Ascension 002 - The Illumination (Mixed by Tasadi)

door , gepubliceerd op , waardering: 82/100
22 december 2012
ArtiestTasadi Site
Eenieder die het trance genre bij zijn favoriete muziekstijlen rekent en die de afgelopen jaren de moeite heeft genomen zich te verdiepen in de minder commerciële lagen van het genre moet de uit het Amerikaanse Dallas afkomstige Tasadi (Tah Asadi) wel kennen. Hoewel de beste man niet al te veel producties en remixen op zijn naam heeft staan, duikt zijn naam zo nu en dan op in tracklists van diverse trance verzamelaars. Het Lost Language label (met in het verleden beruchte releases van o.a. Solarstone, Accadia en Lustral, tegenwoordig is het label wat minder notoir) dat ook bekend is van de gelijknamige compilatiereeks is de voornaamste podiumaanbieder van de persoon in kwestie. "Ascension" is de naam van de persoonlijke verzamelmixen die na zijn ontwaking (deel 1 had de ondertitel "The Awakening") nu verder gaat met de opvolger genaamd "The Illumination", de verlichting. En dat kunnen we wel goed gebruiken in deze donkere en druilerige dagen voor kerst! Toch?

Hemelvaart met kerst

Het mooie aan de persoonlijke sound van Tasadi is dat het karakter redelijk upliftend en hemelstijgend is en een flinke nadruk legt op een geslepen en geplaveid progressive geluid. Een trance sound die je vandaag de dag echt moet zoeken binnen het genre dat gedomineerd wordt door zijn pompend en housegericht mainstage neefje.

Tasadi heeft (wederom) werk gemaakt van zijn signatuurmix. De tracks zijn prima op elkaar afgestemd en vertellen vloeiend en boeiend hun verhaal. Zo pakt de opener, het rustig optillende "When The Stillness Dies", als intro je beetje bij beetje bij de voeten en beginnen de beats pas echt te komen wanneer plaat twee "Holding On To Us" van de Roemeense Anton Catalin wordt ingemixt. Voortvarend zweef je als luisteraar over een zee aan aangenaam melodieuze progressive getinte uplifting trance dat niet meteen gloedjenieuw hoeft te zijn, integendeel zelfs. Tasadi heeft zijn platen weloverwegen uitgekozen en grijpt vaker dan eens terug naar tracks die al een aantal jaren in ieders (digitale) platentas te vinden kunnen zijn. Opvallend is ook dat een flink gedeelte van de achttien nummers afkomstig is uit de oostelijke helft van Europa. De tijd van armoe in het oosten is nu toch definitief voorbij zo blijkt. En hoewel de mix zich bijzonder aangenaam laat luisteren en de mix nergens inzakt zijn er wel enkele piekmomentjes te noteren. Zo is de Maor Levi mix van Hybrid's "Disappear" een uplifter met een lekker vlot en spacy statuur en blijft Majera's melodieuze "Escapade" lekker lang langen. Daarnaast mag je ook weer kwaliteit verwachten van de bekendere namen als Solarstone, Allende en Mohawk. De finale is ook om door een ringetje te halen. Tasadi doet het zelf ook goed met zijn "Ascension" (zangeres Audrah Martine kan met haar majestueuze stem zo de opera in), "Solar Eclipse" met pianobreak brengt je in hemelse sferen en 'Finland's finest' Orkidea breidt er met zijn remix van zijn eigen "Beautiful" een zogezegd prachtig eind aan, al mocht de track nog wel even doorgaan na het einde van de break.

Licht in donkere dagen

Met dik negenenzeventig minuten en een achttiental prima upliftende tracks serveert Tasadi ons een mix die vooral de liefhebbers van zwevende en optillende en vlotte (prog)trance heel erg zullen waarderen. Vooral het progressive trance karakter en de upliftende, zwevende lijn in een verpakking die met een netjes afgemeten plaatkeuze en volgorde zeer verzorgd genoemd mag worden, maken van dit tweede deel in Tasadi's "Ascension" serie een meer dan prima verzamelaar. Het is dan ook zo verdomde jammer dat er geen tweede schijf in het doosje te vinden is. Al met al heb ik als fan van het genre dit jaar verder kerstverlichting meer nodig.

Score: 82/100

1. The Gatekeepers - When The Stillness Dies
  2. Catalin Anton & Sovve - Holding On To Us