Tenishia – Memory Of A Dream

Tenishia – Memory Of A Dream
9 september 2012
ArtiestTenishia Site
InterviewThe Memories of Tenishia
LabelArmada Music
Sinds 2004 kunnen we niet meer om dit Maltese duo heen. Tenishia trakteert ons al jaren op hun eigen sound en presenteert ons nu hun debuutalbum, genaamd 'Memory Of A Dream.' Dit langverwachte album bevat een muzikale reis van 16 tracks die ons alle uithoeken van de sound van Tenishia laat horen.

Tenishia opent met de titeltrack 'Memory Of A Dream'. Deze plaat bevat zware guitar strings en de vocalen van niemand minder dan Chris Jones, welke geen onbekende is in de dance scene. Deze plaat zet meteen de toon voor het album en zorgt ervoor dat je direct in de stemming komt. Om deze stemming vast te houden is het zaak om goed stevig in je stoel te gaan zitten, want 'As It Should' blaast je direct omver. Deze plaat verdient zeker een nominatie voor beste vocal trance plaat van 2012, mede om het feit dat Jan Johnston een dijk van een stem heeft en dat hier ook weer even ten gehore brengt. Hierna komen we in een relax vibe terecht met 'Chords Of Life'. De structuur van de plaat blijft subtiel en ongecompliceerd, maar het brengt nog steeds de nodige mooie melodieën, die de algehele sfeer van het album een extra dimensie geven. We gaan pas echt helemaal los met 'Jaguar', een waar bigroom monster, die elke club op zijn kop gaat zetten. We gaan weer terug naar de vocale hoek met 'Crash & Burn' met de zoete stem van Aneym. Een andere vocalist genaamd Elleah zorgt eveneens voor een warme sfeer met haar stem en in 'Broken Wings' horen we een welkome afwisseling tussen haar vocalen en beats die spijkers met koppen slaan. Wederom een dijk van een plaat door Tenishia!

Track nummer zeven van het album introduceert nog vocalist, die ook geen onbekende is in de dance industrie. We hebben het over Kyler England, die haar stem leende aan 'Attention', een plaat die de juiste snaar weet te raken. 'As We Speak' is een wat kazige track die de opgebouwde sfeer in het album een beetje teniet doet, wat erg jammer is. Je kan nooit genoeg vocalen op een album hebben, en ook 'Where Do We Begin' bevestigt dat. Een productie om heerlijk bij weg te dromen. Ook terug te vinden op de A State of Trance 2012 compilatie van Armin van Buuren is 'Always Loved, Never Forgotten (The Day Will Come). Deze piano gedreven schoonheid brengt mij in zo'n opperste stemming, dat hij de titel 'Beste Plaat van het Album' verdient. Tenishia geven uiteraard ook ruimte aan nieuw talent en daarom hebben zij samen met de Australische Ahmet Atasever 'Across The Border' gemaakt. Vanaf het begin van de track hoor je variëteit aan electronische sounds en daar een prachtige melodie bovenop. 'Ghost Of Love' is weer zo'n vocale schoonheid, waarbij je een traantje moet laten, zo mooi.

De jongens van Tenishia vinden dat we onze angsten onder ogen moeten komen en gewoon naar 'Face Your Fears' moeten gaan luisteren. Dit is er eentje die er niet omheen draait, maar meteen to-the-point komt. Vette beats, perfect geschikt voor de clubs. We komen aan bij het laatste deel van het album. We komen daar nog een vette collab tegen, namelijk Tenishia met Ruben de Ronde en Shannon Hurley. 'Love Survivors' is in tegenstelling tot zijn voorganger een wat progressievere plaat. De laatste twee platen van het album liegen er ook niet om. 'Shores Of Eden', welke eind vorig jaar uitkwam, keert nu terug naar onze oren. En 'Point Of No Return', een waar instrumentaal genot.

Malta mag dan een zeer klein landje zijn op de landkaart, qua muziek zijn ze zeer groot met een exportproduct als Tenishia. 'Memory Of A Dream' zal je niet teleurstellen, echter het is wel een digitale release. Van dit soort kwaliteitsalbums had ik graag een fysiek exemplaar in mijn handen gehad. Maar goed we leven nu eenmaal in het digitale tijdperk. 'Memory Of A Dream is een album waar iedere muziekliefhebber van gaat smullen!

Score; 85/100

1. Tenishia feat. Chris Jones - Memory Of A Dream
  2. Tenishia feat. Jan Johnston - As It Should