The History of House presents... Dimitri
door SnuggLe, gepubliceerd op

Artiest | Dimitri |
Genre: classics, club, groove, house, tech house
house
house
Housemuziek heeft inmiddels een lange history. Talloze cd’s zijn dan ook uitgebracht om ‘het gevoel van vroeger’ terug te brengen. Zo ook ‘The History of House’; back 2 the roots met Dimitri, op deze cd zonder cliche-classics....!
DJ Dimitri (oftewel Dimitri Kneppers, bouwjaar 1967) is momenteel bezig met zijn debuutalbum. “Met zijn debuutalbum?” zul je je afvragen. Ja, Dimitri draait al wat jaren mee en is niet meer één van de jongsten, maar wel één van de pioniers van de Nederlandse housescene. Naast zijn drukke DJ-leven en het fabriceren van dit debuutalbum heeft hij nog tijd gezien om in opdracht van Sony het eerste deel van ‘The History of House’ aan elkaar te mixen. Geen cd met cliché-classics, maar juweeltjes uit de plantentassen van Dimitri.
Wat is nou de geschiedenis van de house? Heel in het kort (zeker ook niet volledig): house ontstond in eind jaren tachtig als een reactie op de disco-muziek. De reden dat "House" ontstond had twee oorzaken. Ten eerste was Disco van oorsprong zwarte muziek, afkomstig uit de Funk en Soul, populair in het undergroundcircuit bij het voornamelijk homoseksuele publiek. Disco groeide uit tot een mainstream heteroseksuele blanke cultuur en verloor daardoor in grote mate de verbondenheid met zijn oorsprong. Het tweede "probleem" met Disco was dat er na 1980 gewoon nauwelijks nog nieuw materiaal uitkwam. De commerciële platenmaatschappijen en producers waren na de verkondigde Disco Sucks-periode snel overgestapt op andere alternatieven of werden failliet verklaard. Een aantal DJ’s, waaronder oppergoeroe aller DJ’s Franky Knuckles, begon met iets nieuws; house was geboren. Wil je meer lezen over de geschiedenis van de housemuziek? Kijk dan eens hier!.
De CD:
“Don't be a prisoner of your own style” is een gevleugelde uitspraak van Dimitri geworden. De cd, die zeventien tracks bevat, is een elkaar gemixte trip van nummer uit de jaren ’89 tot en met ’95 allemaal in de herkenbare Dimitri-stijl. Nummers uit de tijdevan de Roxy en de iT, de tijd toen house nog house was en er niet tig vertakkingen waren. Dimitri, niet te verwarren met een andere house-goeroe Dimitri from Paris die zoals de naam al zegt uit Parijs afkomstig is, heeft zich in die tijd ontwikkeld tot wat hij nu is. Op de bij de cd inbegrepen DVD wordt dit verhaal uitstekend uit de doeken gedaan. Dimitri vertelt hierbij over zijn begintijd in de RoXY, toen hij als vervanging van Eddy de Clerq als eerste een vrijdagavond mocht draaien. Ook komt 100 % Isis aan het woord, die zegt dat ze zonder Dimitri nooit dj zou zijn geworden. Lovende woorden alom.
De cd begint met het zweverige ‘Deep Blue Night’ van de 2 Guys en zet de trend voor de rest van de cd: easly-listening clubhouse. Geen cliche-tracks, geen moeilijke platen, maar de heerlijke earlysound van de Roxy. De tracks zijn overigens redelijk kort aan elkaar gemixed, Dimitri laat de platen niet lang uitlopen. De Gorilla mix van Radical Rob’s ‘Monkeywah’ is het eerste hoogtepunt van de cd en zal vele oudgedienden een ‘Oh jah!’-gevoel bezorgen. Even later horen we het welbekende ‘Praise’ van Inner city, oftewel een produceralias van 55o. Het spreekt voor Dimitri dat hij niet kiest voor de standaard-classics, die op menig ander classic-verzamelaar te vinden zijn. Zo geen ‘Good Life’ of ‘Big Fun’ van Innercity, maar juist eens iets anders. Iets wat alleen de echte kenners (niet dat ik dat zelf ben!) bekend in de oren klinkt. Natuurlijk mag er op een dergelijke classic-cd die het gevoel van toen weer moet geven geen track ontbreken met de voor die tijd zo overduidelijke black-vocals. ‘Brighter Days’ geeft met haar vocalen, natuurlijk ingezongen door een grote negerin, een funkgevoel weer. De titel van de plaat past ook helemaal in de happy happy smiley sfeer. Geen negatieve emoties, geen harde snelle donkere beats met aggressie, maar house was vroeger niet meer dan love&happiness. Dat straalt de cd ook uit.
