Marc Houle - Undercover

anoniem gepubliceerd op , waardering: 70/100
Marc Houle - Undercover
23 maart 2012
ArtiestMarc Houle
Wat hebben Marc Houle, Magda en Troy Pierce met elkaar gemeen? Niet alleen zijn het al jarenlang vooraanstaande namen in de minimal scene, het trio besloot afgelopen zomer ook gezamenlijk (en in goed overleg met de grote baas zelf) het M-nus label van Richie Hawtin te verlaten en zich meer op hun eigen label Items & Things te richten, dat ze al sinds 2006 tezamen runnen. Marc Houle is, sinds de overstap, de eerste van de drie die een artiestenalbum op hun eigen label uitbrengt. Sterker nog, zijn album 'Undercover' is het eerste artiestenalbum ooit dat op Items & Things uitkomt.

Volgens de persinfo vormt 'Undercover' een verdere uitdieping en ontwikkeling van Houle's sound. In de praktijk valt dit allemaal wel mee en horen we eigenlijk juist een vertrouwd geluid van de Canadees. Waar overigens helemaal niks mee mis is, want wat goed is moet je ook niet (teveel) veranderen.

Het album opent met 'Hearing, een groovy maar bovenal degelijke productie. Dezelfde lijn wordt doorgezet met de titeltrack 'Undercover', wat zeker voor minimal begrippen een lekker levendige en (wederom) groovy track is, en welke coole electro-achtige vocals kent. Het hierop volgende 'Juno 6660' kent een goede opbouw en een continue spanningsboog. Zo zijn de eerste drie tracks nagenoeg in hetzelfde hokje te plaatsen, en wel dat van groovy en lekker in het gehoor liggende minimal. Het nummer 'Very Bad' voegt wat diepere klanken aan het spectrum toe, daar waar bij 'Bink' de drumcomputer wat nadrukkelijker zijn werk doet. Heel opzienbarend is het echter allemaal niet. De laatste twee tracks van het album, 'Mooder' en 'Under The Neath', weten zich daarentegen wél te onderscheiden en brengen wat meer pit met zich mee. 'Mooder' kent een duister tintje en laat de nodig electro invloeden horen, daar waar we het afsluitende 'Under The Neath' gewoon als electro kunnen bestempelen. Beide tracks weten te overtuigen en zijn erg verfrissend.

Productioneel gezien steekt 'Undercover' uitstekend in elkaar, we hoeven de ervaren Marc Houle echt niet te vertellen hoe hij een track in elkaar dient te zetten. Desalniettemin had het album iets meer variatie en pit kunnen gebruiken. Het gehele album ligt absoluut lekker in het gehoor, maar 'degelijk' is toch de omschrijving welke ons het eerste te binnen schiet. Overigens is de speelduur van het album met 44 minuten wel aan de karige kant! Al met al is 'Undercover' geen onaardig album, maar geen release die ons over een paar jaar nog is bijgebleven.

1. Hearing
  2. Undercover
  3. Juno 6660