Bauchklang - Akusmatik

door , gepubliceerd op , waardering: 86/100
Bauchklang - Akusmatik
15 januari 2013
ArtiestBauchklang Site
Het woord Bauchklang betekend letterlijk 'Buik Klank.' De beatboxgroep werd in 1995 opgericht door zanger Andreas (Andi) Fraenzle. De groep Bauchklang , ook bekend als The Vocal Groove-project heeft al verschillende samenstellingen gehad, maar bestaat momenteel uit de volgende namen:

Andreas Fraenzle - Lead vocals
Gerard Huber - human beatbox , vocal sounds en backing vocals
Christian Birawsky, - human beatbox, vocal sounds
Alex Boeck - human bass, vocal sounds
Phillipp Sageder - mouthpercussions, backing vocals.

In de afgelopen jaren hebben ze de nodige prijzen gekregen waaronder, in 2001 de Award voor Youngster of Arts Europe. Ze ontvingen driemaal de "Amadeus Award", in 2002 voor Alternatieve act van het jaar en Beste nationale band en in 2010 voor Beste live act. In 2009 de Indiasche "Indiesicion Best Gig International Award". In 2011 kregen ze ook nog de Niederösterreichischer Kulturpreis, een Oostenrijkse prijs in de categorie "muziek". Tussen het in ontvangst nemen van al die prijzen hebben ze tot nu toe ongeveer 700 optredens gedaan in meer dan 25 landen en is Bauchklang de meest succesvolle groep van Oostenrijk.

Hun eerste langspeler, Jamzero kwam uit in 2001 en het bracht ze naar het internationale festival Trancemusicales de Rennes in Frankrijk. Van daaruit begon een tournee van vier jaar door Europa en Canada. Daarna volgden Many People (2005), Live in Mumbai (2009, ook op DVD), Signs (2010) met onder andere features van Ursula Rucker en TEZ en nu dus Akusmatik welke eind januari wordt gelanceerd.

Oke genoeg feiten op een rijtje, laten we eens naar het nieuwe album 'Akusmatik' gaan luisteren. We starten met "Ray". De teaser kwam afgelopen najaar al uit en was een groot succes. En dat is niet vreemd, deze plaat swingt meteen de pan uit. Goede dynamiek en mooie effecten worden hier gebruikt. Hierna worden we getrakteerd op 'Berging', een wat stevigere plaat met een minimal technosound. Track drie, getiteld 'Enjoy The Risk', heeft een sound die mij doet denken aan The Beastie Boys. Al is deze track minder rauw en meer funky met een grotere house-invloed. Het beste aan deze plaat zijn toch echt de reverse zangelementen. Het daaropvolgende nummer 'Change' heeft een lekkere minimal sound, met mooie driestemmige zang. De track 'Le Mans', werd in september 2011 als EP uitgebracht. Een vette minimal clubsound, die ook ritmisch weer erg goed in elkaar steekt. De muziekvideo van dit nummer is eveneens een aanrader. Het zien van de groep maakt nóg meer indruk dan het luisteren ernaar alleen!

Ongeveer halverwege het album komen we de warme akkoorden, relaxte beats en de typische zangstem in 'Warning Bells' tegen. Het compacte en dynamisch geheel maken dit eveneens een buitengewone plaat. 'Letter to me', de zevende track op het album klinkt vrij eenvoudig. Maar zit toch vol met aparte effecten en strakke sounds. 'Morgenluft' borduurt mijns inziens voort op deze sound. Ook een heel sterk nummer in mijn oren, maar het bevat akkoorden die enorm dicht tegen elkaar aanliggen en een mooie opbouw in geluiden . De beat is minimaal, maar stevig. 'Another One' heeft een minimal techno sound, maar deze plaat weet niet te overtuigen en mag gerust bestempeld worden als de minste van het album. 'Bidde' heeft een bijna progressive trance karakter en vooral de bass in dit nummer is erg interessant voor de oren, door de pitch die erin zit. 'Lagu' is de elfde track met ook een wat naar progressive ogende sound, met mooie effecten tussendoor. De een na laatste track, 'Most of the time' heeft een deephouse sound, waarin de percussie je om de oren vliegt. Als allerlaatste 'Afro Side Up', die een te gekke zweverige sound heeft, met delayeffecten in een clubhouse jasje.

Kortom 'Akusmatik' van Bauchklang heeft aangenaam weten te verrassen. De goede variatie in de tracks, maakt dit tot een zeer prettig luisterervaring. Ik ga Bauchklang in ieder geval in de gaten houden

Score: 86/100

1. Ray,
  2. Berging,