Hoogtepunt nummero duo is de remix van Carl Craig van Dave Angel’s ‘Airborne’. Nog zo’n ‘Oh Ja!’ plaat. De schreeuw-sample in deze plaat is nadien nog vele tientallen malen gebruikt in andere platen. Het nummer blijft en blijft maar opbouwen, en lijkt naar een climax toe te werken die er niet komt, of het moet ‘Rushed’ zijn van 69, een alias van nogmaals Carl Craig. De Detroit-invloeden zijn goed vertegenwoordigd op de cd.
Eén van de beste Nederlandse (techno?)-producties aller tijden komt op nummer twaalf van de cd. Op en top classic, niet uit menig platentas te slaan, vinden we daar het diepe ‘Format #1’ van Solid Sessions, waarbij Solid Sessions natuurlijk een alias is van Orlando Voorn. Hij staat hoog op de lijst van artiesten die in de toekomst waarschijnlijk ook een History of House cd in elkaar mag draaien. Na deze topper komt er na de overgangsplaat van Eric Nouhan het lekkere ‘ Viva House’ van Me & Jack. Dit is één van de platen die, voor de cd dan, wat nieuwer (of minder oud?) zijn; uit 1995. Toch past het nummer heerlijk in de flow die Dimitri neerzet. De flow wordt langzaamaan afgebroken door de laatste nummers, er wordt duidelijk afgebouwd. Met het ‘Sueno Latino’ van gelijknamige artiest ontwaak je dan ook heerlijk uit je droom. De droom waarin je je in 1989 waant als één van de housepioniers op de dansvloer van de Roxy. Vroeger, vroeger was alles beter...
Conclusie:
Conclusie is een aardige cd met (voor mij althans) onbekende tracks uit de begintijd van de house in Nederland. De cd bevat geen hapklare classics zoals een Energy Flash, een Charly of een Age of Love. Waarschijnlijk zal de cd zeker de wat oudere generatie houseliefhebbers aanspreken, de mensen van het eerste uur, die er in 1990 bij waren. But to know the future is to know where we are coming from, dus voor een ieder die wil weten hoe house nou house geworden is, is deze cd zeker de moeite waard. De vraag die overblijft is; who’s next? DJ Marcello schijnt deel twee van de serie te mogen mixen, maar andere namen die circuleren zijn Ronald Molendijk, Joost van Bellen en 100% Isis. We weten het niet, maar wachten wel met smart af....
Wat is nou de geschiedenis van de house? Heel in het kort (zeker ook niet volledig): house ontstond in eind jaren tachtig als een reactie op de disco-muziek. De reden dat "House" ontstond had twee oorzaken. Ten eerste was Disco van oorsprong zwarte muziek, afkomstig uit de Funk en Soul, populair in het undergroundcircuit bij het voornamelijk homoseksuele publiek. Disco groeide uit tot een mainstream heteroseksuele blanke cultuur en verloor daardoor in grote mate de verbondenheid met zijn oorsprong. Het tweede "probleem" met Disco was dat er na 1980 gewoon nauwelijks nog nieuw materiaal uitkwam. De commerciële platenmaatschappijen en producers waren na de verkondigde Disco Sucks-periode snel overgestapt op andere alternatieven of werden failliet verklaard. Een aantal DJ’s, waaronder oppergoeroe aller DJ’s Franky Knuckles, begon met iets nieuws; house was geboren. Wil je meer lezen over de geschiedenis van de housemuziek? Kijk dan eens hier!.
De CD:
“Don't be a prisoner of your own style” is een gevleugelde uitspraak van Dimitri geworden. De cd, die zeventien tracks bevat, is een elkaar gemixte trip van nummer uit de jaren ’89 tot en met ’95 allemaal in de herkenbare Dimitri-stijl. Nummers uit de tijdevan de Roxy en de iT, de tijd toen house nog house was en er niet tig vertakkingen waren. Dimitri, niet te verwarren met een andere house-goeroe Dimitri from Paris die zoals de naam al zegt uit Parijs afkomstig is, heeft zich in die tijd ontwikkeld tot wat hij nu is. Op de bij de cd inbegrepen DVD wordt dit verhaal uitstekend uit de doeken gedaan. Dimitri vertelt hierbij over zijn begintijd in de RoXY, toen hij als vervanging van Eddy de Clerq als eerste een vrijdagavond mocht draaien. Ook komt 100 % Isis aan het woord, die zegt dat ze zonder Dimitri nooit dj zou zijn geworden. Lovende woorden alom.
