Cocoon Recordings 'Acht' - Mixed by Chris Tietjen

door , gepubliceerd op , waardering: 78/100
5 maart 2013
OrganisatieCocoon Site
ArtiestChris Tietjen
LabelCocoon Recordings
Chris Tietjen werd "per ongeluk" ontdekt door Sven Väth, toen hij voor hem inviel tijdens een avond draaien op een feest in Ibiza. Hij was toen achttien jaar oud. In 2006 kwam Chris Tietjen bij Cocoon Bookings en in dat zelfde jaar ging hij op wereldtour met Sven Väth. Ook bracht hij zijn eerste mixcompilatie uit, simpelweg genaamd "Eins'. Sindsdien heeft hij op veel feesten gedraaid, ook met Sven Väth samen en gaf hij regelmatig een eigen party "Next generation" in Cocoonclub te Frankfurt. Na zijn eerste compilatie volgden er nog zes ( "Zwei", "Drei", etc.) en tussendoor maakte hij twee mixes met Reboot (2008) en Steve Bug (2010). Nu is er dus zijn achtste mixcompilatie, simpelweg 'Acht' genoemd, uitgebracht onder Cocoon Recordings.

We starten met 'Posay' van Sawlin, een lekkere diepe track met een minimal beat en zwevende sounds. In de aanloop naar de volgende track wordt de beat wat voller, maar in 'Everything Goes Green' van Daniel Stefanik is dat eigenlijk het enige wat je hoort, met een bass ver op de achtergrond, echt een minimal technotrack. Track drie, 'Modern Acapolypse' van Ilario Bolicante &Todd Bodine bevat meer melodie en heeft een techhouse sfeer. Ritmische synths en stabs op een gevarieerde beat. 'Voyage' van Andre Galuzzi & Dana Ruh is wat steviger qua beat. De sound gaat meer richting techno met wat clubhouse invloeden. Het heeft een relaxte bass en pakkende geluiden. In track vijf, 'Particle House' van Maetrik zet de beat nog wat aan en wordt ook het geluid voller. De vette techno vervolgd zijn weg. De samples in dit nummer zijn ook erg vet. De synthchords en een diepe bass maken het geheel compleet. 'Waffles' van Christian Burkhardt volgt en is wederom een lekkere track met een strakke beat en een dikke technosound. De bass is vrij droog, maar swingt behoorlijk, ook hierin weer vette samples. 'East of Eden' van Sian is de zevende track, welke een oldschool sound bevat, mede door de vocalen die erin verwerkt zijn. Ze worden vergezeld van rustige strings en bass op een lekkere techhouse beat.

Op plek nummer acht is er wederom een plaat van Daniel Stefanik te vinden, genaamd 'Rush'. Een deephouse/techhouse sound, strakke beat, diepe bass en swingende chords met hier en daar wat spooky vocals. Ook Maetrik vinden we nog een keer terug op de tracklist en dit keer met 'The Reason'. Een strakke technosound met vocalen die lekker zweven. Een vet snerende bass en een cowbell zijn de constante factoren, die de plaat interessant maken. De volgende track is 'Ana Bola' van Secret Cinema en Peter Horrevorts. Een technotrack met veel industriële geluiden, niets meer en niets minder. 'SQ18' van Mark Broom is een track met zware kicks en snares. Halverwege komt een rollende bass erbij en wordt de beat wat strakker. Daaropvolgend 'Iwato' van Ambivalent, wat een track vol synthstabs is die elkaar aanvullen onder begeleiding van een eenvoudige bassline. Na een korte break halverwege komen er meer sounds bij en wordt de beat wat dikker. We naderen het einde van deze mixcompilatie en komen uit bij nummer dertien, namelijk Doomwork's 'Independence'. Een opzwepende beat met een technobass en vage samples tussendoor. De volgende is 'Active' van Markus Fix en Chris Tietjen zelf. Dit is er eentje die lekker doorbeukt met een zware kick met lekkere percussie onder een pianoloop. De een na laatste track is er weer een van Daniel Stefanik. 'Keep On' bevat mooie vocalen van Cassy op een relaxte beat met hier en daar wat zwevende strings. De afsluiter is van Chris Tietjen himself samen met Ricardo Villalobos, genaamd 'TV Watching'. Een volle beat met percussie en strings onder een gitaar riedel en wat pianostabs. Halverwege ontvalt de beat en naderen we het einde op alleen de gitaar en pianosounds. Oftewel een rustige afsluiter.

Concluderend is dit een mix vol heerlijke techno/techhouse tracks. Zowel geschikt voor een rustig avondje thuis op de bank als in de clubs, zonder ook maar één saai moment.

soundcloud.com/#chris-tietjen

1. Sawlin - Posay