wijze aan elkaar geregen, dus al met al is dit een erg lekker schijfje. De Engelsman laat in ieder geval een stijltje horen dat de laatste tijd flink aan populariteit wint, dus wie weet is dit wel het geluid dat we deze zomer op menig festival gaan horen.

1. Miguel Campbell – Not That Kind of Girl
  2. MotorCitySoul – Playground (Mario Basanov Vocal Remake)
  3. Bonar Bradberry - Loose Grip