De cd begint met het zweverige ‘Deep Blue Night’ van de 2 Guys en zet de trend voor de rest van de cd: easly-listening clubhouse. Geen cliche-tracks, geen moeilijke platen, maar de heerlijke earlysound van de Roxy. De tracks zijn overigens redelijk kort aan elkaar gemixed, Dimitri laat de platen niet lang uitlopen. De Gorilla mix van Radical Rob’s ‘Monkeywah’ is het eerste hoogtepunt van de cd en zal vele oudgedienden een ‘Oh jah!’-gevoel bezorgen. Even later horen we het welbekende ‘Praise’ van Inner city, oftewel een produceralias van 55o. Het spreekt voor Dimitri dat hij niet kiest voor de standaard-classics, die op menig ander classic-verzamelaar te vinden zijn. Zo geen ‘Good Life’ of ‘Big Fun’ van Innercity, maar juist eens iets anders. Iets wat alleen de echte kenners (niet dat ik dat zelf ben!) bekend in de oren klinkt. Natuurlijk mag er op een dergelijke classic-cd die het gevoel van toen weer moet geven geen track ontbreken met de voor die tijd zo overduidelijke black-vocals. ‘Brighter Days’ geeft met haar vocalen, natuurlijk ingezongen door een grote negerin, een funkgevoel weer. De titel van de plaat past ook helemaal in de happy happy smiley sfeer. Geen negatieve emoties, geen harde snelle donkere beats met aggressie, maar house was vroeger niet meer dan love&happiness. Dat straalt de cd ook uit.
Hoogtepunt nummero duo is de remix van Carl Craig van Dave Angel’s ‘Airborne’. Nog zo’n ‘Oh Ja!’ plaat. De schreeuw-sample in deze plaat is nadien nog vele tientallen malen gebruikt in andere platen. Het nummer blijft en blijft maar opbouwen, en lijkt naar een climax toe te werken die er niet komt, of het moet ‘Rushed’ zijn van 69, een alias van nogmaals Carl Craig. De Detroit-invloeden zijn goed vertegenwoordigd op de cd.
Eén van de beste Nederlandse (techno?)-producties aller tijden komt op nummer twaalf van de cd. Op en top classic, niet uit menig platentas te slaan, vinden we daar het diepe ‘Format #1’ van Solid Sessions, waarbij Solid Sessions natuurlijk een alias is van Orlando Voorn. Hij staat hoog op de lijst van artiesten die in de toekomst waarschijnlijk ook een History of House cd in elkaar mag draaien. Na deze topper komt er na de overgangsplaat van Eric Nouhan het lekkere ‘ Viva House’ van Me & Jack. Dit is één van de platen die, voor de cd dan, wat nieuwer (of minder oud?) zijn; uit 1995. Toch past het nummer heerlijk in de flow die Dimitri neerzet. De flow wordt langzaamaan afgebroken door de laatste nummers, er wordt duidelijk afgebouwd. Met het ‘Sueno Latino’ van gelijknamige artiest ontwaak je dan ook heerlijk uit je droom. De droom waarin je je in 1989 waant als één van de housepioniers op de dansvloer van de Roxy. Vroeger, vroeger was alles beter...
Conclusie:
Conclusie is een aardige cd met (voor mij althans) onbekende tracks uit de begintijd van de house in Nederland. De cd bevat geen hapklare classics zoals een Energy Flash, een Charly of een Age of Love. Waarschijnlijk zal de cd zeker de wat oudere generatie houseliefhebbers aanspreken, de mensen van het eerste uur, die er in 1990 bij waren. But to know the future is to know where we are coming from, dus voor een ieder die wil weten hoe house nou house geworden is, is deze cd zeker de moeite waard. De vraag die overblijft is; who’s next? DJ Marcello schijnt deel twee van de serie te mogen mixen, maar andere namen die circuleren zijn Ronald Molendijk, Joost van Bellen en 100% Isis. We weten het niet, maar wachten wel met smart af....
Tracklist
- 2 GUYS - Deep Blue Night
- SLAM - I.B.O.
- PLAID - Scoobs of Columbia
- RADICAL ROB - Monkeywah (Gorilla mix)
- VIRGO FOUR - Take Me Higher
- AGUA RE - Holy Dance (Large Sound mix)
- INNER CITY - Praise (Mayday mix)
- CAJMERE - Brighter Days
- 69 - Poi Et Pas
- DAVE ANGEL - Airborne (Carl Craig's Drums Suck mix)
- 69 - Rushed
- FORMAT #1 - Solid Sessions
- ERIC NOUHAN - Technobility (Ganymedes mix)
- ME & JACK - Viva House
- PRE 4 - Plain Heaven
- WARP 69 - Natural High
- SUEŇO LATINO - Sueňo Latino (Illusion First mix)
66 opmerkingen
Uitspraak van The advisor op vrijdag 29 juli 2005 om 13:39:misschien een leuk weetje voor de liefhebber:
de man achter Innercity is kevin saunderson en draait dit jaar op dance valley,
De liefhebber wist dit natuurlijk al lang

