John Tejada - The Predicting Machine
19 september 2012
OrganisatieKompakt Site
ArtiestJohn Tejada Site
LabelKompakt
RecensieJohn Tejada - Parabolas
De in Californië woonachtige Oostenrijker John Tejada is onlangs gekomen met zijn derde studioalbum in vier jaar. Na 'Where' (2008) en 'Parabolas' (2011) is recent 'The Predicting Machine' uitgebracht op het Kompakt label. Volgens John Tejada heeft hij op dit album nog meer creatieve vrijheid kunnen uiten dan op zijn vorige album 'Parabolas'. John Tejada is in het verleden bekend geworden door tracks zoals "The End Of It All", "Sucre" en "Sweat". De afgelopen jaren is zijn sound steeds wat melodieuzer geworden en dat is zowel te horen op 'Parabolas' als 'The Prediciting Machine'.

Het album wordt afgetrapt met "Orbiter". Deze breakbeat plaat herbergt de typische sferische John Tejada sound die ook op 'Parabolas' te horen is. Via het soepel soepel wegluisterende melodieuze technoproductie "A Familiar Mood", is het tijd voor de eerste toptrack van dit album. Het betreft hier "An Ounce Of Perception". Deze track doet qua ritme denken aan tracks als T.Raumschmiere's "Monstertruck Driver" en Gui Boratto's "The Drill".

Het mag na 'Parabolas' geen verrassing meer heten dat John Tejada ook op dit album weer ruimte vrijgemaakt heeft voor ambient tracks. Een paar voorbeelden hiervan zijn het soepel wegluisterende "Winter Skies" en "Radio Channel". Dat John Tejada een creatief producer is, is te horen in "The Function And The Form. Deze breakbeat track zit boordevol fraaie soundpads die pas op gaan vallen na enkele luisterbeurten. Een productie die heel erg doet denken aan de wat oudere John Tejada producties is "Stabilizer". Deze melodieuze productie doet denken aan de een aantal producties die ook te vinden zijn op het door hem samengestelde 'Fabric 44' die eind 2008 uitgebracht is.

Het album wordt afgesloten met wederom een sferische breakbeat productie getiteld "Glaringly Happy", "Horizon To Horizon" en "When All Around Is Madness". Deze tracks herbergen helaas niet de kwaliteit van de eerdere tracks op het album, waardoor het als een nachtkaars uitgaat.

Met 'The Predicting Machine' levert John Tejada alweer zijn derde studioalbum af in vier jaar. Net als het vorige album 'Parabolas' herbergt dit album ook weer een keur aan melodieuze tracks. Doordat John Tejada zowel melodieuze techno producties, als ambient en breakbeat tracks op dit album heeft geplaatst, mag van een gevarieerd album gesproken worden. Voor wie een zwak heeft voor 'Parabolas' is dit album ook een absolute aanrader. Ook als dj-tool is dit album geschikt aangezien elke track ongemixt op dit schijfje te vinden is.

1. Orbiter
  2. A Familiar Mood
  3. An Ounce Of Perception