The Fear Ratio - Light Box

anoniem gepubliceerd op , waardering: 80/100
The Fear Ratio - Light Box
22 november 2011
Genre: ambient, techno
De techno veteranen James Ruskin en Mark Broom zijn al jarenlang goede vrienden, maar besloten pas niet eens zo lang geleden om samen de studio in te duiken. Deze interessante samenwerking bracht ons het afgelopen jaar al een drietal EP's, genaamd 'No Time Soon', 'Erotic Misery' en 'Night Nurse'. Stuk voor stuk releases die het goed hebben gedaan in de clubs. Echter, na deze succesvolle releases vond het duo het tijd voor iets anders. Ze wilden zich gaan richten op een wat diepere en meer experimentele sound, welke meer geschikt is om thuis te beluisteren. Zo ontstond de formatie The Fear Ratio en onder deze naam brachten ze onlangs hun debuutalbum 'Light Box' uit.

'Light Box' bestaat uit elf nieuwe producties en twee remixen. Het album is inderdaad een stuk experimenteler dan we normaal van de heren gewend zijn. De meeste producties zijn diepgaande luistertracks geworden en vormen een mix van techno en ambient. Zo is 'Guv 1' een goed voorbeeld van een sferisch maar tevens abstract nummer en is het subtiele 'Ax' (zowel de beats als de melodie) een heerlijk nummer om in op te gaan. Wat steviger van aard is het sterke en pakkende 'Antiarc', met zijn duister tintje en zware bassen.

Door het redelijk experimentele karakter van het album zullen sommige tracks de een wellicht wat meer aanspreken dan de ander, maar over het algemeen kunnen we zeker stellen dat alle producties lekker in het gehoor liggen. Voor een kleine omslag op het album zorgt het nummer 'Mas', dat op zich niet zo heel bijzonder is, maar het tempo wel wat hoger legt en bovendien een stuk 'opgewekter' klinkt. Ook 'Morning Blues' kent een lekkere beat en ritme, maar het is vooral de meeslepende melodie in het nummer die de aandacht weet te trekken. Het kalme 'Guv Three' neemt vervolgens wat gas terug, waarna de ambient track 'Mutant Roach' nog verder de diepte in gaat. Het album wordt tenslotte afgesloten met twee remixen (van 'Guv Three' en 'Morning Blues'), afkomstig van Deadhand (een ander alias van het duo Rushkin & Broom) en Plaid (die we kennen van het Warp label).

Het project The Fear Ratio kent een andere invulling dan wat we normaal gesproken van James Rushkin en Mark Broom te horen krijgen, zowel onder eigen naam of als duo. Echter, kwalitatief gezien gooien ze ook als The Fear Ratio hoge ogen! Met hun debuutalbum 'The Light Box' gaan de techno veteranen voor een meer experimentele sound, vol sferische en soms abstracte techno en ambient. Voor in de clubs is het album niet minder geschikt, om thuis op je gemak te beluisteren en in op te gaan des te meer.

1. Intro
  2. Guv 1
  3. Ax