Dit is kippenvel. House zoals het imo hoort te zijn. Dat mensen het niks vinden kan natuurlijk. Ieder zijn ding. Maar als je hier geen respect voor hebt, dan heb je ook geen respect voor house muziek. Duidelijk!?! 


Format 1 - Solid Sessions
Rhythim is Rhythim -The Beginning

laatste aanpassing door een beheerder
01. 2 GUYS – Deep Blue Night
02. SLAM – I.B.O.
03. PLAID – Scoobs of Columbia
04. RADICAL ROB – Monkeywah (Gorilla mix)
05. VIRGO FOUR – Take Me Higher
06. AGUA RE – Holy Dance (Large Sound mix)
07. INNER CITY – Praise (Mayday mix)
08. CAJMERE – Brighter Days
09. 69 – Poi Et Pas
10. DAVE ANGEL – Airborne (Carl Craig’s Drums Suck mix)
11. 69 – Rushed
12. FORMAT #1 – Solid Sessions
13. ERIC NOUHAN – Technobility (Ganymedes mix)
14. ME & JACK – Viva House
15. RHYTHIM IS RHYTHIM – The Beginning
16. WARP 69 – Natural High
17. SUENO LATINO – Sueno Latino (Illusion First mix)
02. SLAM – I.B.O.
03. PLAID – Scoobs of Columbia
04. RADICAL ROB – Monkeywah (Gorilla mix)
05. VIRGO FOUR – Take Me Higher
06. AGUA RE – Holy Dance (Large Sound mix)
07. INNER CITY – Praise (Mayday mix)
08. CAJMERE – Brighter Days
09. 69 – Poi Et Pas
10. DAVE ANGEL – Airborne (Carl Craig’s Drums Suck mix)
11. 69 – Rushed
12. FORMAT #1 – Solid Sessions
13. ERIC NOUHAN – Technobility (Ganymedes mix)
14. ME & JACK – Viva House
15. RHYTHIM IS RHYTHIM – The Beginning
16. WARP 69 – Natural High
17. SUENO LATINO – Sueno Latino (Illusion First mix)
laatste aanpassing
Dan schrijf je een recensie en kom je met een tracklist die niet klopt??? Heb je de cd dan wel geluisterd vraag ik me af...
Die cd is trouwens echt goed. Soms zit er een nummer tussen die op zich zelf staand misschien niet super vet is maar als je de gehele mix luister lijkt alles gewoon helemaal te kloppen! RESPECT
Dit zijn geen hapklare brokken voor de meeste onder ons, maar voor wie kwalitatieve muziek weet te waarderen is dit een hebbertje. Who's next?
Die cd is trouwens echt goed. Soms zit er een nummer tussen die op zich zelf staand misschien niet super vet is maar als je de gehele mix luister lijkt alles gewoon helemaal te kloppen! RESPECT
Dit zijn geen hapklare brokken voor de meeste onder ons, maar voor wie kwalitatieve muziek weet te waarderen is dit een hebbertje. Who's next?
laatste aanpassing
Dimitri rules,
Lijkt me een top cd, heb net niet alle platen zelf ook thuis staan. Maar goed, Dimitri weet er vast wat moois van te maken, ben niet anders van hem gewend.
RESPECT FOR THE MAN
THE BEGINNING OF HOUSE-MUSIC (je weet niet wat je gemist hebt)(love peace and happiness, that's what it was all about)
Lijkt me een top cd, heb net niet alle platen zelf ook thuis staan. Maar goed, Dimitri weet er vast wat moois van te maken, ben niet anders van hem gewend.
RESPECT FOR THE MAN
THE BEGINNING OF HOUSE-MUSIC (je weet niet wat je gemist hebt)(love peace and happiness, that's what it was all about)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juli 2005 om 11:51:Dan schrijf je een recensie en kom je met een tracklist die niet klopt??? Heb je de cd dan wel geluisterd vraag ik me af...
Aangezien de recensie wel over de juiste nummers gaat, neem ik aan dat hij hem wel heeft geluisterd

