DJ Fresh - Nextlevelism (Deluxe Edition)

anoniem gepubliceerd op , waardering: 68/100
23 oktober 2012
ArtiestFresh Site
In navolging van 'Escape from Planet Monday' (2006) en 'Kryptonite' (2010), is 'Nextlevelism' het derde album van de (oorspronkelijk) drum & bass en (tegenwoordig tevens) dubstep dj/producer DJ Fresh. DJ Fresh, wiens echte naam Daniel Stein luidt, draait al de nodige jaren mee en is een redelijk bekende naam in de drum & bass scene. Bij het grote publiek brak de Engelsman echter pas dit jaar door, met zijn hit 'Hot Right Now', waarbij de Brits-Albanese Rita Ora de vocals verzorgde.

'Hot Right Now' treffen we logischerwijs dan ook aan op dit album, net zoals een aantal andere tracks die reeds uitgebracht zijn als single. De eerste hiervan was 'Louder' (met vocals van Sian Evans van Kosheen), welke nog uit 2011 dateert. Beide tracks reikten bovendien tot de eerste plaats in de Engelse charts. Na 'Hot Right Now' verscheen vervolgens 'The Power', waarbij Fresh wordt bijgestaan door Dizzee Rascal. 'The Feeling' is tenslotte de vierde en nieuwste single van het album. En hoewel 'Gold Dust' niet officieel als single is uitgebracht, mag deze swingende track toch zeker wel als hit betiteld worden. Al wekt het wel enige verbazing dat Ms. Dynamite voor dit album de vocals opnieuw in heeft mogen zingen, terwijl Ce'Cile dit nog op het origineel deed. Kortom, niet al het materiaal op 'Nextlevelism' is nieuw, van de twaalf tracks zijn dit er maar zeven. Wetende dat het album bovendien maar een speelduur van 37 minuten kent, moeten we concluderen dat het helaas vrij karig gesteld is met zowel de speelduur als het nieuwe materiaal.

Zoals gezegd liggen DJ Fresh zijn roots bij de drum & bass, maar inmiddels heeft hij zich dubstep ook volledig eigen gemaakt. Deze twee stijlen domineren 'Nexlevelism', maar worden hier en daar ook afgewisseld met breakbeat en house. Toegegeven, de reeds bekende tracks steken er toch wel bovenuit; het opzwepende 'Louder' met zijn scheurende synths en pakkende vocals, het uptempo en swingende 'Hot Right Now' en het energieke 'Gold Dust' bijvoorbeeld. Toch zitten er tussen de nieuwe producties weldegelijk een aantal lekkere tracks, zoals 'The Edge'; een prima dubstep track met sterke vocals (goede uithalen) van Ayah Marar. Ook 'Fire Over Water' weet ons te bekoren en is een nummer waarin energieke beats en 'echte' zang (van actrice/zangeres Juliette Lewis) uitstekend samengaan. Sowieso kunnen we van alle producties zeggen dat ze prima in elkaar steken. Soms klinkt het wellicht zelf wel iets té gelikt allemaal. Het mag duidelijk zijn dat DJ Fresh zich met dit album met name tot het grote publiek heeft gericht. Dat hij bij elke track vocaal wordt bijgestaan, draagt natuurlijk ook bij aan de toegankelijkheid van het album. Over deze insteek heeft Fresh overigens nooit geheimzinnig gedaan. Zo verteld hij in de inlay van het boekje dat hij een groter publiek bekend wilde maken met drum & bass. Gezien zijn twee nummer één hits is hij hierin glansrijk geslaagd, al zal tegelijkertijd niet iedereen hier even blij mee zijn.

De Deluxe Edition van 'Nextlevelism' bevat overigens nog een tweede (bonus)cd, waarop een aantal live-versies en remixes te vinden zijn. Geen schokkende dingen hier, al brengen de live-opnames wel wat extra sfeer mee en zorgen de remixes voor een verfrissend geluid, zoals bijvoorbeeld bij de Shy FX Re-Edit van 'Gold Dust' en de Doctor P & Flux Pavilion Remix van 'Louder'. Het lekker hyper drum & bass nummer 'Godzilla' tenslotte, heeft wat ons betreft de kwaliteiten om direct op de eerste cd gezet te worden.

De blikvangers van 'Nextlevelism' zijn met name de reeds bekende tracks en dat is toch jammer. Nou is het zo dat deze producties nog niet op een album zijn uitgekomen en is hun 'uitverkiezing' daarmee zeker gerechtvaardigd (het zijn bovendien ook nog steeds lekkere tracks), maar iets meer nieuw materiaal had toch wel wenselijk geweest. Helemaal gezien het feit dat alle tracks als radio edit op de tracklist zijn opgenomen. Sommige tracks zijn daardoor voorbij voordat je er erg in hebt, en de totale speelduur van het album is met 37 minuten daardoor ook aan de erg korte kant. Gelukkig vormt de bonus-cd een leuke toevoeging, al is het ook niet meer dan dat. Productioneel gezien steekt het allemaal goed in elkaar, dat kunnen we wel aan DJ Fresh overlaten. Wel klinken sommige producties iets té gelikt en mainstream gericht, al heeft DJ Fresh er nooit een geheim van gemaakt dat dit toch ook wel een beetje de insteek is geweest. Al met al is 'Nextlevelism' best een aardig album, al hadden we er wel iets meer van verwacht.

Score: 68/100

twitter.com/djfreshdnb

Nextlevelism