Partyflock
 

Foreign Beggars - The Uprising

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
dubstep, grime, drum&bass


Rap zul je denken, op Partyflock? Waarom niet?! De laatste jaren is de crossover van hiphop naar dubstep en drum and bass namelijk makkelijk gemaakt. Dat dit album dan ook nog uitkomt op het Mau5trap Recordings label van EDM legende: Deadmau5, is een kleinigheid die de cirkel derhalve aardig rond maakt. De meeste mensen zullen de 'Beggars' vooral kennen van hun megahit met Noisia getiteld 'Contact', maar wie verder kijkt (én luistert) weet dat de formatie al een cv op hun naam heeft waar je U tegen zegt. Zo stonden ze al in het voorprogramma voor diverse hiphop legendes als: Public Enemy, Snoop Dogg en Wu-Tang Clan, maar ook traden ze op samen op het podium met Björk en Dizzee Rascal. Niet de minste namen dus. Producerend gezien zijn de mannen al wat langer bezig. MC Orifice Vulgatron (OV) en producer Dag Nabbit (die kennis maakten in Dubai) speelden al geruime tijd in bands maar in 1998 verhuisden zij onafhankelijk naar andere landen. In Londen pakken ze de draad weer op en ontmoeten in 2000: DJ Nonames en MC Metropolis. Op het door OV en Dag gestarte 'Dented Records' besluiten ze in 2002 onder de naam 'Foreign Beggars' hun introductie te maken en te gaan optreden met DJ Nonames, Metropolis en human beatboxer Shlomo. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en 5 albums rijker. Waar we op het vorige album ('United Colours of Beggatron') nog veel glitch, breakbeat en ghetto invloeden hoorden is het op het album 'The Uprising' meer dubstep, grime en drum and bass wat de klok slaat.

We trappen af met 'Amen', een grimetrack die een bekend geluidje heeft voor de ravers onder ons. De diepe beat van Burns is lekker subwoofervoer en de teksten deden al vermoeden wat je bij een begintrack zou verwachten: we zijn terug en weet het! Nou amen for that!
'Apex' is de eerste single die we tegenkomen op het album, uitgebracht op Mau5trap. De electrobeats vliegen om je oren die veel weg hebben van Knife Party, niet zo raar natuurlijk als je weet dat zij de beats verzorgden voor deze energievolle track. De lyrics zijn inhoudend wat simpel, maar de instrumental maakt meer dan goed. Play loud! 'Crep Hype' en 'We Does This' zijn herkenbare en wat rustigere tracks op het album waar de hiphopliefhebber zijn hart kan ophalen. Er wordt uitgebreid de tijd genomen voor het verhaal. Crep Hype heeft een duister tintje door de vervormde stem van Metropolis en zet zich af tegen de maatschappij die tevreden is met 'crap'. We Does This heeft een toffe beat boordevol bliepjes en geluiden die ook duimpjes zullen opleveren van de fans die het wat industriëlere werk kunnen waarderen. Prima werk van Alix Perez die de beats voor zijn rekening nam.

Dat de heren ook drum and bass weer niet schuwen horen we in 'Mind's Eye' waar ze begeleidt worden door drummer en de man met de grote trommelstok: Tommy Lee van Mötley Crüe. Het nummer wordt langzaam opgebouwd maar na een halve minuut is het over met de rust want de drums en snares vliegen om je oren. 'My mind's eye's open right now' wordt geroepen, zou dit een steekje onder water zijn naar de anderen in de scene of zijn de ogen eindelijk geopend voor nieuw werk van de mannen zelf? 'Flying To Mars' doet zijn naam geheel eer aan. De spacende intro met vocalen van Donae'O is pakkend en de dubstepbeats van wederom Alix Perez wobbelen lekker door waarna OV het overneemt die een drugstrip beschrijft. Het refrein zal in ieder geval nog lang in je hoofd zweven. 'Anywhere' heeft een reggae achtige feel, mede door de zang van D.Ablo en is heerlijk op een nazomerse dag, maar vervormt na de intro in een door bijna Transformers begeven dubstep beat. Een brei aan stijlen door elkaar maar niet storend omdat de productie staat als een huis.

'Goon Bags' is slang voor de goedkope wijn die verkocht wordt in een kartonnen pak. De reviewer in deze heeft dit ooit getest en kan zeggen dat dit veelal wijn is waar je enorme hoofdpijn van krijgt. Hoofdpijn krijgen we echter niet van deze track die gaat over het straatleven en een overstuurde distorted beat (van Blue Daisy) heeft, waar een 'nare' synth het nachtleven uitstekend doet weergeven. 'Palm Of My Hand' is een 8bit achtige track die tevens weer single werd op het label van de dode mui5. Kidkanevil nam hier de productie op zijn rekening en priegelt zich een weg door de verses van OV die het heeft over dat de meesten veel praten maar weinig presteren, zich als het mannetje gedragen maar op het laatst weinig in handen hebben. Een fenomeen dat nogal eens wil voorkomen bij de rookies in deze scene.
'Working Angles' heeft net als 'Never Stop' weer de hiphopvibe die we kennen van de mannen al vind ik persoonlijk het commerciële tintje van Chrom3 in Never Stop iets teveel van het goede. Niet echt passend op een verder toch redelijk grimmig album (in positieve zin wel te verstaan). Working Angles mag geroemd worden om de snelheid van de raps van OV en de junglevibe die heerst. 'See The Light' is de laatste track waarin Bare Noize nog een duit in de goonbag doet. Cool refrein en het pianowerk geeft net even dat emotionele tintje aan een passend slot. De FIFA 13 speler herkent de track natuurlijk direct die voor de soundtrack is gebruikt.

De conclusie die we kunnen trekken is dat ook de Foreign Beggars meegaan met hun tijd, de stijl is dermate anders dat er een paar vreemde eenden in de bijt bij zitten maar toch niet onaangenaam klinken. De digitale release op iTunes en Beatport kent nog 3 remixen waaronder de 12th Planet remix van Flying To Mars (toeval in de artiest en plaatkeuze qua planeten?) en die van Ruckspin & Medison. Niet noemenswaardige remixen die weinig aan het origineel toevoegen. De UZ remix van Goon Bags daarentegen evenaart het origineel en gebruikt een tof geluidje. Voor hiphop alleen moet je niet (meer) bij de Beggars zijn, maar ze vergeten hun roots des te minder door middel van een aantal stevige raptracks. Voor liefhebbers van goede beats kun je echter genieten van dikke producties. Mocht je de voorgaande albums hebben zou ik deze toch eerst even luisteren op de online portals of in de winkel.

Score: 70/100

www.forreignbeggars.com
www.astralmusic.com

Tracklist

  1. Amen
  2. Apex
  3. Crep Hype
  4. We Does This
  5. Minds Eye featuring Tommy Lee
  6. Flying To Mars featuring Donaeo
  7. Anywhere featuring D.Ablo
  8. Goon Bags
  9. Palm Of My Hand
  10. Working Angles
  11. Never Stop featuring Chrome
  12. See The Light

3 opmerkingen

 
Toffe review Mark (Y)
Rap zul je denken, op Partyflock? Waarom niet?! De laatste jaren is de crossover van hiphop naar dubstep en drum and bass namelijk makkelijk gemaakt.

--> en daarvoor ook al langer in hardcore/early rave, vaak ook al in eurodance/eurotrance... rap en hiphop zijn bijna onlosmakelijk verbonden met house/dance
Foreign Beggars! (y)