Tracklist is bij deze aangepast, bedankt voro de juiste tracklist

laatste aanpassing
Uitspraak van The advisor op vrijdag 29 juli 2005 om 13:39:de man achter Innercity is kevin saunderson en draait dit jaar op dance valley,
Bekend, bekend

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juli 2005 om 11:51:Dan schrijf je een recensie en kom je met een tracklist die niet klopt??? Heb je de cd dan wel geluisterd vraag ik me af...
Kijk, de tracklist op de cd klopt helemaal, en ik heb de cd natuurlijk zelf, duh

Denk je echt dat ik alles 1 voor 1 ga overtypen?

Maar excuses, ik had daarbij wat beter moeten kijken, natuurlijk is het een hele stomme fout! Bedankt voor het ophelderen!
Eén van de beste Nederlandse (techno?)-producties aller tijden komt op nummer twaalf van de cd. Op en top classic, niet uit menig platentas te slaan, vinden we daar het diepe ‘Format #1’ van Solid Sessions, waarbij Solid Sessions natuurlijk een alias is van Orlando Voorn. Hij staat hoog op de lijst van artiesten die in de toekomst waarschijnlijk ook een History of House cd in elkaar mag draaien.

is dit dezelfde dimitri als van "hey dimitri, i'll fuck your mother"?
"tis in elk geval de Dimitri van:
HEY DIMITRI, WE HEBBEN OOK EEN HOUSE PLAATJE GEMAAKT, JE VIND 'M VAST MOOI EN JE WIL 'M VAST DRAAIEN!
En durex, waarschijnlijk heb jij achter 15 jaar ook zo iets van, hmm, die ouwe shit zou ik nog wel es willen horen!
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 5 augustus 2005 om 14:34:Omdat er al een history of hardcore serie is, met ook hetzelfde logo als voor de history of house is gebruikt.
Dus hij heeft gelijk, of je het er nou mee eens bent of niet.
Idd, maar op de manier zoals beastie bert het zegt komt het zo negatief over. Wees blij dat deze classics ook een keer in de schijnwerpers staan.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 2 augustus 2005 om 18:05:Probeer anders de StreetWise (10 jaar house in NL) maar eens te bemachtigen. Dubbel cd met de beste en meest bekende Nederlandse housetracks van 1989 t/m 1997. Erg leuk dubbel cd'tje maar wel al wat jaartjes geleden uitgebracht.
Inderdaad, maar wat die dubbelaar nog leuker maakt, is de informatie over de tracks die er bij staat.
Mooi naslagwerk

Uitspraak van The advisor op vrijdag 29 juli 2005 om 13:39:misschien een leuk weetje voor de liefhebber:
de man achter Innercity is kevin saunderson en draait dit jaar op dance valley,
noem jij dat een weetje
weet mijn zus van 12 nog wel
dat Kevin de man is achter.........
the advisor